Homeopatmedel till häst med ryggont?

Beppo

Trådstartare
Vad anser ni om att använda Homeopatmedel istället för att i första hand kontakta veterinär och få veterinärvård?

vad har ni för erfarenheter angående homeopatmedel? tycker ni att det har fungerat?

vill höra alla era synpunkter och åsikter! ska nämligen ge min häst en 6 veckorskur för att få bort inflamation i ryggen på honom....ordinerat av equiterapeft
 
Anser att det är ett mkt. bra kompliment eller alternativ. Har använt mig mkt. av det med bra resultat.

Men man bör inte bara inhandla lite piller och stoppa i hästen utan att den fått en genomgång/koll av kunnigt alternativ folk eller vet. Och man bör alltid sträva efter att hitta grundorsaken även om det ibland kan vara svårt eller kompliserat att hitta den och behandla den. Är det en oåtgärdbar grundorsak så kan man använda pillren till att lindra så länge hästen inte blir lidande.

MVH/
 
Om jag misstänkte att hästen hade en inflammation skulle jag givetvis kontakta veterinär och få bevisat effektiv medicin som i bästa fall skulle häva inflammationen efter ett par dagar. Det torde ju öka hästens välbefinnande mer än att ge den en "medicin" som har så dålig effekt att hästen förmodligen hinner självläka på samma tid.

Ryggont kan göra hästen stel och/eller sned, och ju längre den rör sig fel för att komma undan smärtan desto bökigare kan det bli att rehabilitera. Så jag skulle hellre se till att hästen blev av med smärtan så snabbt som möjligt.
 
skulle jag ge veterinärvård med medicinsk behandling så visst, hästen skulle bli frisk snabbare men...medicinen har oftas bieffekter som jag itne riktigt tycker om... att ge homopatmedel är inte alls lika "farligt" och hästen blir frisk i vilket falls om helst
 
Kontakta en bra veterinär istället.
Jag tycker att det är en självklarhet att i första hand se till att hästen får lämplig veterinärvård.
 
Min åsikt:
Du skall kontakta veterinär! Använd gärna alternativmedlen, men gör det tillsammans med veterinärt utskriven anti inflammatoriskt preparat,
Ta inte bort sådant som man vet hjälper och ersätt det med något som man inte vet så mycket om.
 
Jag tycker absolut att du ska kolla med vet först. Gärna komplement med vad du vill sedan men kontrollera den medicinskt först.
skulle jag ge veterinärvård med medicinsk behandling så visst, hästen skulle bli frisk snabbare men...
Den grundläggande tanken vid medicinering är ju iofs att hästen ska bli frisk snabbare. Annars kan man ju låta bli över huvud taget, till slut blir den ju bra eller dör... :devil:

Alla mediciner har biverkningar. Du kan inte påverka ett så komplext system som en häst utan att störa balanser i andra delar än du avser. Jag kan ju inte ens påverka windows utan att få biverkningar...
 
Självklart ska hästen genomgås av veterinär först!En E.terapeut HAR inte samma medicinska kunskap som en veterinär. Många "sjukdomar" kan man inte känna sig till med händerna, utan det kan krävas röntgen osv. Ex. Kissing Spines.

Jag fick tipset av en equiterapeut att ge min häst Angelica och Pueraria pga i förebyggande syfte mot ryggont (muskelömhet) och ledinflammationer. Han säger att Angelica har sin dragning mot njurarna (i kinesisk medicin innefattar det bla lederna,ryggraden och benbildningsprocessen). Pueraraia understödjer angelicans funktion och reglerar magen.I detta fallet avses då muskulaturen i magtrakten så att den orkar balansera ryggens muskler.

Dessa två krockar inte med veterinärmedicinsk behandling och går att kombinera med anti-inflammatoriska och smärtstillande preparat.

Någon som provat något av dessa preparat?
Min häst ÄR genomgådd och färdigbehandlad av veterinär,vilket är en självklarhet för mig,jag vill endast ge detta i förebyggande syfte.
 
Men vad är det som säger att medicin från veterninär måste vara bättre än Homeopatmedel?

jag har väldigt dålig erfarenhet av veterinärer med många feldiagnoser och otrevliga och slarviga veterinärer så för mig faller det sig itne naturligt att först kontakta veterinär...

Har itne använt homeopatmedel förr men gett örter i smärtstillande och lugnande syfte med mycket bra resultat...

ville höra era åsikter om homeopatmedlets verkan!
 
Visst, man ska inte lita blint på veterinärer . . . men om de ställer en riktig diagnos och rekommenderar en medicin, så finns det åtminstone vetenskapliga belägg för såväl verkningar som biverkningar.

Personligen ställer jag mig ytterligt skeptisk till homeopatmedel; det finns inga vetenskapliga belägg för att de fungerar, vilket är begripligt med tanke på att det är rent vatten man "medicinerar" med!

Men, men, även utan veterinär insats kan ju hästen bli frisk - eller sjukare. Men varför chansa?
 
jag hoppas verkligen att du tar ut en veterinär först. struntar du i det kan du bli åtalad för djurplågeri. det ingår nämligen i ägaransvaret att få ut en veterinär till hästen om den har ont. vill du sedan komplettera med "hokuspokusvatten" så kan det ju knappast skada något mer än din plånbok.
 
Om hästen inte har jätteont alltså lider, så skulle jag ha tagit ut en hästkiropraktor på pollen.

En som är legitimerad på människosidan,VIKTIGT!, det finns många skojare där ute!

/Sofia
 
Min personliga åsikt är att om man ens funderar i de banorna så ska man göra sig av med hästen omedelbart och helst låta undersöka sig själv! :mad:
 
"Men vad är det som säger att medicin från veterninär måste vara bättre än Homeopatmedel?"

Modern forskning, där man testat medicinerna vetenskapligt och fått en bestämd och påvisbar effekt på dem gång, på gång, på gång. Till skillnad från homeopatmedicin som ingen bevisat om det fungerar eller om det bara är dyrt vatten. Vi har bara folks ord att gå på (eller har jag helt fel här, i så fall, var är forskningen publicerad?)

Så - du kan alltså välja att få snabb lindring för din häst med medicin som man vet funkar. Eller ge den några droppar vatten som ingen vet säkert om det funkar och vänta sex veckor på resultat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Lovisa.E
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp