Homeopatmedel.

Hej!
Jag håller med om att homeopatmedel är billigare än många läkemedel, jag inser också att läkemedelsföretagen försvara sina ekonomiska intressen.

Ja, min plånbok är väldig tunn...varför skulle jag köpa vatten när jag har brunnen full?
(Jag tror inte medlen är skadliga men de är enligt mina erfarenheter verkningslösa).

Det enda som kan få mig på andra tankar är statistik, när 100 hästar med samma symptom behandlas på samma sätt under kontrollerade former och påverkas av homeopatmedel.. då börjar vi snacka :D
Ni som använder er av homeopater med goda resultat: det är bara att gratulera!

Till sist : homeopatmedel bör inte kallas läkemedel.
 
Tack för en intressant diskussion. (Jag gjorde första inlägget). Kan dock meddela ev. oroliga att jag självklart har behandlat hästen hos vet. han är genomröntgad och har fått sprutor och antiinflammatorisk medicin. Han har svarat bra på det och jag ska nu sätta igång hästen, men jag är väldigt orolig att han ska få tillbaka problemen (han har trol. avlastat en ond spatt-has).
Det här med Homeopatmedel blev man ju inte mkt klokare på. Jag hör gärna fler åsikter, dvs ni som PROVAT - på er själva eller på era djur. (Jag vet nämligen redan vad det ÄR för nåt, frågan är bara om ni som provat tycker det hjälper).
 
Jag äter själv Glucosamin (för häst :D) och jag märker en enorm skillnad.

Jag har lindrig artros och har framförallt haft väldigt ont i mina höfter, vilket inte är så bra när man rider. Efter att ha ätit Stride (Glucosamin och lite annat jox i) i ca 1-2 veckor var jag mycket bättre.

Nu har jag ätit ca 1,5 tesked av detta medel i ett halvår ungefär och jag känner väldigt sällan av värk i lederna längre (kommer mest när jag har slarvat med pulvret eller druckit för lite (eller rentav för mycket kvällen innan :angel:)) Vätskebrist gör att mina leder gör ondare av någon anledning, det borde vara samma med hästar.

Jag vet flera som har blivit rekommenderade av olika homeopater, osteopater och likn att köpa Glucosamin för just häst, för det blir otroligt mycket billigare. En kartong Stride kostar 700 kr och den har jag i ca 250 dagar. Det kan ju jämföras med ett paket Artrox, 10-20 piller för ca 300 spänn. :mad:

mvh Jessica
 
Hej Fio!
Om homeopati: Läs inlägget igen, det jag skriver är att jag tycker att det är onödingt att BETALA för vatten.

Om naturläkemedel: Det jag menar är inte att alla naturmediciner är verkningslösa, utan istället att man inte vet vad de innehåller eftersom de inte är anlyserade. Den stora skillnaden mot traditionella läkemedel är att man i dem har enbart ämnen som är kända.
 
Jag har provat på hästen. Dels för att stärka kotan efter kotledsinflammation, och dels för hennes stora gallor. (Och ja, vet har kollat henne innan) Kommer inte ihåg alla sorter, men Apis, Ruta Grav (kotan?) och Arnica vet jag att hon har fått iallafall.

Gallorna har hon haft i 2 år, mer eller mindre. Dom försvann faktiskt efter ett tag med homeopatmedel, men sedan fylldes dom på sig igen och nu sitter dom där som sitter :smirk:
Men efter att ha hittat en vettig vet så vet jag anledningen till dom oxå, och det var en helt annan än vad vi trodde från början. Så det kanske är därför medlet inte fungerade...

Vad jag har förstått så är det svårt att hitta rätt medel, och det är möjligt att jag inte har gjort det till min häst. För JAG tror det fungerar, men självklart respekterar jag er som inte tror det så länge inget är "bevisat". Det är ungefär som med djurkommunikation, ingen kan riktigt bevisa det, men det finns ändå dom som tror på det! (Utan att avslöja vad jag tror, för den diskussionen orkar jah inte ta :cool:)
 
hej fjodur.
Lymfosin hette det och skulle bättra lymfdrenaget. gjorde nog det, för stoet kliade seg inte före jag slutade med det nu i höst. men hon sa det var väldigt svårt med isisar. men man måste nog börja med det en stund innan "sesongen"
 
Vad gäller gallor så har jag upptäckt att min hästs gallor försvann samtidigt som jag tog av honom skorna!?!

Jag har nu haft honom barfota sedan i somras och inte en galla så långt ögat når.

Han brukar vara känslig för det vid installningen på hösten annars.

mvh Jessica
 
Men det är ju just det!! INGEN har samma symptom, utan homeopat medlen går ut på att bota individuellt.
En människa/djur kanske har vi säger tarmproblem och leverproblem och även någon sorts allergi , vi tar astma!
Då letar man fram efter uteslutningsmetoden ETT preparat som hjälper mot dessa 3 saker.

Den andra människan/djuret kanske har tarmproblem ,leverproblem och eksem och då blir det ett annat preparat till den människan.

Alla människor har olika sjukdomsbilder, och det tar homeopatin hänsyn till när man letar fram ett medel, man ser mer till just den individen än massorna!


Homeopatmedel kallas inte läkemedel och ingen annat naturmedel heller för det är förbjudet!
 
Ja du tycker det men det finns massor av människor som blir hjälpta av detta och dom tycker uppenbart att det är värt det!
 
jag red en westernhäst som enligt en hästpratare eller vad det kallas hade vart med om en olycka och därför hade gått tillbaks till nån sorts fölstadie och var mycket chockad (stavas det då?). så när man skulle rida ut så skulle man ge hästen en homeopat medecin som skulle vara lugnande. det funka inte alls. hästen var lika rädd och omöjlig som vanligt. dessutom fick den nånting i maten som skulle vara chocklösande. nog blev väl hästen bättre men det kom knappast direkt (tog en hel vinter innan hon kunde gå förbi brevlådorna som vi gick förbi nästan varje gång utan att stanna, backa och frysa fast i marken) och berodde nog snarare på all träning och allt tålamod än att en medecin där det statistiskt sett inte finns en enda molkyl verksam substans utan bara vatten (som sägs ha ett minne av den verksamma substansen, kan nån förklara det för mig?) skulle ha botat henne. nej, jag tror inte på homeopatmedecin men det kan ju knappast skada heller...
 
Jag har oxå funderat på att låta henne gå barfota och se vad som händer. Men hon har gallorna hela tiden, när man stallar in henne blir hon mer jämntjock i benen. Men jag tror inte det spelar så stor roll med skorna. Hon har förslitingar i ett broskligament i kotorna, och det gör att det kan inte cirkulera ordentligt där. Men jag ska nog plocka av skorna ändå, hoppas kan man ju alltid...
 
:bow: :bow:
Tycker det är synd att folk vänder homeopatin ryggen innan dom en s vet vad det är.....
jag använder mig mycket av homeopati till mina hästar...
Gladast är väl hästägaren som vars häst nästan var utdömd som 3 åring...men ALLA tilltänkta veterinär åtgärder i 4 månader...hä'sten hade haft feber/förkylning i 4 måmader, gått igenom biopsier, penicillinkurer och fan vet allt....2 veckor tog det hos mig innan hästen var helt frisk....sedemera gjorde den drygt 20 starter och fick in nästan 2 miljoner på detta :D
 
Har provat på mig själv och min familj och har bara positiva erfarenheter!!!!!
Skicka ett PM om du vill veta mer så berättar jag gärna utifrån mina erfarenheter!
Flera vänner har behandlat både häst och hund med postiva reaktioner.
 
måste bara säga att det är helt förkastligt med homeopatpreparat, hästpratare och annat humbug. i de fall där patienterna blivit bättre beror det nog på att han/hon hunnit bli frisk av sig själv, av den tidigare medicinska behandlingen eller av den fantastiska placeboeffekten. det skulle vara intressant att få reda på vad homeopatanhängarna har att säga om alla misslyckade tester som gjorts. om det nu fungerar, varför visar inte testerna detta???
 
Jag tycker det är superskönt att slippa skorna, nu när han har vant sig.

Man behöver ta ut hovslagare oftare, ca 1 gång per månad, men det blir billigare per gång. ;)

mvh Jessica
 
du borde säga att du TYCKER att det är förkastligt...och intre at det ÄR....för kan du säga att det ÄR förkastligt så skulle man inte få hjälp alls av homeopatin....eller hur...??? och bevisligen så har folk fått hjälp. och djur.....ALLA tester som görs med "vanlig medicin" då...ena året är det bra...för att nästa år vara rent farligt :crazy:
 
Jag har läst massvis om homeopati, en metod som man efter 200 år inte kunnat visa en vettig verkan av . Teorierna omm hur det skulle fungera trots spädnig till "mindre än noll" med minnen i diverse molekylagtegat i vattnet står inte på någonsomhelst grund. Har läst massvis av fallbeskrivningar, men det är känt sedan länge inom medicinen att en stor del av alla sjuklingar blir friska av sig själva.
PL
 
Har sett bra många fall där djurägare först upplevt effekt men där ingen lindring skett på lång sikt. Har också sett hur det går med juverhälsan när mjölkbönder trott att man kan komma tillrätta med juverhälsoproblem med hjälp av homeopati.
Jag har inte bara läst!
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 473
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 765
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp