Homeopatmedel.

Tänk hörru du att jag har läst alldeles tillräckligt av både kemi och psykologi för att känna till troligen mer om saken än du. Inte minst eftersom du tror att fysik har med saken att göra... :confused: :smirk:
Jag känner även till placebo effekten - men menar att den väl rimligen borde hjälpa upp effekten av cortison också, eller hur.
Sedan vet inte jag vilka homeopatmedel jag fick, det ena är av sorten som spädes i vatten, det andra är en liten tablett med lactofilusbakterier, och de är ju faktiskt bekräftade för sin effekt även naturvetenskapligt. Sedan är det så att de små bakterietabletterna inte funkar särskilt bra separat, utan de andra (har prövat).
Men i mitt fall kan det ju vara själva zonterapin som gör sitt till också. Den är väl inte heller helt erkänd ännu, men inte ett dugg konstigare än akupunktur, som ju faktiskt fått ett västerländskt erkännande på sistone.
 
jag menar bara att vatten inte har något "minne". och det vete tusan om piller med livs levande bakterier kan klassas som homeopatmedicin. zonterapi är jag helt med på. inget konstigt med det.
 
Det finns i vilket fall inget som stöder att vatten skulle ha ngt minne, om man skulle visa effekt av homeopatiska medel enligt medicinska kriterier skulle jakten på tänkbara mekanismer bli häftig, men det har ännu inte skett trots 200 år utan man måste fortvarade köra med fallbeskrivningar. Självklart är inte bakteriekulturer ngn homeopati men sammanblandning av homeopati naturmedicin probiotika mm är ju väldigt vanlig.
PL
 
Placeboeffekt

OK, låt oss säga att allt bara är placeboeffekt och att folk som blir av med allergier, utslag/eksem, sjukdomar mm bara för att dom TROR att dom skall bli friska. Men är inte det BRA då???
Man betalar 50-60 spänn för en burk som innehåller sockerpiller som räcker i flera månader och tar bort alla dessa besvär.
Det är ju fantamig fantastiskt :idea:
Det kostar flera hundra spänn bara att gå till läkaren! Sen skall man köpa all medicin man skall äta hela livet :angel:

Nej då föredrar jag att bli frisk av det innehållslösa vattnet istället :banana:
 
Re: Placeboeffekt

jo visst är det kanonbra att använda det på människor om det "fungerar", eftersom det sker på egen risk. vad jag är emot är att man använder såna här preparat till djur istället för att använda riktiga medikamenter som har en bevisad effekt.
 
Re: Placeboeffekt

Nu ligger det i djurägarens ansvar att ge djuret den vård som krävs, ägaren är skyldig att tillkalla vetrinär som första åtgärd. Om man sen väljer att prova alternativa metoder efter vetrinär har gjort sitt, så kan ju det knappast vara en nackdel.

Jag tror att många är beredda på att prova allt för sin ögonsten, och i många fall har det faktiskt hjälpt också. Att det skulle ha en placebo effekt på hästar är inte möjligt, då dessa inte är logiskt tänkande på något sett.

De typer av mediciner vi använder idag till såväl människor som djur, är en effekticisering av homeopatin. Ibland blir dessa lite väl effektiva, förutom att bota tilltänkt skada/bacill kan den även ta bort mycket nyttiga bakterier i kroppen men även tillföra ett överskott som kroppen inte har ett behov av.

Jag ser ingen nackdel om människor vill prova detta alternativ, så länge man vet sin skyldighet är det inget fel. Och det är säkert ingen slump att just homeopatin är såpass gammal som den till trots är.
 
Re: Placeboeffekt

Men varför är du emot att ge hästar vatten :devil:
Eller socker piller, Vad spelar det för roll ?? Även djur har ju blivit friska med verkningslöst vatten eller socker piller om du nu föredrar det.
Eftersom det inte innehåller något annat än vatten finns det ju ingen fara för djuret att ge dom dessa piller.
Blir dom dessutom friska av det är det ju ännu bättre.

Alla jag känner har i första hand kontaktat veterinärer som ordinerat cortison tex mot allergier som till min häst.
DET fungerade inte ..
Efter 100 undersökningar och olika slags mediciner etc. fick han domen headshaker och skulle om jag ville bli utdömd.
Men det ville inte jag så han fick homeopatmedicin och är idag helt frisk och tävlar med framgång hoppning och fälttävlan.

Du tycker alltså jag skulle slaktat min häst endast 8 år gammal istället för att ge honom en chans med alternativa mediciner?? :mad:


Tack gode gud för att man är lite öppensinnad iallfall , det tycker nog min häst oxå som lever idag och är helt frisk ett år senare.
 
Re: Placeboeffekt

nej, men det borde du väl fatta :mad:. jag menar mest att man ska ta det här homeopatjoxet med en nypa salt och att först och först ska ta ut en veterinär som kan skriva ut de nödvändiga medicinerna. vill man slänga ut pengar på vatten eller sockerpiller att komplettera med så kan det ju knappast skada. observera att jag menar homeopatpraparat och inte naturläkemedel.
 
Re: Placeboeffekt

Ja men herregud VEM har sagt att man inte skall ta ut en veterinär??
Det gör väl ALLA i första hand!
Men eftersom det i många fall inte fungerar med dessa VETENSKAPLIGT BEVISADE medicinerna så är det väl inte konstigt att folk letar på annat håll.

Sedan om du tycker homeopat medel är hokus pokus får ju stå för dig , men du kan ju inte sitta här och avråda folk att använda saker som uppenbarligen har hjälpt flera hästar att bli friska och pusha för att använda medicin som ändå inte hjälper!

Fler och fler människor och djur använder sig av alternativa mediciner idag och det måste väl ändå ha sin förklaring??

Sen skall man självklart gå till läkaren och veterinären först inget snack om den saken! och det tror jag dom flesta förstår.


OCh ja jag tror att min häst inte hade levt idag om du hade ägt den ,för du hade väl tagit veterinärens ord och svalt med hull och hår utan att ens se åt ett annat håll och det tycker jag är tragiskt .....
 
Sv: Re: Homeopatmedel.

Jag är VÄLDIGT skeptisk till något som innehåller verksam substans motsvarande en DROPPE i världshavet. Känns som jag kan ge dem sockepiller med samma effekt.

Sen, det har ALDRIG någonsin i oberoende tester kunnat bevisas NÅGON som helst verkan av homeopatmedel. Om du ger homeopatmedel elelr placebo (verkningslöst strunt) och inte talar om vem som får vad så får du samma resultat på placebot och homeopatijoxet.

Det hjälper helt enkelt inte enligt alla OBEROENDE tester som finns. Finns en gubbe i USA som erbjuder mååååånga miljoner DOLLAR för den som kan bevisa att det har någon som helst verkan. ALLA tester har misslyckats att visa det.

och som sagt, spädningen av de verksamma ämnet i homeopatmedel är motsvarande en droppe substans i världshavet...

Sen, bara för att inte leva som jag lär, så har jag provat. Effekten var ganska exakt noll.

Och så ska vi inte glömma att t ex naturläkemedel kan vara VÄLDIGT biverkningsrikt och allergiframkallande. Ringblomma är poppis i olika naturmediciner t ex (jag vet skillnaden på homeopatmedel och naturmedel, jag bara tar ett exempel). Ringblomma är ENORMT allergent för både människa och djur. Det vill till att hästägaren vet det så han kan hinna fatta vad som händer när hästen får en allergisk reaktion.
Så naturligt är INTE samma sak som ofarligt. Detta har inget med homeopatmedel att göra, utan är en invändning mot att kalla vanliga mediciner för "farliga kemikalier". Man ska inte glömma att vanliga mediciner HAR biverkningar men dessa är DOKUMENTERADE..


En liten åsikt bara, är hur man kan vara så skeptiskt på naturläkemedel (som i sig ofta innehåller samma substanser som i vanliga läkemedel, propotinerad på ett annat sätt bara, hmm) när du samtidigt säger att det inte finns dokumenterat? I mina öron låter det som du redan har dokumenterat ut fallet. Självklart ingen verkning, eller hur låter det? Hmm. Homeopatmedel kallas läkemedel. Det kan ges som annat alternativ istället för vanlig medecin - hos läkare. Och det är en slump att alla hästar som fått homeopatmedcin har fått samma symtom och troligen tillfrisknat efteråt. Hmm, that's weird, den där skadan hästen haft i hela sitt liv läkte visst av sig själv, hoppsan, det var nog något i gräset, extra näring kanske. Nej ärligt talat, jag har inga som helst bevis för att det funkar, jag undrar bara varför de är så omtyckta och att majoriteten av hästarna tillfrisknar, dock under längre tid?
I alla lägen behövs kanske inte alla dessa tester om människan inte klarar av att bevisa, titta hellre på resultatet. Fast det kanske är som dom säger - det man inte vet, har man ingen aning om.
Nja en droppe i världshavet håller jag inte med om, snarare en droppe i en simbassäng. Homeopatmedel har potens 99, inte flera miljarder.
Självklart kan naturläkemdel har biverkningar, dock inte homeopatmedel, som är precis det vi pratar om.
Ringblomma, ja självklart ska den som inte tål det äta det. Det är som att ge mjölk till en laktosintolerant. Om vi tar exempelvis ringblomma, allergisk reaktion är även här dokumenterad, så jag ser inget problem i det. Klytan mellan onaturligt och naturligt, ligger ju just vid att det är naturligt. En häst kan på inga sätt få i sig kemiska läkemdel på natulig väg, därmemot kan den i många fall få i sig ringblomma naturligt - och den äter det frivilligt. Fast här är det ju cokså frågan om hästen ska bli frisk eller ej. Ringblomma är inte alls lika koncentrerad eller aktiv som många läkemdel, det är väl just därför det också mest anpassar sig till välmående, inte de mest kritiska tillåtgärder. Dock som rengöring osv håller jag fullt ut på, även i kritiska lägen. Där kan inte åsikten gå emot faktan, många örter ger exakt samma effekt som "onaturliga" rengöringspreparat.
 
Sv: Re: Homeopatmedel.

Hej Heero,
Jag jobbar som toxikolog och jag är MYCKET skeptisk till homeopatiska medel och naturläkemedel. Inte för att jag inte tror att naturläkemedel inte kan innehålla verksamma substanser, utan för att de förutom de verksamma substanserna även innehåller andra ämnen som i många fall kan vara skadliga. Fördelen med homeopatiska medel är ju att de är så pass utspädda att de oftast inte gör någon skada men pga den låga koncentrationen gör de ingen nytta heller (Varför betala för det?). Jag har hört en del homeopater prata om att man får en gradvis effekt genom att tillföra låga doser av ett ämne under en lång tid, men med kännedom om kroppens exkretionsvägar och allmän fysiologi så tycker inte jag att det är ett speciellt hållbart argument.
Jag har ingenting emot att man provar olika alternativa behandlingssätt på sig själv eftersom man då kan känna själv vad som känns bra eller ej. Däremot tycker jag att barn och djur inte ska utsättas för otestade kemikalier eftersom de inte kan ta ansvar för sina egna handlingar och har svårare att kommunicera om de skulle känna ev eventuella biverkningar.
Du har väl först kontaktat en veterinär om din hästs problem?
Hoppas att din pålle blir frisk snart!
/Alfhild

Jag kan hållla med dig till viss del, men saken är ju den att det inte är koncentrationen man ska inrikta sig på utan resultaten, i det här fallet spelar ju inte en hög koncentration roll, utan hur låg den är. Ska vi ta min häst som exempel? Jag var skeptisk i början, men efter resultatet kunde jag inte blunda längre. Hästen har påverkningar i blodet, vilket jag egentligen tycker anpassar sig bäst med homeopatmedel, eftersom det är just blod. Jag frågade min homeopatist om jag kunde få prova flera av potenssorterna, bara för att prova, eftersom jag då var helt säker på att en högre koncentration ger mer resultat. Detta tar dock flera år att åtgärda. Blodskada tar i allmänhet ca 3 månader att balansera, så jag startade med en gång, 12 potens. Nej, inte ens de första rikssymptomen såg man. 33 potens, nej. 66 nej. Osv. Skeptisk, funderade på att sluta. Sedan sa homeopatisten åt mig att det faktiskt var bättre att ge rekomenderad potens, 99 potensen. Och ja, här står jag idag, med en häst utan blodskada, en skada som inte kunnat läkas sedan han var runt 11-12 år. Hmm, hur kan det komma sig? 2 veckor efter 99 potensen blev symtomen så tydliga, så att vi tom fick lägga till näringtillskott. Men efter 6 månader är både obalansen och skadan borta. Hmm. Detta var nog bevis för mig, att en skada som inte läkts på 6 år, som plötsligt är helt borta på 6 månader, det kallar jag bevis, eller hur ska man uttrycka det? Även jag är intresserad på hur homeopatmedel funkar, pga av att denna lilla substans kanske binder sig till kroppne? Pga alkoholen? Kemsik reaktion i hästens kropp? Who knows.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 414
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
437
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp