Bukefalos 28 år!

Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

lady_vip

Trådstartare
Fortune är nu inlagd igen, sist var den 14 februari...

De hittar inte felet! För närvarande har hon ingen feber, men antibiotikan tar inte och de är lite förvirrade över hennes status på djursjukhuset.

Det började med att de opererade bort livmodern akut den 27 december, öppen Pyo, odramatiskt och allt gick bra.

I början av feb. märkte jag och min familj att hon var hängig och jag började tempa. Den 11 feb hade hon över 40 grader och jag åkte till vet. som tog prover som tydde på någon infektion, men de visste inte vilken. Tog även prover för fästingsjukdomar (neg). Fick Vetrimoxin.

Ingen förändring och jag åkte dit igen den 14 feb, de röntgade, men hittade ingenting och blev då inlagd på ett djursjukhus.

Där hittade de Urinvägsinfektion, kollade alla hennes inre organ och de hade klarat sig utan skador. Hon låg inne några dagar och skrevs ut den 18, med Baytril och Rimadyl. Febern ville inte riktigt ge med sig, men sista behandlingsdagen var tempen normal. Hon har varit dålig i magen och haft diaré och såklart hängig.

I helgen var jag bortrest och i söndags när jag kom hem var hon svag igen (åkte i fredags, då var hon pigg) och uttorkad, hade även blod i avföringen. Ingen feber.

Åkte in med henne igår igen och de har lagt in henne på dropp och tagit prover som visar på infektion igen, lite för mycket vita blodkroppar (hennes värde är 20 istället för 17 som är normalt), men annars inget anmärkningsvärt.

Hela tiden har hunden kissat, bajsat, ätit och druckit, även om hon inte haft någon jätteaptit. Hon har nu tappat 6 kg på en månad...

De ska göra om fästingproven och Ultraljuda henne i eftermiddag, men annars vandrar de i mörker.

Några misstankar?
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Kan det inte vara vanlig magsjuka? Om din hund har stått en del på antibiotika pga pyo-operationen och UVI så är hon kanske mer mottaglig för magsjuka om bakteriefloran är utslagen.

Nu spekulerar jag bara.

Står hon fortfarande på Rimadyl förresten? Rimadyl kan ju i vissa fall ge dålig mage (och brukar vara en signal att man ska avbryta behandlingen). Men jag antar att veterinärerna har tagit det med i beräkningen.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

uch dedär låter inge skoj :( den kan inte ha fått någon tarm inflammation då? kollat mask`?? tycker de låter bra att dom kollar fästingsjukdommar igen de kan ju va svårt att få rättvisa svar på dom där proverna, hoppas verkligen domm hittar va som orsakar alla symtomen snart inge kul å famla i mörker :(¨
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Skulle kunna vara magsjuka. Magen är ju såklart utslagen av all antibiotika, inte så konstigt... Men jag tycket hon borde bli bättre när vi skutade medicinera, men snarare tvärtom.

Rimadylen fick vilägga till eftersom Baytrilen inte funkade ensam och hon fick fortsatt hög feber trots behandlingen, Rimadylen dämpade febern.

Fästingsjukdomen tror jag inte på, dels för att det inte alls är säsong och dels för att hon knappt har haft en fästing...

Rimadylen är borttagen, men jag vet inte vad de ger henne nu.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Har de tagit odlingsprov på avföringen ?? Be dom göra det om det inte är gjort.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Tänkte samma sak precis, men det hade inte kommit någon avföring under tiden hon har varit där, så det är möjligt att de gör de ändå eftersom jag har nämt att hon har blod i avföringen... Ska ringa och be dem.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Fästingsjukdommar kan allt blossa upp långt efter hunden blev smittad, räcker me 1 fästing, jag plockade fästing på min vovve för 1vecka sen :crazy: hoppas dom tar avföringsprover å att dom hittar felet..
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Det är iofs sant, vi får se vad proverna säger. De hittade iaf inget konstigt på UL eftersom de inte har ringt om det. Jag ringde och bad dem ta avföringsprov, så vi får se vad det ger.

Skulle ju ha anmält till Världsutställningen i helgen, men det känns så himla oviktigt just nu, trots att hennes uppfödare kommer från andra sidan jordklotet...
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

En vän har haft hjärnhinneinflamation på sin hund och INNAN de hittade vad som var fel. Det är tydligen en riktig elak sjukdom med mkt olika symtom och man måste ta specifika prov på den.

Kortison är vad som hjälper mot den.

Däremot stämmer inte din hunds symtom mot min väns hund mer än blodkropparna då.

javan
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

En vän har haft hjärnhinneinflamation på sin hund och INNAN de hittade vad som var fel. Det är tydligen en riktig elak sjukdom med mkt olika symtom och man måste ta specifika prov på den.

Kortison är vad som hjälper mot den.

Däremot stämmer inte din hunds symtom mot min väns hund mer än blodkropparna då.

javan

Hjärnhinneinflammation kom även jag att tänka på.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Mer info om hjärnhinneinflammation:

http://hem.bredband.net/myskold/egenvall.html

När jag läst runt på olika sidor verkar det kunna ge olika
symptom. Hög feber verkar oftast gälla och en del hundar
har tidigare undersökts för olika infektioner. Typiskt för
sjukdomen är att den kan komma i skov
Blodprov visar ofta ett ökat antal vita blodkroppar.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Ska be dem kolla det när jag ringer (de har så konstig teletid mellan 11.30-12.00).

Ska faktiskt ärligt säga att den tanken slog mig om hjärnhinneinflammation, fast det var innan de hittade UVI, nu har jag inte alls funderat på det.
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Ska be dem kolla det när jag ringer (de har så konstig teletid mellan 11.30-12.00).

Ska faktiskt ärligt säga att den tanken slog mig om hjärnhinneinflammation, fast det var innan de hittade UVI, nu har jag inte alls funderat på det.

Har du hört något mer?
Tänker mycket på dig och hoppas att din hund snart ska
vara frisk!
 
Sv: Hon är inlagd igen... Behöver input och tips

Har du hört något mer?
Tänker mycket på dig och hoppas att din hund snart ska
vara frisk!

Det har eventuellt klarnat lite faktiskt:D

Pratade med sjukhuset idag igen, tog upp detta med hjärnhinneinflammation och det fanns med på deras lista över tänkbara diagnoser, men det var inte så troligt då hon inte hadfe så många tecken på det.

Inget nytt förutom att hon hade LITE förhöjda värden på bukspottskörteln.

Iaf, ikväll ringde jag hennes förra ägare (jag har bara haft henne i 1,5 år) och vi pratade om detta och lyckades nog klura ut lite.

Hon har tydligen haft blodiga diarréer 2 gånger tidigare vid stress/dålig mat. Ena gången vid valpning då hon åt moderkakorna och andra gången när ägararna var på långresa och sen kom hem igen.
Båda gångerna har hon fått feber och varit allmänt medtagen och då fått antibiotika som hjälp jättebra.
Jag minns inte vad den heter nu, men började på S och slutade på -ox, någon som vet???
Så fortsatte vi att diskutera och kom fram till att Rimadyl (som hon fick senast i lördags) kan påveka inre organ, tex bukspottskörteln:idea:

Så vår teori just nu är att hon fått UVI pga livmodersoperationen. Sen efter medicineringen och stressen av att bli inlagd så länge har hon fått magsår helt enkelt, blivit uttorkad och hängig och dålig i magen.
Rimadylen har gett de dåliga värdena på Bukspottskörteln.

Så om min teori stämmer ska jag be att få ta hem henne så fort som möjligt, medicinera magen i stället och ge henne lugn och ro.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 111
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det...
Svar
4
· Visningar
4 383
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 039
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp