Bukefalos 28 år!

Tappar pälsen fläckvis

makarontanten

Trådstartare
För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det berodde på detta. Symtomen stämde med aptitlöshet,hängig och mjölk i juvrena. Hon fick medicin mot detta ett par dagar,men blev inte bättre. Tempen togs och hon hade feber.

Vi åkte in med henne(förra fredagen)och hon undersöktes. Inga problem med njurar,lever eller livmodern,men de behöll henne med dropp över dagen,då hon nu hade ganska hög feber. Allt de hittade på henne var att hon hade väldigt högt värde av vita blodkroppar,som tydde på kraftig infektion. Hon hade dessutom hela magen full att ilskna röda prickar/sår som blossat upp över natten och försvann efter ca 2 dygn igen. På kvällen var hon piggare och vi blev hemskickade med diverse mediciner. Hon fick en stark dos med antibiotika,då de misstänkte borrelia,trots att deras snabbtest visat negativt.

I måndags var vi på återbesök,hunden är då pigg och som vanligt igen. ordinationen var att vi ska fortsätta med medicinen tills idag,då vi fått en telefontid till nu i em.

Men. För ett par,tre dagar sedan började hunden få lite knölar här och där. Tittar man närmare på dem så är det som små finnar som är lite torra runt sig. Pillar man lite på dem,så lossnar pälsen och nu börjar hunden fläckvis bli skallig. Hon verkar inte ha ont av dem alls och är i övrigt som vanligt. Då jag råkat ut för detta en gång innan,så är min frågeställning om det kan vara antibiotikan som gör detta? Min hund har lätt för att få bakteriella hudinfektioner( känslig i hud och päls i övrigt också) och har ätit antibiotika för detta ett antal gånger genom åren. Tyvärr minns jag inte om förra gången hon tappade päls var i samband med antibiotika,men det är inte helt omöjligt. någon som vart med om liknande och har erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Tappar pälsen fläckvis

För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det berodde på detta. Symtomen stämde med aptitlöshet,hängig och mjölk i juvrena. Hon fick medicin mot detta ett par dagar,men blev inte bättre. Tempen togs och hon hade feber.

Vi åkte in med henne(förra fredagen)och hon undersöktes. Inga problem med njurar,lever eller livmodern,men de behöll henne med dropp över dagen,då hon nu hade ganska hög feber. Allt de hittade på henne var att hon hade väldigt högt värde av vita blodkroppar,som tydde på kraftig infektion. Hon hade dessutom hela magen full att ilskna röda prickar/sår som blossat upp över natten och försvann efter ca 2 dygn igen. På kvällen var hon piggare och vi blev hemskickade med diverse mediciner. Hon fick en stark dos med antibiotika,då de misstänkte borrelia,trots att deras snabbtest visat negativt.

I måndags var vi på återbesök,hunden är då pigg och som vanligt igen. ordinationen var att vi ska fortsätta med medicinen tills idag,då vi fått en telefontid till nu i em.

Men. För ett par,tre dagar sedan började hunden få lite knölar här och där. Tittar man närmare på dem så är det som små finnar som är lite torra runt sig. Pillar man lite på dem,så lossnar pälsen och nu börjar hunden fläckvis bli skallig. Hon verkar inte ha ont av dem alls och är i övrigt som vanligt. Då jag råkat ut för detta en gång innan,så är min frågeställning om det kan vara antibiotikan som gör detta? Min hund har lätt för att få bakteriella hudinfektioner( känslig i hud och päls i övrigt också) och har ätit antibiotika för detta ett antal gånger genom åren. Tyvärr minns jag inte om förra gången hon tappade päls var i samband med antibiotika,men det är inte helt omöjligt. någon som vart med om liknande och har erfarenheter att dela med sig av?

Hunden kan ha fått ohyra som gör att den tappar päls.
 
Sv: Tappar pälsen fläckvis

Har nu pratat med vetrinären igen. Besök på måndag,då även sköldkörtelprov ska tas vidare. Blodprovstesterna på fästingsjukdomarna visade negativt. Läste lite om detta med sköldkörteln och mycket stämmer på henne, som tex hudproblem,allmänt trött en längre tid och torr hud/päls. Någon som har hund med dessa problem så man kan lära sig mer om ämnet?
 
Sv: Tappar pälsen fläckvis

Var kuren avslutad när besvären visade sig?
Om din hund är känslig så kan det mkt väl vara antibiotikan som spökar iom att dom är infektionskänsliga efter en kur!
 
Sv: Tappar pälsen fläckvis

Nej,hon äter fortfarande antibiotika. Hon fick först i 6 dagar,men jag ska fortsätta med kuren till måndag då vi ska till vetrinären igen.Hon har nu ätit i 7 dagar sammanlagt.

Jag har själv letat symtom på nätet och föreslog att de skulle kolla sköldkörteln på måndag. Hon har blivit slöare och latare efter varje löp,precis som en gammal hund,men jag har trott att det berott på bekvämlighet. Pga alla hudinfektioner hon haft,så har jag inte heller kopplat ihop hennes dåliga pälskvalite med något annat. desto mer jag läser om sköldkörteln så verkar bitarna falla på plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 866
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 246
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp