Hon beter sig som ett svin!

Sv: Hon beter sig som ett svin!

Sååå himla tänkvärt.

Just detta med att ts stannar beror ju på ett val. Varje gång väljer hon att stanna och ta hela den situationen det medför.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Om jag förstod det rätt så har ni barn? Jag hade inte velat att mina barn växte upp i det ansträngda förhållandet du har med svärmor. Inte heller att de lär sig att det är ok hur hon ignorerar det du säger och faktiskt gör tvärtemot. De märker ju att något är galet när ni lever så nära ihop. Om ni flyttar därifrån kanske ni kan få till ett vettigt förhållande till henne, som gynnar både dig och barnen. Eller framförallt barnen, skulle jag vilja säga, de har ju ingen chans alls att välja som du faktiskt har.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Har bara summat igenom tråden lite snabbt. Angående hästarna kanske du kan tipsa henne om godsaker som hästarna kan äta. Typ nåt knäckebröd eller köpt godis som alltid finns i stallet så hon kan vara "snäll".

Annars är jag rätt enig i kören. Du kan nog inte vara kvar. Din sambo vet att du älskar honom så han tycker inte han behöver välja eller sätta ner foten. Du måste göra klart för honom (och mena det) att om inte detta löser sej på allvar så har du inget val än att flytta. Man kan inte leva sådär. Jag själv är lite som du och stannar, kämpar in i det sista. Jag uppmuntrar det in i det sista oxå. Men i ditt fall känns det rätt kört tyvärr. Du behöver inte lämna honom helt. Särbo är ett bra alternativ om han inte tar sej i kragen.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag har förklarat så många gånger. Både innan hon börjar klippa, innan de första äpplena kommer. Varje gång jag ser att det ligger en gräshög/äpplen i hagen. Varje gång jag tar henne på bar gärning. Över en fika, både med och utan sambo. Ja, det är flera gånger varje vår, sommar och höst. Säger tydligt, varför och tydligt. Men vad har det hjälpt?!

Men om hästarna fått gräsklipp och äpplen så många gånger verkar de ju klara det fint?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Tack för alla svar! Ja, jag ältar och är osäker, jag vill ju inte splittra en familj pga en kärring inte kan bete sig. Jag har nu fått lite mer skinn på näsan, är inte så lätt att säga emot henne. Och nu fått med mig sambon, det är ett stort steg för vårt förhållande och igår tog han upp det själv utan jag nämnt det att denna gången kanske det bet på henne då han hade sett svärfar springa runt nervöst i hagen och "leta" efter något. Att vid nästa grej så ska han säga att vi flyttar. Helst skulle jag vilja få det sagt redan nu. Och nej, ena hästen klarar inte äpplen, det rann ur henne igår. Så idag får hästarna gå i vinterhagen, dit orkar inte svärmor gå för ett par äpplen. Jag vill ju försöka in i det sista, så har jag alltid fungerat. Hon går ju inte ändra på, det är vårt beteende vi får ändra på. Men nu kommer det bli tyst och lugnt i höst, hon kör ju med passiv aggressiv tystnad... :S
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Tack för alla svar! Ja, jag ältar och är osäker, jag vill ju inte splittra en familj pga en kärring inte kan bete sig.
Fast skulle familjen bli splittrad är det ju inte pga svärmorsan utan faktiskt din sambo som i såna fall helt ignorerar det faktum att du inte mår bra av att bo där du bor.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Hon verkar ju helt sjuk! :yuck::rage:

Byt jobb (såg att du år pågång, BRA!) och flytta illa kvickt! :eek:
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Ja, jag ältar och är osäker, jag vill ju inte splittra en familj pga en kärring inte kan bete sig.

Fast anledningen vore ju att din sambo väljer sin mamma framför dig. Det ser jag som ett utmärkt gott skäl att "splittra en familj". Familjen är väl för övrigt redan splittrad, just genom att din sambo är närmast sin mamma.

Bara det du skriver om "tyst och lugnt" pga att du anser att hon kör med passiv aggressiv tystnad, får det närmast att vända sig i magen på mig och visar ju också att det här handlar om din och hennes relation, inte alls bara om henne. Du spelar ju med. Du och hon spelar på varandra.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag vill ju försöka in i det sista, så har jag alltid fungerat. Hon går ju inte ändra på, det är vårt beteende vi får ändra på. S

Precis som du konstaterat verkar ju inte svärmor vara mycket för att förändra sig. Men du kan ju förändra dig, lämpligtvis genom att faktiskt inte fortsätta försöka, inte bara in i det sista, utan bortom det, som du gör nu.

Även om du alltid har fungerat så, så kan man ju faktiskt ändra sig, om man märker att det sätt man alltid gjort saker på inte fungerar så bra längre. Ungefär som du önskar att svärmor kunde göra. Och som hon uppenbarligen inte kan eller vill, men som du kan göra.

Det finns en väldigt bra film som heter "the squid and the whale", där en central symbolik i filmen är en bild av en jättebläckfisk och en kaskelot, fastbitna i varandra, där ingen är stark nog att besegra den andre, men ingen vill ge sig av heller. Istället sjunker båda mot botten. Lite så känns din och din svärmors situation just nu.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Spelar med??? Vad sjutton ska jag göra? Det är ju då jag får en paus. Och sådan är hon mot alla som hon kommer på kant med dvs de flesta i släkten inklusive sin egna dotter och son (sambon öppnade sig igår och berättade hur han uppfattar sin mor). Men jag är tacksam för råd och redskap hur jag ska hantera denna tystnad. Jag är ungefär som vanligt, men inleder inga samtal. Hennes tystnad håller på, tills jag tar initiativet.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag har inga tips för hur du ska hantera tystnaden, eller något annat. Det är ju ganska tydligt att du behöver göra på något annat sätt än du har gjort hittills, dock, om du vill ha någon som helst form av utveckling av situationen. Så länge du inte ändrar på något, så spelar du ju med i det som pågår, så som det är.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Ni tar era givna roller, och det verkar som hon är väl medveten om hur hon får dig till ett ställe och därefter gör du det som förväntas av dig. Nu ändras spelreglerna om din sambo plötsligt vågar ta någon form av beslut i frågan, sätta ner foten, dra en gräns.

Jag hoppas att det gör situationen bättre - för alla parter.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Herregud. Låter som en av mina äldre släktingar. Alla hennes barn har flyttat långt bort, så dom slipper ta konflikterna, dom konstiga intrången i privatlivet, dom taskiga kommentarerna, dömandet. Vilken mardröm det vore att dela gård med henne! Det går inte att få henne att inse att hon gör saker som sårar andra / är skitkonstiga, hon tror på sitt eget konstiga sätt att hon gör det som är Rätt. Försöker man prata med henne om det, så går det inte in. Så alla runtom henne har enats om lösningen: undvik. Funkar väldigt bra faktiskt :). Sitter fortfarande och hoppas på att hon en dag ska reflektera över varför ingen vill umgås med henne, men det verkar inte som att det kommer hända. Och då får det vara så.

Flytta-flytta-flytta!
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Det låter som om det är svärmors gård/familjegård som son och sonhustru bor på. Så flytta är nog en bättre lösning än att börja bygga om eller att låsa svärmor ute. Det låter lite som att man går på gården och väntar på att föregående generation ska dö. Läskig situation för alla inblandade isf.

+ 1 på det!

Det är nog svårt att utfärda besöksförbud mot sin "hyresvärd".

TS: Jag sällar mig till skaran som säger: FLYTTA!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp