Hon beter sig som ett svin!

Sv: Hon beter sig som ett svin!

Om hon inte förstår förklaringar, kan hon läsa?

Utfodringsförfarandet är också viktigt ur botulismsynpunkt. Vallfoder som serveras utomhus och blir nedtrampat i lera kan utgöra en risk, liksom krubbor och foderhäckar/hoar som inte rengörs. Inplastade balar som öppnats måste förbrukas innan varmgång uppkommer. Vanligtvis är hållbarheten begränsad till 3-5 dygn under tidig höst och vår och något längre under kallare väderlek.

Hästar på bete kan också drabbas av botulism. Orsakerna till detta har man sällan kunnat fastställa, men beten med mycket gammal förna har förekommit i verifierade fall av botulism hos hästar i USA. Även gräsklipp i stora högar som blivit mycket varma har orsakat botulism hos hästar.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nervsjukdomar/Botulism/

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jessica_ekstrom/kan-man-ge-morotter-till-en.htm
äpplen och fång

Du bör kunna ge din ponny morötter och äpple men med tanke på att den har fång så börja med små mängder, till exempel en halv morot och en klyfta äpple. Du kanske heller inte bör ge den dessa godsaker varje dag...
 
Senast ändrad:
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag avskyr det här! Att jag alltid måste överbevisa henne. Oavsett vad det är. Jag vill inte riskera min sambo, men det gör jag oavsett hur jag väljer.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Flytta!!!! Ja, det har alla gett mig råd om, både kurator, Bvc, arbetskamrater, vänner. Men jag får inte med mig sambon och ja, jag älskar honom!

Du stannar för att du älskar din sambo men din sambo vägrar flytta? Oj vad älskad jag hade känt mig då...

Jag hade inte stannat kvar på den gården! De här kommer sakta men säkert att slå in en kil mellan er två!
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Gemensamma middagar, jul och födelsedagar? Hade aldrig firat nånting ihop med en sån människa, då vill man ju kunna slappna av o ha trevligt tillsammans... Man kan inte försöka o försöka o ge folk chans på chans...
Förstår ju om hon vill fira sina barnbarn o umgås med sin son men det hade dom fått sköta själva i hennes hus.

Testa relationsrådgivning tillsammans?

Flytta eller få till en förrändring annars lär ju separation mellan dej o din sambo komma som ett brev på posten...men d kanske är det hon vill?!

+1!

Är det inte hästarna hon trasslar med så hittar hon något annat som fortsätter gå dig på nerverna. Dumpa henne innan du får stroke själv.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Ja, just därför bör din sambo prata med henne och få henne att sluta tävla och mucka med dig.
Sm sagt, bäst bör det gå om hanspelar ut kortet " du förstör för mig, jag blir ledsen när min tjej är ledsen och fortsätter detta så flyttar vi. Då får du sällan se barnbarnen."
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Diskussion, javisst. Det var ju bland annat som jag startade tråden av den anledningen. Och lämpar över det på er?? Det är ju inte meningen om vissa känner det så. Jag vill lösa en situation där jag inte ser någon bättring. Sen är det alltid skönt att skriva av sig oavsett, bördan lättar ju en aning. Men problemen kvarstår. Vill ju inte gå till en kurator igen, bortkastat med tid och pengar. Kuratorn tyckte att det var fel person som satt i fåtöljen framför henne. Då är buke ett bra forum för mig. ;) Ni är ju kloka och flera olika personligheter svarar och jag läser och tar till mig av varje svar. Sen är det så jäkla svårt. Det är lätt att sitta bakom en skärm och tycka att man ska flytta. Men vad gör man med barn, nya jobbet, alla djuren. Kommer problemen att försvinna då? Hon kommer kontrollera sin son så länge han tillåter det och så länge hans arv är viktigare än familjen så kommer han aldrig sätta hårt mot hårt. Helt sjukt! Behöver få distans och tänka klart! Nu är det bara ren frustration.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Tacka vet jag min karl. Han slänger ut sin morsa när hon går på mig.

Nej är din karl en mammagris än är det bara säga tack och adjö tyvärr. Krävs mer än "jag älskar dig" för bygga en relation. Han har ju bevisligen valt mamma framför dig.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Flytta!!!! Ja, det har alla gett mig råd om, både kurator, Bvc, arbetskamrater, vänner. Men jag får inte med mig sambon och ja, jag älskar honom!

Då har han gjort sitt val. Han bor hellre nära mamma och ser att du mår skit än att flytta ifrån henne så att du kan må bra. Vad är det för karl att ha?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag har lite löst läst i dina trådar om din svärmor. Kort sagt låter det som om du aldrig kommer kunna ändra på henne eller få henne att göra som du vill. Sådana här människor GÅR det inte att diskutera med, så det är ingen idé att försöka. Vad kan man göra då?

Ja man ser praktiskt till att dom inte kan göra det man ogillar. Går hon in i ens hus? Lås dörren. Orkar du inte ha nyckel? Ha ett kodlås så behöver man aldrig ha nyckel och dörren låser sig självt varje gång den stängs. Praktiskt och säkert.

Går hon i stallar? Lås alla dörrar. Matar hon hästar över staketet? Bygg antingen inifrån eller utifrån så att hästarna inte kan gå fram till staketet (tänker mig såna där lösningar man har när man har dom på sommarbete och flyttar staketet vartefter dom äter), eller att människor inte når fram med händer genom staketet eller kan krypa över/under (2 meter emellan, STARK ström, täta trådar, högt och lågt). Är hon på er tomt? Bygg 150 cm högt staket av svart vindnät som man har till ridhus, skyll på att rådjuren ska hållas borta. Sätt grind med lås.

Känns det för drastiskt måste du få hjälp, kanske myndigheter? Vet inte om man kan söka besöksförbud eller vad som helst för att hon helt enkelt ska hålla sig borta. Det är lättast så. Din sambo BORDE älska dig lika mycket som du älskar honom och försöka lösa det här och med att lösa menar jag att freda er själva. För att ändra henne eller er relation är nog bara glömma. Går det inte att lösa så får ni helt enkelt flytta. Om han inte följer med så gör han inte det. Då var inte egna familjen eller du på hans absolut högsta prioriteringslista. Hårt, men så låter det som att det är. Då kan jag också tycka att du älskar fel människa som väljer en sån grej över sin egna familj...

När det gäller din arbetsplats ska du prata med din chef, säga att hon gjorde ett övertramp. Låt chefen ta det snacket, säg att du själv inte orkar psykiskt. Du behöver inte säga hur hon är hemma mer än att du kan inte diskutera med henne. Chefen kommer märka hur hon är och om hon gör något igen är det bara gå till chefen igen. Skärper hon sig inte kommer ju chefen omplacera eller sparka henne, det ska vara en bra arbetsmiljö för er andra. Du har rätt att känna dig trygg och trivas på din arbetsplats och det är inte din uppgift att se till att det är så! Ta den hjälp du har rätt till.

Och snälla, för din egen skull, lös det här NU. Det kommer aldrig magiskt bli bättre och du kommer bara må sämre och sämre. Det är inte till nytta för någon, allra minst dig själv. Ingen kärlek eller alla pengar i världen är värda om man ska må dåligt, tyvärr. Kramar om
 
Senast ändrad:
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Hon kommer kontrollera sin son så länge han tillåter det och så länge hans arv är viktigare än familjen så kommer han aldrig sätta hårt mot hårt. Helt sjukt! Behöver få distans och tänka klart! Nu är det bara ren frustration.
Läs det jag skrev tidigare en gång till.
Bli SÄRBO och håll dig från gården! Du behöver inte separera, bara flytta...
Skaffa dig ett eget boende där du kan behålla samma jobb och samma allt annat utom just bostadsadressen. VISA din partner att du menar allvar, att detta inte fungerar för dig längre. Så länge du bara hotar med att flytta men ändå stannar kvar så kommer han ju inte inse att han riskerar att förlora dig och barnen...
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jättebra förslag från ameo. Du kan ordna en hyresrätt och stallplats i ett nafs. Kolla upp den möjligheten och ha den redo. Ta ett snack med din karl och fråga om han verkligen kommer se till att det här ändras eller att ni kan flytta. Ger han vaga svar eller helt enkelt inte vill säger du: "Bra, då vet jag. Då har jag ordnat en lösning med boende och stallplats. Jag kommer flytta dit för min psykiska hälsas skull. Jag vill inte sjukskrivas från mitt jobb på grund av det här och vill inte må psykiskt dåligt längre. Vi kommer att testa den här lösningen eftersom du inte kan ge mig ett annat bra alternativ"
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Det låter som om det är svärmors gård/familjegård som son och sonhustru bor på. Så flytta är nog en bättre lösning än att börja bygga om eller att låsa svärmor ute. Det låter lite som att man går på gården och väntar på att föregående generation ska dö. Läskig situation för alla inblandade isf.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag håller med om att bygga om och börja leva på det sättet inte är bra lösning. Det skulle kännas som ett fängelse. Men eftersom TS väldigt ogärna vill flytta och inte kan ändra på svärmor så gav jag det tips jag kunde ge. Men jag tror ingen kommer må bra av det i längden nej...
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Flytta!!!! Ja, det har alla gett mig råd om, både kurator, Bvc, arbetskamrater, vänner. Men jag får inte med mig sambon och ja, jag älskar honom!

Om han inte följer med, med tanke på vad du berättat här (och även för honom som jag förstått) om din svärmor så kan han inte älska dig jättemycket. Man behöver ju inte flytta långt, bara långt nog för att undvika sporadiska besök av svärmor.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Läs det jag skrev tidigare en gång till.
Bli SÄRBO och håll dig från gården! Du behöver inte separera, bara flytta...
Skaffa dig ett eget boende där du kan behålla samma jobb och samma allt annat utom just bostadsadressen. VISA din partner att du menar allvar, att detta inte fungerar för dig längre. Så länge du bara hotar med att flytta men ändå stannar kvar så kommer han ju inte inse att han riskerar att förlora dig och barnen...

Jag håller med Ameo flytta och bli särbo, den där typen av kvinna kommer aldrig att sluta med sina dumma upptåg och din man kommer aldrig att inse hur allvarligt du tar situationen förrän du gör någonting åt den.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Diskussion, javisst. Det var ju bland annat som jag startade tråden av den anledningen. Och lämpar över det på er??

När du skriver att du bara ville skriva av dig, låter det ju inte som att du ville diskutera. Det vara bara det jag menade. Jag förstår egentligen inte på vilket sätt buke är ett bra forum, eftersom det enda du kan få är lite medhåll: "ja, det verkar vara vidrigt så som du har det", och sedan blir allt vid det samma. Uppenbarligen. Du har ju haft flera trådar om samma problem.

Hjälper buke dig överhuvudtaget, tycker du? Den hjälp som det innebär att du kan älta lite till, få lite kraft, och sedan stå ut ännu en tid - det är väl egentligen en typ av hjälp som är ganska tveeggad. Tänker man närmare på saken, är det nog egentligen många som helst inte vill att deras engagemang används på det sättet, om du förstår hur jag menar.

Du bor ju inte där därför att du måste. Du bor där därför att du har valt det. Vilken roll spelar du i det spel som du upplever att din svärmor dirigerar? Om du verkligen inte ville ha det som du har det, skulle du väl inte ha det så år efter år?

Och, kommer du överhuvudtaget på någon annan strategi än att flytta? Hoppas du verkligen, på riktigt, på att någon på buke ska komma på något som är så smart att du löser problemet utan att behöva ändra något annat i ditt liv?

Ingen säger att det är lätt att flytta, men kan du se något annat? (Det skulle väl vara att du förgiftar din svärmor då, men då kommer ju andra problem in i bilden.:p)

Får du distans och kan tänka klart, när du hela tiden är i den situation du är? När din man uppenbarligen inte lägger många strån i kors för att ta sig ur det grepp du tycker att hans mamma har honom i?

Varför är din man närmare sin mamma än dig i de här frågorna?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag håller med Petruska, på vilket sätt har du TS kommit vidare sen sist? Kopierar in det råd jag gav i din förra tråd, det tycks fortfarande vara aktuellt:
Det stora problemet tycks egentligen vara din sambo och hans oförståelse för situationen.Jag tycker att du ska ta ett allvarligt samtal med honom. Om han inte lyssnar är detta värt att ni går till parterapeut och diskuterar. Om han inte är lojal med dig utan med sin mamma så är det ett jätteproblem som kan orsaka en allvarlig förtroendekris i förhållandet (har sett det hända mer än en gång). Ska ni kunna driva igenom ett mer respektfullt bemötande så måste han vara med på tåget. Han måste också sätta sig in i hur det känns att flytta in till en annan familj och förstå att det kräver en anpassning från båda håll, ni måste vara ett team. Ni är en familj, självklart måste han lyssna där du berättar om de gränser du vill sätta upp. Han behöver inte tycka att de är supernödvändiga, men han ska ändå respektera dig nog för att backa upp dig i det läget.

Så stå på dig, först mot sambon och sen ska ni gemensamt (mest sambons ansvar eftersom det är hans familj) stå på er mot svärmor.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Du skriver ju själv att arvet är viktigare än sin familj och du stannar kvar?!?

Se inte problemen med att flytta, se lösningarna istället!!!

Alla problem går att lösa utom din svärmor! Känner du dig älskad av din sambo när han väljer ett av före er?

GÅ ifrån honom!!!! Du måste lösa detta innan du brakar ihop!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp