Bukefalos 28 år!

Hon bröt kontraktet

K

kowla

Jag hjälpte en tjej med sin häst att rida till den. En dag i början på tillridningen märkte jag att hästen rörde sig konstigt och sa det till ägaren som berättade att hon visste om det då han gjort det förut innan jag började hjälpa till. och hon blivit "varnad"/påmind om det utav andra som sett det men inte gjort något åt saken. dessutom så har hon inte informerat eller berättat något om det för mig. Enligt henne var hästen helt frisk när jag skulle börja. Men sen när jag berättade det för henne vad jag kände/såg så sa hon att han gjorde det innan också och att hon visste om det.

Jag bad henne då att söka upp veterinär och dylik innan jag fortsatte utbildningen. Nu vill hon ha pengarna tillbaka då jag inte ska rida hästen på ett tag eftersom han ska vila.

Jag hade självklart ett kontrakt och där står det att hästägarens åtaganden är blandannat:
• Hästägaren skall sörja för att hästen är fullt försäkrad.
• Hästägare står för att hästen är frisk och inte har några skador.

Hon visste ju om att hästen hade problem med benet/inte var ren när jag skulle börja. Bröt hon inte då mot kontraktet? Och ska hon verkligen få tillbaka pengarna då?
I arbetet jag gör ligger blandannat en massa pappersjobb och utbildningsplanering/veckoscheman osv. som jag gjort och hon fått ta del av.

Men behöver som sagt svar på dem där frågorna.
 
Sv: Hon bröt kontraktet

Står det inget i kontraktet om vad som händer med betalningen om hästen skadar sig och inte kan ridas?

Ska hon betala dig månadsvis eller har du fått en klumpsumma?
 
Sv: Hon bröt kontraktet

Nej det gör det inte. Men med tanke på att hon visste att hästen var skadad innan jag började så bryter hon ju mot den punkten väl?

Hon betalade för en månad som jag skulle jobba med hästen. För att vi sen skulle se hur mycket mer hjälp hon skulle behöva.
 
Sv: Hon bröt kontraktet

Säg åt henne att se till att hästen blir frisk, sen kan den komma tillbaka.

Påpeka att om hon visste att hästen inte var ridbar skulle hon inte ha skickat den till dig.
 
Sv: Hon bröt kontraktet

Det är därför du måste ha ett BRA kontrakt, ett där det tydligt framgår att om hästen anländer i sånt skick att den inte kan ridas återbetalas inte avgiften. T.ex.
Står det i kontraktet vad som händer om hon bryter avtalet?

Håller med Sammet. Alternativ räkna ut hur mycket av den redan inbetalade summan som täcker det administrativa jobb du redan lagt ner och återbetala resten, bifoga ett specificerat kvitto!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp