Hon gillar inte maten?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Fullblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 088
F

Fullblod

Vet inte vad jag ska ge mitt sto. Hon går nu på korn, betfor, mineraler och vitlök. Men hon äter inte längre upp. Tror att det är kornet hon inte gillar, då jag igår gav henne lite i handen och hon ratade det totalt. Hon har gott om energi så havre är inget alternativ i nuläget, då hon behöver komma igång lite mer först isåfall. Sen finns säkert inte nåt problem att ge lite havre heller. Men åter till problemet. Vad ger man en kräsen häst som behöver gå upp lite till i vikt??

Akut!!

Sv: Hon gillar inte maten?!

Krafft Groov har ju likvärdiga värden som korn, annars finns ju Krafft rehab som funkar bra på hästar som behöver lägga på sig. Har något högre smrp än korn, och innehåller ingen havre.
Min favorit är lusern,väldigt bra för "svårhullade" hästar, och räknas ju dessutom som grovfoder. Kanske kan du byta ut kornet mot nåt kilo lusern?
Så skulle jag ha börjat, om jag inte hade analys, men det kanske du har?

Senast ändrad:

Har provat detta redan... då hon fick utan vitlök från början men åt nästan ännu sämre då... :(

ta bort kratfodret helt i några dagar och testa igen..
det brukar funka på dom flesta..

Nej jag har ju tyvärr inte analys.. korn och hö ingår i hyran och stallägaren har inte egna hästar... så han har inte ut något av att skicka in det...

Kraft Groov ska vi prova då... synd bara att man inte kan köpa småpåsar för att se om hon äter det först :angel: ...

Kan man göra det när hon går??

Vore ju helt klart som den enklaste lösningen...:)

Jag har ett fullblod och har testat olika kombinationer och olika foder. Det som funkat bäst är rapsolja, massor betfor, 3kg kraft groov/dag, lucern strå och fri tillgång på hösilage eller hö. 25kg morötter som fördelas på 2veckor. Hårda träningspass ökar oxå aptiten:)

ja det kan man.. mening är ju att dom ska bli hungriga och sugna igen på kraft foder.. sen när man börjara ge dom gien så ger man lite och ökar lite helatiden.. det funkade varje gång på de hästar jag gjort det på..

Är det eget korn från gården? Luktar det gott?
Ett fullblod i stallet är väldigt kräsen för hur kornet är. Bäst gillar han det man köper på granngården

Hästar som äter dåligt kan ha ont i magen. Om man byter ut krafftfoder mot stråfoder brukar det bli bättre.
Tex lucersntrå och vid behov olja.

Nu är det ju denna gången inget fullblod det handlar om men dock ett väldigt ädelt halvblod... men det är ju inte så lätt att förstå med tanke på mitt namn :angel: ...

finns det inte nånstans man kan få tag i provpåsar av kra*ft eller Hip*o eller så...

Jo det är gårdens egna korn... sista året som det ingår då de sen slutar att odla det... men det luktar gott å de andra hästarna äter det med glädje...:(

Har haft 2st fullblod samt har kompisar som har det med. Dom är kräsna mitt nuvarande fullblod fick oxå korn men slutade äta det. Tror inte på svälta metoden då man vill ha en bra foderstat som hästen tycker om. Ring till Kraft och fråga om dom har provpåsar. Annars kostar en säck på 25kg under 200:- inte så mycket pengar att tala om när det gäller hästar. ;)

Finns de ingen i stallet eller som du känner inärheten som ger de? fråga om du kan få köpa eller låna lite för att se om hästen gillar de.

De brukar aldrig vara nåt problem.

tyvärr så finns det inte nån i min närhet som ger det nej... men ska ringa till Krafft och se om de kan fixa provpåsar av något slag...

Happy 10: Nej 200 kr är inte mycket när det gäller hästar men jag tycker att det är mycket att lägga ut om hon inte gillar det heller.. så onödigt att ha en hel säck stående till ingen nytta menar jag... Så gott om pengar har jag inte så jag kan strö de omkring mig :D

Du kan testa att tillsätta lite melass. Det är mumma för hästarna.

Vågar nästan garantera att hon gillar D&H´s müslie. Jag tjatar om den, men vissa hästar i stallet har gjort sig till kriminella busar för att komma över vår hästs mat. Luktar gott och är verkligen en snygg syn. Och hästarna älskar det.

Kolla på http://www.brogaardenisweden.com, där hittar du återförsäljare och de olika varianterna.

Jag har ringt granngården i Ljungby och dom ordnar så att du kan få prov på kraft groov den gamla sorten om du har möjlighet att ta dig dit. Du ska prata med Anders annars skulle han informera dom andra i butiken. Kan detta vara något? Nu uppgav jag mitt namn men det går nog bra ändå.

happy10 skrev:
Jag har ringt granngården i Ljungby och dom ordnar så att du kan få prov på kraft groov den gamla sorten om du har möjlighet att ta dig dit. Du ska prata med Anders annars skulle han informera dom andra i butiken. Kan detta vara något? Nu uppgav jag mitt namn men det går nog bra ändå.

Men tack!!! Guuuuuud så söt du är:love: :love: ... ska kila in dit på dagen i dag då...

Vår ena ponnyhingst matvägrar på sommaren och stressar runt i sin hage tills han bara är skinn o ben. Vi fick honom att börja äta genom att tillföra Mynta i maten. Sen gjorde jag en egen musliblanding. Nu när jag står i kollektivstall och inte har plats för alla ingredienser längre så köper jag färdigblandat från Eggersman och det äter han med god aptit. Nu är han så rund att han måste ha svanskappa för att sadeln glider fram pga den runda magen.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 104
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 982
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka