Bukefalos 28 år!

Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Svarar flera av er.....

Vi har nu två lådor. Först en med huv.Det var inga problem att ha båda gående på den från början.

Nu har vi köpt till en låda till. En vanlig öppen. En står kvar på sin vanliga plats nere och en har vi på övervåningen. De har inte mat och vatten vid lådorna.

Lådorna görs rent ett par ggr dagligen. Hatar själv lukter så jag tar bort innan lukt kommer. Byter hela innehållet och skurar lådorna efter 4-5 dagar. Det spelar ingen roll om det är sand eller pellets. Hon gör så här ändå.

Hon har nu även kissat i min säng, i sonens ena leksaksback, under databordet två gånger, på gubben hörselskydd som låg i trappen och intill sonens kanins bur. Plus ett par gånger till i trappan.:mad:

Verkligen ingen veterinär som står listad i vår telefonkatalog över området här vill kastrera henne ännu. Hanen var inga problem men de anser att hon är för ung.:crazy: Nästa steg är i så fall att åka de 16 milen till Göteborg om de kan göra det där. Eller om man ska ge p-piller i några månader tills de tar emot henne, men jag är verkligen inte förtjust i p-piller till katter. Vår gammla katt som vi "ärvde" Hade ätit det länge och hon blev full av juvertumörer. Efter 6000 kr i operationer på henne lät vi henne somna in. Vill inte upprepa det.

Jag har två teorier och det ena är att hon inte gillar hanens kiss. Men jag kan inte hålla honom till en låda bara. Det andra är att hon vill ut. De är stallkatter från början. Hon har alltid visat täcken på att det är ut hon vill. Redan när hon kom. De bodde i en box med kattlåda så de är vana sen de var små att gå på låda. Och den lådan gjordes sällan ren av ägarna...:o Kräsen var hon inte förut. Men hon har kanske blivit..

Jag vet verkligen inte vad mer jag kan göra i nuläget innan en veterinär vill ta emot henne.

Tack för alla råd.

Mvh Voff
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Hur ska man förklara...

Katter är individer och en del är dominanta i sitt sätt att vara. Säg att du har en väldigt bestämmande katt och att du en dag ändrar familjesituationen för den katten. Det kan vara att det kommer ett litet barn in i bilden som "tar plats". Katten kan markera sitt ogillande genom att kissa i barnets säng som ju är en plats där barnet vistas mycket. Har ett par kompisar som drabbades av detta ett par ggr med ena katten tills han blev portad från sovrummet. Detta hände inte bara utan det var i spjälsängen som ju är lite klurig att ta sig i och ur, vilket man kan tolka som en stor medvetenhet hos katten i fråga. Det var bara då och där han kissade "fel". Även Sverre Sjölander berättade, på en av mina etologilektioner, en liten historia som just rörde detta beteende.

Ja, jag känner jag till sådant beteende men det bottnar inte alls i någon dominans hos katten. Katter har en sammantagen "doftbild" av sitt revir och om förändringar sker som att ett nytt barn kommer till familjen så kissar katten där de luktar som mest främmande för att känna sig trygg i sitt revir igen. Jag har skrivit en avhandling om hur barn påverkar katter i en kattbeteendekurs och forskat lite på det här och tillkomsten av ett barn stressar väldigt många katter och orsakar detta "kissbeteende".
En katt blir inte svarsjuk eller arg och vill hävda sin dominans utan stressad över att doftbilden är rubbad, alla nya ljud och rutiner och att ägaren inte har samma tid för katten etc.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Ja Rut kissar ju på "neutrala" ställen mest som trappen och under skrivbordet i datarummet och i hallen vid kaninburen. Även backen som sonen förr haft leksaker i ( den var tom nu) stod i datarummet. Hon kissade förut i duschen. Men det har hon slutat med. Så bortsett från sambons hörselskydd och på sängen en gång har hon ju inte riktat sig mot någon särskild individ.

Sonen är uppvuxen bland djur och väldigt lugn och fin med dem. Han är en pysselkille som mest sitter och bygger med lego och leker med bilar. Han är ju ändå fem så springa runt och vara högljud är inget som han gör. Tycker vi har ett väldigt lugnt hem :laugh:

Så stress känns det inte som och revir...ja det vet jag inte. Katterna älskar verkligen varandra, bara lek, aldrig bråk. Sover ihop, äter sida vid sida och är oss väldigt tillgivna. De är de som kommit sist in i familjen så inga förändringar har heller skett. Vi har inte flyttat eller ens möblerat om!

vill verkligen förstå lilla Rut. Alla tips är sååå välkomna.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Jag tror inte det handlar så mycket om stress i ditt fall, men det är ju givetvis svårt att veta innan man får hela bilden. Mitt svar om stress var bara ett svar på exemplet som Tires tog upp där kissbeteendet var så riktat till en specifik sak/människa.
I ditt fall tror jag det kan handla om könsmognad och jag skulle nog testa att låta henne gå på p-piller tills du får henne kastrerad trots att jag verkligen ogillar det, men ju längre tiden går ju troligare är det att beteendet befästs och upprätthålls trots att grundorsaken blir löst.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Förstod att du svarade en annan...det var därför jag svarade medhållande med att börja - Ja Rut kissar....

Hatar ju också p-piller men det får nog bli så ett kort tag. I går kväll skurade jag båda lådorna och fyllde på rent. I morse tog jag bort det de gjprt under natten. När jag kom hem hade hon kissat på två trappsteg igen. Alltid nya trappsteg :o Tror hon bara har ett eller två kvar att "kissa in" Börjar bli påfrestande med en-två innepinkningar varje dag. :( Stänger in till sovrummen så hon inte ska sätta sig i en säng. Fasar för om hon sätter sig i soffan.

Men det var väl på tiden att jag fick en "problemkisse" efter de övriga katterna.:angel:

Tack igen för alla råd

Voff
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Vill bara berätta att jag äntligen hittat en veterinär som vill kasstrera honan (dock under lite knorr om att jag borde vänta) Så på onsdag så kasstreras båda katterna samt id-tatuerar och vaccineras. Gott att få det gjort. :)
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Vill bara berätta att jag äntligen hittat en veterinär som vill kasstrera honan (dock under lite knorr om att jag borde vänta) Så på onsdag så kasstreras båda katterna samt id-tatuerar och vaccineras. Gott att få det gjort. :)

Vad glad jag blir för din och katternas skull :laugh:
Håller tummarna för att du har torkat din sista kissfläck sedan ;)
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Idag kastrerades både Rut och Knut. Nu är de även id-märkta, vaccinerade samt Knuttes navalbrock åtgärdat. Och jag är 3998 kronor fattigare plus ca 350 kr i bensin eftersom jag fick åka en rejäl bit :crazy:

Hoppas verkligen att kisseriet kommer att ebba ut nu för jag upptäckte igår att hon fått upp dörren till gästrummet. När vet jag inte men av lukten att dömma har hon kunnat ta sig in där i några dagar. Hon har använt sängen som toalett :mad: I sängen låg ca 5 masikner ren tvätt som jag inte orkat ta i tu med de senaste dagarna. Har tvättat som en stolle hela dagen men madrassen får jag nog köra till tippen. Den luktar intorkad katturin :(
 

Liknande trådar

Katthälsa min 2åriga katt kissar utanför kattlådan gång på gång, och det är alltid precis utanför lådan eller så att hälften träffar och hälften...
Svar
16
· Visningar
3 511
Senast: Buck
·
J
Katthälsa ..Vet att beslutet ligger hos mig, men jag vacklar och behöver lite råd från erfarna kattälskare där ute :) Problemet: En av våra två...
2
Svar
31
· Visningar
4 491
Senast: Heulwen
·
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 139
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp