Bukefalos 28 år!

Vad gÖra?!

J

jyon

..Vet att beslutet ligger hos mig, men jag vacklar och behöver lite råd från erfarna kattälskare där ute :)
Problemet: En av våra två katter har kissat inne några gånger (alltså inte på lådan, utan i huset ..) under vintern och dessutom bajsat två gånger. Inte kul! Jag har inte vart hos veterinären med henne, för jag tror faktiskt inte att det är ngt sjukt på det sättet m henne, snarare att snön och vädret ställer till det. Hon har knappt vart ute sen innan jul när all snö kom. Katterna går varandra på nerverna när de är inne jämt, det märks. I fredags hittade jag min 11mån. dotter under soffbordet, i full färd med att undersöka en nylagd kattbajs. Nåt så vidrigt, och hade ngn haft ett gevär och erbjudit sig att skjuta katten på studs hade jag LÄTT gjort det. Började snabbt kolla runt om ngn vill ta över henne, som stallkatt el likn.

Nu är jag inte lika upprörd längre, och har börjat vackla..
Lösning 1 En bekant m gård och tre katter (två små o en 6-års, min är 7) kan ta emot henne som utekatt, med tillgång till ladan och ett anat uthus.
Kommer hon vilja springa hem,och sticker därifrån och kanske svälter ihjäl ngnstans? Kommer det funka med tre andra katter? Är det elakt att aldrig låta henne gå in när hon är van vid det?

Lösning 2 Ha kvar katten och hoppas på det bästa. Tvinga ut henne några gånger om dagen medans snön ligger, sedan ksnske det löser sig eftesom hon annars sett älskar att vara ute. Köra Ferriwell el vad det heter i rummet (kattferemoner).
Kan en katt som börjat kissa o bajsa på oönskade ställen inne sluta med det? Tänk om det blir likadant nästa vinter? Jag avskyr verkligen kattkiss o bajs på andra ställen än lådan.

Vad tror ni? Kan en katt som varit inne acceptera att bara vara ute? Ngn med erfarenhet av flytt av vuxen katt?

Hjäääälp...
(Jag tror att det också kan vara en protst mot att vi satt upp grindar (för dottern), men jag har sett henne med lätthet hoppa över dem annars, så det borde inte bero på det att hon valde att inte gå till lådan)
 
Sv: Vad gÖra?!

Först några frågor:
Varför har du katt?
Varför övervägde du att skjuta katten? Vill du förstå hur katten mår eller bara testa en snabbfix och sedan ge upp?
Hur ser du på din relation mellan dig och katten?

Hur som helst, Feliway brukar hjälpa i många fall när katter kissar fel, finns att köpa hos veterinären. Den avger lugnande dofthormoner och är till för otrygga katter som din.
Sedan om katten inte är kastrerad så är det väldigt vanligt att de börjar kissa inne för att revirmärka, är hon det?

Och ja, det är elakt att tvinga en katt att vara ren utekatt om den vill vara inne.

Jag ser en mängd saker som kan påverka att din katt har börjat må psykiskt dåligt och har börjat doftmarkera sitt revir för att finna en smula trygghet igen (lukten från hennes markeringar lugnar henne därför gör hon som hon gör, det är inget elakt som ska straffas):

Nr 1: Du har fått ett barn, för en hel del katter är det stressande. Har katten platser den kan vara helt ifred på?
Nr 2: Du har börjat ändra i hemmiljön med grindar och dylikt, det upplevs ofta som stressande.
Nr 3: Katten får ingen stimulans då den tycker det är obehagligt att gå ut. Man behöver leka med sådana katter varje dag och aktivera dem, katter är inte alltid självgående och okomplicerade.
Nr 4: Katten är också otrygg i sin relation med den andra katten. Kattrelationer kan ofta vara bräckliga och komplicerade. Hur beter sig den andra katten - dominant mot "problemkatten" eller är det hon som ger sig på den andra i frustation?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gÖra?!

Jag rekommenderar att du provar alt. 2 först. Så 'tvinga ut' henne några gånger per dag. Att vara ute en stund är nog bara nyttigt för henne.


Att skicka iväg henne till att bli stallkatt vid 7 års ålder på att ställe med andra katter låter lite riskabelt. Hon kanske inte trivs och rymmer eller de andra katterna kanske inte accepterar henne och jagar bort henne. Det kan ju funka med men jag skulle inte vilja chansa, men är alternativet bössan så är det ju bara att prova.
 
Sv: Vad gÖra?!

Varför funderade du på att skjuta katten för att den hade bajsat på fel ställe:crazy::cry: Jag blir helt förtvivlad:(

Jag har tillbringat helgen med att sanera bonussonens säng efter att vår kära gamla katt satte sig fel. Om någon hade börjat prata om att skjuta honom så hade denne åkt ut med huvudet före och hade aldrig fått komma hit mer:mad:

Idag när vi var hos veterinären (inte för att han kissade i sängen utan för annat) så hade han i sin stress över att åka bil bajsat i buren och jag tyckte så synd om honom:( Inte var avlivning något jag tänkte på utan det enda jag tänkte på var att få sanera buren snarast så att han slapp sitta i det.

Vår gamling har "gått fel" ganska många gånger den senaste tiden eftersom han inte kan vara ute som förr då han har blivit lite senil men det är ju synd om honom. Då fick vi lösa det genom att fixa staket så att han kan gå ut igen utan att riskera att han villar bort sig när hans senilitet gör sig påmind. Han går ju inte fel för att djävlas utan för att visa att han inte trivs med att inte kunna springa ute som han gjorde innan eller för att han inte minns var lådan är ibland, vilket är svårt att säga.

Varför är din katt så lite värd? Varför har du katt överhuvudtaget?

Att ta en innekatt och göra den till utekatt är väldigt grymt. Utekatter ska ha ett uppvärmt ställe där de får en bra liggplats och bra mat, de klarar sig inte med bara en lada eller uthus.

Jag tycker att du ska tänka över vad du har gjort som gör att din katt inte trivs längre och se till att hon trivs igen. Det är din skyldighet som djurägare.

Jag hoppas att du inte kommer skaffa fler djur efter att de du har inte finns längre för kan man inte torka utan att tänka på avlivning så värderar man inte djuren tillräckligt högt för att vara värd att ha dem.
 
Sv: Vad gÖra?!

Varför funderade du på att skjuta katten för att den hade bajsat på fel ställe:crazy::cry: Jag blir helt förtvivlad:(

Det kanske var fel ställe det här att skriva något sådant, då det i text är svårt att se nyanser och jargong, men anledningen att jag skrev så var mer för att beskriva hur vidrigt det var att hitta dottern med bajs i händerna, inte att katten bajsat på fel ställe (det har hon gjort förut,men jag har hittat det först:P) Det var mer desperationen och ilskan i stunden jag ville få fram- och jag har svårt att tro att någons första tanke, hur mycket man än älskar sin katt, är "nej men oj, stackars stressade katt- jag får fundera på hur jag kan få den att må bra igen,det sedan kan jag ju tvätta av barnet." Det kanske var onormalt i era ögon,men jag blev förbannad, då jag varit inne hela tiden och katten kunde gått ut el gått på lådan. Visst,jag är fullt medveten om att det finns orsaker till att katten gör så, men det var inte det första som flög genom huvudet. Snarare KATTJÄVEL. I en stressituation är det inte hjärnans logiska del som kopplas på först, snarare "reptilhjärnan" .Jag var rädd för att hon skulle ha ätit bajset, och adrenalinet gjorde mig arg på "det yttre hotet"-nu katten.
Varför är din katt så lite värd? Varför har du katt överhuvudtaget?

Katten är inte lite värd, den är en kär medlem i vår familj- men jo, visst, den står definitivt lägre än min dotter och skulle problemet fortsätta trots olika försök, så JA- katten ryker före det att min dotter äter kattbajs. Det är trots allt en hälsorisk jag inte tänker bortse ifrån.Förfaras ute i stugorna,men så är det.

Våra katter får gå ut och in som de vill, låda inne (ej ny sandsort el lådsort, så jag tror de är trygga m lådan) kan gå upp till våra sovrum om de vill vara ifred, el gå till andra rum. Ute kan de tex gå in under huset el in i källaren om de vill. De blir kelade med, fri tillgång t mat o vatten. Jag har katt för att jag jag tycker om sällskapet, att de jagar, härliga personligheter- jag tycker dessutom att jag kan ge katten ett bra liv.

"Att ta en innekatt och göra den till utekatt är väldigt grymt. Utekatter ska ha ett uppvärmt ställe där de får en bra liggplats och bra mat, de klarar sig inte med bara en lada eller uthus."
Vi kanske har olika åsikter om vad en lada är, men för mig utesluter en lada inte möjligheten att där finns en uppvärmd och go plats för katten?!

Jag har givetvis inte skjutit katten, den har heller inte flyttat, och jag tänker testa lite olika saker för att se om katten mår bättre. Det var ungefär det jag kan tänka mig som en del är inne på- grinden,underaktiverade då de inte går ut, kanske det faktum att dottern börjat krypa nu. De kan ju dock gå undan och upp, men det är klart- förut var det kattens herravälde, nu är det förändrat.. Det kommer det förbli, jag hoppas bara katten finner sig i det.

Tack för en del bra tankar, resten lägger jag till min mentala papperskorg :P
 
Sv: Vad gÖra?!

Jag hoppas att ni inte uppfattade mig som dryg, jag kände bara mig lite "påhoppad"- jag HAR intresse av att lösa det och är INTE ute efter att skjuta katten, och jag FÖRSTÅR att katten inte jävlas, men det var som sagt inte den första reaktionen. Det var sååå vidrigt :( Att jag letade upp detta forum var för att jag hoppas att det finns en chans.
Tack för en del bra tankar! Att skjuta katten var som ni såg INTE en av mina lösningar. Och att jag vacklar, beror på att jag älskar min katt och vill kunna behålla henne.
Jag ska göra en del förändringar, men till en viss gräns- jag riskerar inte mitt barns hälsa genom att ta bort grindar för trappan el att det ligger kattbajs på ställen hon kan komma åt.
Men jag ska se över vad jag kan göra!
Tack för råd.
Jag hoppas det hjälper.
Hoppas katten en av er skrev om slutar bajsa i sängen, det låter inte trevligt att ägna en hel helg åt att sanera-kan inte ha vart lite. :S
 
Sv: Vad gÖra?!

Förlåt Tinywiny, det var kissat katten gjort, läste slarvigt. Jag hade också tyckt synd om katten som bajsade i buren och inte blivit det minsta arg, men nu handlade det om min dotter och om du har barn själv så förstår du nog hur det känns när ens barn är " i fara"- man handlar snabbt och gör det som behöver göras (här torka av, sprita etc.) En katt i en bur har dessutom inga alternativ, det hade min katt här hemma- alltså inte helt jämförbart.. (men i kattens ögon kanske det inte fanns alternativ, det är det som är problemet.)
Jag har torkat upp några gånger förut utan att tänka på avlivning,eller bli arg på katten, så dra inte så höga växlar på det jag skrev.
Ibland kan man höra föräldrar säga: "Idag kunde jag sålt barnen för en femma på torget.." Då utgår inte jag från att föräldrarna verkligen hade tänkt att göra det, det är mer ett uttryck.Kan vara bra att känna till, så man inte ringer till soc och anmäler att det säljs barn på torget, hihi.. :)
lahsd, det är just det som oroar mig lite- hur skulle det funka med de andra? Mardrömmen är ju att hon skulle sticka därifrån och inte klara sig :(
Ngn undrade om hon är kastrerad, det är hon, även katthanen som hon delar tak med. Det växlar lite med vem som jagar vem när de busar/leker, men det är definitivt honkatten som står högst i rang dem emellan.
Vi har faktiskt bara haft en låda till dem, det har funkat bra i alla år- men det är klart- den har aldrig använts på långa vägar så mkt om nu- helst är de ute när det inte ligger så mkt snö som nu. Kanske behöver införskaffa en låda till, åtminstone nu när de använder den mer.
Så, nu ska jag abvsluta mina romaninlägg (för denna gången iaf.. ;) med ändringarna:
1. en låda till
2. se till att hon är ute några stunder under dagen
3. flytta en spjäla i grinden så att de kan gå igenom och inte behöver hoppa över (får se till att dotterns huvud inte kan fastna bara..)
4. Feriwell

Nu ska hon ju inte flytta, men för nyfikenhets skull undrar jag igen: är det ngn som har erfarenhet av flyttar av vuxna katter? Hur har det gått? (jag behöver inte höra om du tycker det är fel eller elakt eller synd om katten, jag vill däremot gärna höra om de som har gjort det, och hur det gått! Det flyttas ju trots allt en del katter i vårt land.)
 
Sv: Vad gÖra?!

Varför funderade du på att skjuta katten för att den hade bajsat på fel ställe:crazy::cry: Jag blir helt förtvivlad:(

Ibland kan det vara bra att inte lägga allt för stor vikt i sådana uttryck, jag uttrycker mig sådär hela tiden utan att mena något som helst allvar med det. Jag läser hellre ett sådant uttryck med glimten i ögat än att inbilla mig att någon på allvar vill ta livet av sin katt (eller make, unge, hund eller häststackare!). Min dotter är otroligt billig flera dagar i veckan med innebär ju inte att jag uppriktigt tänker sälja henne!

Till TS:

Jag hoppas att det löser sig med de ändringarna du tänker göra. Jag förstår din frustration. Jag har en liten katthona som förr hade en fallenhet för att bajsa och kissa inne, gärna i min eller dotterns säng, gärna i dotterns säng när dottern låg och sov. Det ÄR otroligt frustrerande och bitvis var jag så ledsen och arg att jag övervägde att ta bort henne, men jag gav henne chans på chans trotts att jag ibland ville "döda henne med mina bara händer". Vi var till vet. stup i kvarten men det fanns inga fysiska fel på henne och det hade inte skett några förändringar i hennes liv från det att hon kom till oss, hon bara "var sån".

Men så skedde några stora förändringar på kort rad, min dåvarande sambo flyttade ut och jag själv flyttade till en annan lägenhet och kort därefter fick vi en till kattunge.

VAD som fick henne att sluta kissa och bajsa inne vet jag inte, men det har upphört, helt! Och det är jag otroligt glad för, hon är en så mysig katt och jag älskar henne så högt.
 
Sv: Vad gÖra?!

Skönt att det bara var din första tanke att skjuta katten, vi är väl olika helt enkelt för jag tänker inte så alls och tycker att det är fruktansvärt när föräldrar säger att deras barn är billiga idag. Jag struntar i om folk tänker sådant men man säger det inte.

Ja jag har barn och ja jag har plockat kattbajs ur munnen på min dotter när hon var liten och jag har förbannat kattägarna som inte ser till sina katter för det här var ute i sandlådan på lekplatsen men jag har aldrig ansett att det är kattens fel att den gör sina behov på fel ställe.

Hur ofta plockar du ur lådan? Det kan vara så att trycket på lådan är så stort nu att du behöver dels en till men också att du behöver plocka ur oftare.
Nu när vår gamling är inne nästan jämt plockar jag ur lådan tre gånger så ofta mot vad jag gjorde tidigare.

Jag tror att det är förändringen i ert hem ihop med snön som har gjort att det har blivit så här. Det är svårt för vissa djur att dela uppmärksamheten med en ny individ och givetvis ska din dotters bästa gå först, något annat är otänkbart.

En låda till bredvid den ni redan har, plocka ur oftare, släppa ut katten lite då och då och lek med katterna är mitt tips på hur jag tror att det hade blivit som vanligt igen.
Grindarna kanske kan höjas lite så att de kan krypa under? Så har vi gjort när vi har haft grindar för trappen.

Kanske är det också läge att kolla så att ingen av katterna har ont någonstans eller är sjuk så att det är därför. Det är inte ovanligt att den ena katten reagerar med att göra sina behov någon annanstans om den andre katten är sjuk t.ex har urinsten eller andra problem med urinvägarna. Det kan också vara att det gör ont att hoppa över grindarna för det ska mycket till innan en katt visar att de har ont genom att börja halta.

En lada erbjuder inte mycket värme, inte ens ett stall med som kallast nollan är godtagbart för katter utan de behöver varmare än så.

Jag har flyttat vuxna katter många gånger och har de bara fått vara inne de första veckorna så de har hunnit boa in sig så har det gått bra. Men jag har aldrig och kommer aldrig flytta en innekatt till att vara utekatt, det är dömt att misslyckas. Finns det dessutom katter där sedan tidigare så är risken väldigt stor att de kör bort den nya katten, det är inte alla katter som accepterar att det kommer en ny utan det blir slagsmål från helvetet med trasiga katter som följd.

Jag har ett gäng katter som har flyttat in i mitt stall, de har mycket noga valt ut vilka som får stanna och vilka som körs bort trots att de är kastrerade allihop. Skulle jag bara flytta dit en katt så är risken väldigt stor att den hade blivit bortkörd. T.o.m de som har blivit accepterade och fått stanna har blivit misstänkt bemötta när de har varit borta några dagar efter att de har blivit kastrerade.

Och nej det är aldrig kul att sanera fast jag tycker att det hör livet till när man har valt att ha djur.
 
Sv: Vad gÖra?!

1. en låda till
2. se till att hon är ute några stunder under dagen
3. flytta en spjäla i grinden så att de kan gå igenom och inte behöver hoppa över (får se till att dotterns huvud inte kan fastna bara..)
4. Feriwell

Jag tycker det låter som bra saker att göra allihopa, Feliway tror jag kan hjälpa en hel del. Du kan även försöka aktivera dina katter en stund varje dag själv när de är inne. Laserpekare brukar vara den ultimata leksaken för många katter och då kan man själv sitta i soffan och titta på tv medan man leker med dem.
 
Sv: Vad gÖra?!

Hur som helst, Feliway brukar hjälpa i många fall när katter kissar fel, finns att köpa hos veterinären. Den avger lugnande dofthormoner och är till för otrygga katter som din.
Sedan om katten inte är kastrerad så är det väldigt vanligt att de börjar kissa inne för att revirmärka, är hon det?

Och ja, det är elakt att tvinga en katt att vara ren utekatt om den vill vara inne.

Jag gick in här på katt för att starta en tråd om hur jag ska göra med min framförallt felkissande katt men han har även misslyckats med bajsandet ett par gånger nu. Denna tråd var ju väldigt passande! Hoppas du inte misstycker TS att jag hoppar in...

Jag startade en tråd för ett tag sedan när katten kissat fel några gånger. Fick tipset att kastrera även om han inte är könsmogen än och det har vi gjort. Nu har han varit kastrerad i ca två veckor men kissar (och bajsar) fel ändå. Jag förstår att markeringsbeteendet inte går över så fort bollarna ryker men det börjar bli ohållbart nu när jag dagligen måste tvätta 8-mån sonens filtar som han leker på på golvet. Dels är det väldigt äckligt med katturin (även om den är sgs doftfri) och bajs där sonen ska sitta/ligga/gnugga ansiktet. :mad:

Det här Feliway går ju bort, det är 9 gånger av 10 som han gör ifrån sig på sonens filtar. Av dina punkter du skrev upp är det ingen som passar in hos oss. Vi har nyligen börjat med grindar men hans oönskade beteende dök upp innan grindarna. Vi har, sedan han blev kastrerad, låtit honom gå ut efter eget tycke, dock vill han ofta in efter max någon timme och han verkar inte göra sina behov ute. Tidigare fick han vara ute kortare stunder och under bevakning.

Vi har märkt att han ofta, men inte alltid, jamar innan han kissar/bajsar utanför lådan. Detta har lett till att vi blir nojiga så fort han jamar och/eller är utom synhåll. De gånger han kissat och bajsat på lådan den här veckan har varit när vi lyft ner honom i lådan efter att han betett sig märkligt. :crazy::( Sambon och jag börjar bli rätt slut psykiskt på att hela tiden misstro katten, som tur är så kan sonen inte förflytta sig för egen hand än, till skillnad från TS barn.

Lådan hålls efter noga, så fort han har bajsat tar vi bort det och kisset töms varje-varannan dag (PeeWee). Han är fysiskt frisk, vet. gick igenom katten vid kastrering.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gÖra?!

Men du kan ju prova Feliway iallafall. Funkar det så funkar det, det stör ju ingen. Jag gav min kompis rådet att skaffa en Feliway till hennes vrålgamla katt som kissade ner hela heltäckningsmattan.. Och visst händer det olyckor fortfarande, men inte lika frekvent.

Min Swarley kissade utanför innan, på mattor, i hörn, allt. Fast det har han slutat med sedan vi skaffade en kompis till honom.
 
Sv: Vad gÖra?!

Varför går Feliway bort?
Beteendet måste brytas och Feliway kan vara till en enormt stor hjälp i sådana lägen. Man måste också i minst några veckor-någon månad inte "inbjuda" katten till att kissa och plocka bort alla kläder/filtar som ligger på golvet när man inte är i samma rum - vilket du väl är när sonen ligger på dem?
Gärna skaffa ytterligare en låda och ha under en peiod i samma rum där kisserierna sker frekventast, om det nu finns ett sådant rum?
Det är också väldigt viktigt att det inte finns minsta kisslukt kvar där katten har gått, om det t.ex. blivit lite fuktigt under filten så kan golvet lukta fortfarande för katten.
Det kan ta ett tag men sådana här beteenden är absolut inte omöjliga att bryta om man har tålamod en period.
Här är några artiklar (på engelska) som kanske kan vara till hjälp för både dig och TS:
http://www.fabcats.org/behaviour/spraying/index.php
 
Sv: Vad gÖra?!

Ibland kan det vara bra att inte lägga allt för stor vikt i sådana uttryck, jag uttrycker mig sådär hela tiden utan att mena något som helst allvar med det. Jag läser hellre ett sådant uttryck med glimten i ögat än att inbilla mig att någon på allvar vill ta livet av sin katt (eller make, unge, hund eller häststackare!). Min dotter är otroligt billig flera dagar i veckan med innebär ju inte att jag uppriktigt tänker sälja henne!

Anledningen att jag reagerar är att det inte är helt ovanligt att folk sonika skjuter sina katter vid sådana beteenden, vet minst en person bara här på "djurvänliga" Buke som gör det om katten orsakar dylika problem.
Kattens status ÄR otroligt låg och så fort det blir problem så löser gärna många kattägare det med avlivning istället för att sätta sig in kattens komplicerade psyke.
Har däremot aldrig hört om någon som skjutit sina barn, inte i det sammanhanget iaf.
Eller sina hästar eller hundar för den delen, där försöker de flesta åtgärda problemen under en längre period innan de överväger avlivning eller hämtar geväret - till skillnad från katter.
Därför kunde inte jag avgöra om TS skojade eller inte, för jag vet att det är en reell fara för många katter där ute - de skjuts om de inte "sköter" sig. :(
Och eftersom katter fungerar ganska annorlunda än hästar och hundar så har folk ofta svårt att se vad det är som händer/varför och hur man ska åtgärda det. Det är lätt hänt att folk refererar till katten som elak, besvärlig och jävlig när det i princip alltid handlar om stress eller sjukdom.
 
Sv: Vad gÖra?!

Jag vill inte spraya på de ytor som sonen vistas på men det kanske går lika bra att spraya på golvet bredvid/på elementet (som aldrig används) där filtarna brukar användas?

Vi har tagit upp filtarna när vi lämnar rummet för en längre tid. Det är framför allt vardagsrummet, där vi brukar ha filtarna, som han kissat och en gång bajsat. Även hallen, precis intill toaletten där hans låda står, har han använt som toalett. Dörrmattan och golvet har han bajsat respektive kissat på. Han kissade även på två olika mattor inne på toaletten, precis bedvid lådan. :cool:

Jag provade att ställa ut lådan i hallen men vid ett tillfälle gick han i hallen och jamade och betedde sig skumt, sambon lyfte ner katten i lådan och då kissade han direkt så placeringen av lådan tycks inte ha betydelse. Jag ska dock prova att ställa den i vardagsrummet. Igår kissade han på filten på golvet när jag satt i soffan intill, reagerade när han krafsade efteråt (sonen var ej där)...

I teorin är det enkelt att plocka upp filtarna från golvet så fort man tar ungen därifrån men i praktiken är det betydligt svårare. Vi ska försöka vara noga ett tag... Skura efter har vi gjort varje gång med grönsåpa, har hört att Ajax är dåligt i det ändamålet. (?)
 
Sv: Vad gÖra?!

Kanske ska tillägga att jag älskar vår lille kisse, han är den socialaste och gosigaste katten jag träffat på. Han skulle inte må bra som utekatt, han måste få vara inne och mysa och prata. Precis som TS vill jag komma tillrätta med problemet så smärtfritt som möjligt men man blir bara så less på situationen när man precis släppt in honom, satt sig vid bordet för att äta och hör "meeoow, meeeeeow, meow" från hallen och undrar om han ska hoppa upp i vagnen och bajsa eller kanske kissa på golvet. Varje sekund han är vaken inomhus är man orolig för nästa påhitt.

Han styker sig gärna mot dörrkarmar - vad kan det betyda?
 
Sv: Vad gÖra?!

Jaha, du tänkte på Feliway som i sprayen?
Det jag tänkte på är en dosa som man kopplar in i ett eluttag och som utsöndrar feromoner konstant så du behöver inte spraya någonstans, det sprider sig i hela lägenheten om den inte är jättestor då kan man behöva två stycken. Jag skulle sätta en dosa i vardagsrummet där det är som värst.
Kolla på hemsidan som jag länkade i tråden så kan du läsa mer.

Jo, förstår att det kan vara jobbigt att plocka undan filtar hela tiden men jag tror tyvärr det kommer behövas under en period.

Angående låda så skulle jag låta en stå på det vanliga stället och faktiskt skaffa en till och ställa i vardagsrummet, bara för säkerhets skull.

Mattorna han kissade på i badrummet, är det sådana där typiska badrumsmattor med gummi under? Har någonstans läst att det luktar något om det materialet som lockar vissa katter att kissa på det men jag kommer inte ihåg vad det var som gjorde det. :confused:

Angående Ajax så innehåller det kanske något som luktar ammoniak i? Då lockar det ju katten att kissa igen.
Har även hört att klorinbaserade medel kan få katter att fortsätta kissa där det rengörs och även medel som luktar för starkt då katten vill få bort den obehagliga lukten och kissar där igen.
Vet inte riktigt hur det är med grönsåpa faktiskt.

Har hört om något som sägs fungera riktigt bra som heter Yokoair. Googlade lite och fann denna tråd:
http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=50fdc4a5-9de9-4043-810d-614da14a183d

Att han gärna stryker sig mot dörrkarmar handlar om att han vill sprida sin lukt på det sättet, det gör katter tryggare. En aning trevligare form av doftmarkering än att kissa överallt. :)
 
Sv: Vad gÖra?!

Jag rekommenderar varmt att prova Piss-Off att tvätta ytor och tygmaterial som det kissats och bajsats i. Jag sanerade hela lägenheten med det och fick till och med bort lukten ur en madrass som det kissats i.

Jag vill gärna tro att det även tagit bort doften som katterna känner eftersom ingen katt satt sig att kissa där igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 629
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa vi har en kastrerad katthona på 4 år. Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka. Sen i höstas har hon varit inne typ hela...
Svar
4
· Visningar
1 404
Senast: bergstopp
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vi har två katter här hemma, Iso på 8 månader och gizmo på snart 2 år. Första gången gizmo kissade inne var han runt 6 månader och det...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp