Bukefalos 28 år!

Hona eller hane till kastrerad hankatt?

hjarterdam

Trådstartare
Funderar att köpa en till katt som sällskap till min 5åriga kastrerade hankatt.
Han är utekatt så jag hoppas han blir glad av lite sällskap.
Vad tror ni fungerar bäst? Att köpa en hona eller hane?
Ska såklart kastrera den också.
 
Funderar att köpa en till katt som sällskap till min 5åriga kastrerade hankatt.
Han är utekatt så jag hoppas han blir glad av lite sällskap.
Vad tror ni fungerar bäst? Att köpa en hona eller hane?
Ska såklart kastrera den också.

Tror inte det spelar någon större roll om inte katten erkänt avskyr ena könet.

Min (då) 10-åriga kastrerade hane har levt med flickor bara och då jag inte visste hur han skulle reagera på en hane så såg jag till att skaffa en hona när jag skaffade en kattunge. Hrm..

Det gick jättebra och han var störtförtjust i sin nya "flickvän". När flickvännen var dryga halvåret upptäckte jag två kulor gömda inne i pälsen.. Dagen efter kastrerades HAN... ;)

De är fortfarande lika förtjusta i varandra :)
 
hahaha, hoppsan. Okej :) Såg nämligen att ett katthem hade fått ungar. Och jag tycker min katt är ute lite väl mycket nu och hoppas på att han ska hålla sig lite närmare hemmet om han får en vän :)
 
Jag tror inte heller att kön är det viktiga. Satsa på en personlighet du gillar och som verkar kunna funka med en annan katt (välj tex. inte en kattunge som hellre leker ensam än med syskonen). Att introducera en kattunge för en vuxen katt funkar nästan alltid bra, oavsett kön. Kastrerar du sedan före könsmognad minskar du risken för att de hamnar i konflikt med varandra.
 
Jag tror nog inte heller att kön spelar någon roll, utan personlighet är nog det viktigaste. Jag skaffade honkatt till min kastrerade hane, har funkat bra från första början, dom gillar varandra. Däremot hade jag en vän som skaffade en hankatt (kattunge) till sin första hankatt, men då blev gamlingen sur och rymde hemifrån och kom aldrig hem igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 570
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
637
Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp