Bukefalos 28 år!

Hona eller hane?

P

paris

Jag ska ta hand om en katt som blivit avdumpad utanför min sons dagis. Katten har varit där sedan i våras och dagiset har matat den. Nu innan vintern är situationen desperat och jag har bestämt mig för att ta hand om katten.
Nu undrar jag om det finns något sätt att se vilket kön katten är? Det är inte en okastrerad hane i alla fall.
Det ser ut som en hona, men har inte blivit dräktig under denna tiden. Om det är en hona, kan man se på något sätt om den är kastrerad?
Tacksam för tips!
 
Man kan nog inte se om det är en kastrerad hona tyvärr. Ultraljud borde vara enda alternativet, eller billigaste iaf.
Huruvida det är en hona eller hane, brukar vara ganska lätt. Vanliga hålet sitter ju på samma ställe, men honan har ju slidöppningen precis under och den brukar vara lite avlång. Lite som ett litet i. Hanen har mer kolon i rumpan...

Kanske nån är bättre på att förklara?
 
Jag kan nog inte förklara bättre än H*n innan mej.
Men våran kille är kastrerad, fast själva påsen är kvar. :idea:
 
skriver trots nån karnsje hinner före mig.
om du tittar bak katten,skall två öppningar vara nära varann,då är det hona.
hannen har oansätt kastrat eller inte bara en öppning bak,nja,det finns ju urin kanal lengre ner.men på honan sitter det tät.vet ej om det var dette du ville veta.men men :crazy:
 
Är det en kastrerad hona brukar man kunna känna stygnen, ibland kan man även se ett ärr.
 
Man kan väl nästan jämföra lite med sto och hingst/valack. Analöppningen sitter på samma ställe, under svansen, på både hona och hane. Slidöppningen sitter under analöppningen på honan. På hanen sitter urinöppningen/penis mer "på magen".
Ser man hanen bakifrån med lyft svans syns inte urinöppningen som på honan.
Hoppas jag inte har förvirrat till det för dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 410
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
1 955
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp