fiaskurken

Trådstartare
Ligger denna tråd fel?

Använder ni hönät i boxen? Det finns ju en viss risk att hästen kan fastna med hoven i nätet och göra sig illa... eller går de flesta nät sönder? Är nyfiken på vad ni har för åsikter och tankar kring dessa små nät :)

Sv: hönät?

Vi har nyss börjat med att sätta halm i hönätet i boxen. ( för att våran kille ska ha något att sysselsätta sig med , nu när det blir fler timmar i boxen pga mörkret )
Så nu fick jag mig en funderare . är det vanligt att hästarna fastnar i hönätet?

Om det är vanligt eller inte, det har jag inte en aning om...

Jag skulle också vilja sätta upp ett hönät men är orolig med tanke på riskerna :confused: Det går åt så mycket plats av boxen när jag lägger både hö och grön halm på backen... :( Dessutom är han så dum min pålle så han brukar bajsa i sitt hö och då kan han ju förstås inte äta av det sen och är jättehungrig vid frukost :D

Jag har hönät i boxen och har aldrig hört talas om en häst som fastnat i det. Jag brukar knyta upp det såpass högt så den understa delen inte är lägre ner än mina axlar. Sen har de hästar jag haft hönät till alltid varit lugna, de sparkar inte eller stegrar sig så då är nog risken minimal. Har man en unghäst kanske risken är större att de fastnar.

Jag har en unghäst men han är väldigt lugn, iaf när jag är i närheten. vad han gör på nätterna det vet jag ju inte :confused: :crazy:

Jag använder inte hönät själv, men jobbade i ett stall i England där alla hästar fick sitt hö i nät. Dessa knöts upp ordentligt högt och det var ingen häst som fastnade - oavsett ålder. :rofl:

Vi använder inte hönät, de får på backen i boxen. Men där min häst stod förrut fick han höet i hönät.

jag förstår inte riktigt vad som är så jävla kul? :eek: Skulle du ha stått och asgarvat när nödslakt fick komma till min grannes häst när den fastnat i hönätet och fått panik och gjort sig så illa så den fick tas bort... :smirk: Och visst kan hästens ålder ha betydelse, många unghästar kan vara hoppiga och studsiga :confused:

Kan ju köpa sånnadär hönäts påsar som ser ut i princip som en ikea kasse med nät mitt på :P

Jag har en sådan till transporten, men den rymmer inte så mycket tyvärr... men en vanlig ikea-kasse med nån speciell anordning kanske *funderar* :p

använd hönät av balsnören eller ej syntet material. Nylon näten är de värsta OM hästen skulle fastna, men annars är risken väldigt liten om du hänger upp ordentligt och har en bra krok/lås anordning på nätet. Särskilt om du står i kollektiv stall och har massor med olika personer som ansvarar för fodring, se till att det är lätt och solklart HUR nätet ska hängas, så det inte blir fel pga att någon annan inte vet.

Senast ändrad:

Hästar är gjorda för att äta från MARKEN.
Varför krångla till det med hönät i boxen, när hästen kan få vara i sin naturliga "ätställning"? :confused:
Dels skapar det spänningar i kroppen/halsen på hästen (inte en normal ställning) och dels är det risk att hästen fastnar i det och sliter sönder sig.

Jag använder hönät till min unghäst som står i spilta för annars petar hon bak all maten.....

I stallet där jag har min häst har alla hästar alltid fått höet direkt på marken/bädden i boxen. Har använt hösäck till ngn unghäst som annars sprider ut höet i hela boxen och det blir inte så roligt att mocka i.
Hösäck känns lite säkrare än hönät, men kan det undvikas tycker jag det är bra.

kan bara meddela att jag bestämde mig för att testa hur det gick med hönätet under tiden jag var i stallet ... tog 10 min, sedan hade pållen fastnat. Jag är glad att jag har en lugn häst och jag är glad att jag var kvar i stallet :smirk:

HÖNÄTET ÅKTE KÄPPRÄTT I SOPPKORGEN :bump:

jag har hönät till min pålle och det funkar bra... Han är väldigt lugn och sansad så han pillar bli hönätet när det är tomt och har aldrig fastnat i det... Däremot kan jag tänka mig att han skulle lätt kunna fastna i det med tanke på hur vissa personer i stallet hänger upp det ;). Men, jag tycker en tjej gjorde väldigt bra, hon hängde upp det rätt högt över krubban (krubban är väldigt låg), då kunde han ju inte fastna i det så lätt även om han försökt...

Farouk skrev:
Hästar är gjorda för att äta från MARKEN.
Varför krångla till det med hönät i boxen, när hästen kan få vara i sin naturliga "ätställning"? :confused:
Dels skapar det spänningar i kroppen/halsen på hästen (inte en normal ställning) och dels är det risk att hästen fastnar i det och sliter sönder sig.

Vissa hästar, precis som Fiaskurkens, står och gräver i höet och kliver och skitar ner det. Min häst gräver med frambenet och vips är höet utdraget i hela boxen och sen äter han det inte för det är smutsigt. Jag ger honom den stora givan över natten i hönätet pga detta. utöver det äter han från marken när han går i hagen hela dagen, samt även morgon höet och insläpps höet som är i små givor och som han inte drar ut så mycket. Ingen häst får förslitningar/spänningar av att äta ur hönät några timmar om natten. Precis som jag påpekat är risken att de fastnar existent, och man måste vara mycket försiktig och noga med hur och var man hänger upp det etc.

Jag är rätt anti vad gäller hönät. En tjej i stallet envisades med att ha hönät i sin box och denna stackars häst fastnade jämt!
För dom som knyter höt högt så kan hästen få spänningar i hals och nacke eftersom att det inte är deras naturliga höjd att äta på...

Använder inte hönät. Mina hästar får både hö, halm och kraftfoder på marken.
Vet en kompis som satte upp en höhäck (köptes på harald nyborg) och hade höet där i. Jag gillade inte riktigt anordningen av denna, kändes som risken var stor att hästen fastnar där.
En häst jag skulle lånat för några år sen hade alltid sitt hö i nät när den stod inne om nätterna, det gjorde att den kunde inte äta upp höet så fort. Gillade varken häst eller ägare så jag lånade aldrig den.

Min häst skulle verkligen behöva äta ur hönät, jag har bara ingen bra plats att hänga upp det på i någon av boxarna.
När de äter ur hönät tar det längre tid = med pilleri och mer tid. Suveränt tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 460
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10