Honkatt skriker

Man kastrerar och anmäler sig som jourhem för en hemlös hona med ungar ist. Det hjälper inte att du redan ”har hem” till alla, dom hemmen kunde gått till de oönskade katter som redan finns 🤷🏻‍♀️
 
Handlar om inte om värde på katterna! Givetvis är bondkatter/huskatter lika värda. Annars hade inte min familj haft huskatter, men vill väljer inte avla på dom och näst intill samtliga kommit från katthem. Dom som inte gjort det var det vi innan fick upp ögonen för hur läget är.
Problemet är huskatterna ÄR för MÅNGA och gör inte alla ser samma värde eller ens värde i dom.

Argumentet med alla kan lägga ner avel pga finns många katter, tja problemet är inte raskatts aveln. Raskatts aveln är seriös och har rasbok osv. att förhålla sig till och därmed blir seriös avel. Vilket huskatter inte har!

Vad tror alla kommer ifrån, så hamnar hos katthem? Vild koloni? Nix, är folks okasterade honor antingen stallkatt, eller "opps katten rymde", "skulle bli så söta kattungar" . Finns inga vilda katter i Sverige, bara förvildade.

Troligen blir prata mot en vägg, för antar du redan bestämt dig att jag och resten som ser problemet, är dumma i huvudet och bara vill förminska värde på din katt och förvägrar dig kattungar.

Bara veta jag tycker inte din katt har mindre värde alls! Sen kommer nog inte få svar om hur ska göra få henne sluta löpa mer än kastraion från seriösa kattmänniskor eller andra seriösa på forumet, alternativt svar kontakta veterinär.

@athena_arabians Jo, tack min familj också fått tidigare tid att kasterra honkatt när veterinären hörde henne i telefonen :rofl:
Du verkar bara vilja tjafsa tycker jag.

Jag är inte oseriös, så därför ingen oseriös avel, om man ens kan kalla en kull för avel. Sålänge man kollar upp att katten + pappan är frisk, man tar ansvar för allt, vad är ditt problem egentligen? 🤔
 
Du verkar bara vilja tjafsa tycker jag.

Jag är inte oseriös, så därför ingen oseriös avel, om man ens kan kalla en kull för avel. Sålänge man kollar upp att katten + pappan är frisk, man tar ansvar för allt, vad är ditt problem egentligen? 🤔

Tjafsa? Möjligen prata med en vägg

Men ta din kull, kommer du göra oavsett vad jag skriver. Är just sånna som dig som gör vi fortfarande har problemet med hemlösa oavsett du vill se det eller ej.
 
Du verkar bara vilja tjafsa tycker jag.

Jag är inte oseriös, så därför ingen oseriös avel, om man ens kan kalla en kull för avel. Sålänge man kollar upp att katten + pappan är frisk, man tar ansvar för allt, vad är ditt problem egentligen? 🤔

Så fort du tänker ta en avkomma så är det avel. Att medvetet avla på huskatter är per definition oseriöst, speciellt om hälsan hos föräldradjuren inte är kollad.
 
Det är den aveln man vill behålla, med stamböcker, krav osv. - det är det man vill ha med hus-/Bondkatter med , men antalet är för högt och ser på hur många hemlösa katter det finns. Man vill ha ner till rimlig nivå innan kan börja avla på "rasen" .

Men är raskatter friskare för det?

Och går raskatter före huskatter? är det inte antalet katter man(borde) titta på och inte det att finast står först?
 
Men är raskatter friskare för det?

Och går raskatter före huskatter? är det inte antalet katter man(borde) titta på och inte det att finast står först?
”Finast”, vad menar du med det? Jag ser inte mitt lilla rasgäng som finare. Däremot vet jag vad de har med sig, och det känns viktigt. Jag har tittat på rasstandard och hälsa när jag valde raser. (Jag hade katthemskatter innan jag började med raskatter, flera hade levt fruktansvärda liv innan de kom till mig och senare dig hos mig, till slut orkade jag inte med att ta hand om fler stackare och valde raskatter vars föräldrar hade känd hälsostatus och att jag också kunde få veta hur katterna haft det innan de kom till mig.)

Sen kan man inte bara titta på antalet katter, raskatter är en annan marknad och ytterst få raskatter är hemlösa.
 
Men är raskatter friskare för det?

Och går raskatter före huskatter? är det inte antalet katter man(borde) titta på och inte det att finast står först?

Den kontrollerade aveln ska absolut gå före den okontrollerade, det är för mig självklart! Och titta på antalet hemlösa katter och deras bakgrund. Ska vi fortsätta avla fram ännu fler huskatter till katthemmen att ta hand om? Jag förstår ärligt talat inte att ni inte tycker huskatten är värd ett bättre öde och högre status?
 
Tjafsa? Möjligen prata med en vägg

Men ta din kull, kommer du göra oavsett vad jag skriver. Är just sånna som dig som gör vi fortfarande har problemet med hemlösa oavsett du vill se det eller ej.
Nej där har du fel eftersom alla katterna redan har hem hos folk som annars inte hade skaffat katt. Sluta tjafsa eller kom med en vettig förklaring och riktiga argument så kan jag lyssna, men du vill bara bråka med någon. Tråden handlade om löpkatt!
 
Den kontrollerade aveln ska absolut gå före den okontrollerade, det är för mig självklart! Och titta på antalet hemlösa katter och deras bakgrund. Ska vi fortsätta avla fram ännu fler huskatter till katthemmen att ta hand om? Jag förstår ärligt talat inte att ni inte tycker huskatten är värd ett bättre öde och högre status?
Men snälla! Alla bondkatter är inte miserabla skrällen!? Har haft 2 bondkatter som blev 17 & 19 år gamla, aldrig behövt åka till veterinären förens det var 'sista' resan. Sen skaffade vi 2 katter från olika kullar med mycket "ras" alltså ena föräldern var ras och andra kanske också var det men är inte 100. Båda såg ut som skit i munnen och har fått betala mycket för att dra ut tänderna på dem. Veterinären sa att många raskatter har såna problem då de är sönderavlade, och bondkatter har bättre variation i gener.
 
Nej där har du fel eftersom alla katterna redan har hem hos folk som annars inte hade skaffat katt. Sluta tjafsa eller kom med en vettig förklaring och riktiga argument så kan jag lyssna, men du vill bara bråka med någon. Tråden handlade om löpkatt!
Då vill jag vet vad du anser är vettig förklaring och argument? Antalet hemlösa katter som letar hem inte gott nog?

t.ex stan jag kommer ifrån har problem med kattkoloni på soptippen, för folk släppt ut katter där och säkerligen sker det fortfarande. Vad tror du dessa katter kommer ifrån?

Min familj har och haft huskatter- både frisk och mindre friska, tilläggas både från katthem och nån som tat en kattkull. Katt från stall dog pga hjärtsvikt, katt kull från ett hem, cancertumör i munnen avlivas pga det. Medans en vi känner haft huskatt från hemuppfödning tills han blev 17-18år, sambons familj hade en till 23år så kan slå olika verkligen.
Nu tog jag inte ens upp katthemskatterna vi har/haft känner inte kanske helt relvant, men har en på 14år nu och mår toppen.
Korsningskatter/procentkatter går under huskatt med ska tilläggas.

Kalla det tjafsa om du vill, när inte håller med dig att din söta honkatt få kattungar, jag fattar du reagerar som du gör - det är så flesta regerar som avlar på huskatter reagerar och inte ser problemet.

Går fint blocka mig så slipper se mina meddelande, ska finnas ignore nånstans på forumet.

Kom ihåg ingen här hatar huskatter, vill inte ska va värda mindre, eller har sämre status, snarare helt tvärtom.

https://www.mjau.se/kattliv/
 
Men snälla! Alla bondkatter är inte miserabla skrällen!? Har haft 2 bondkatter som blev 17 & 19 år gamla, aldrig behövt åka till veterinären förens det var 'sista' resan. Sen skaffade vi 2 katter från olika kullar med mycket "ras" alltså ena föräldern var ras och andra kanske också var det men är inte 100. Båda såg ut som skit i munnen och har fått betala mycket för att dra ut tänderna på dem. Veterinären sa att många raskatter har såna problem då de är sönderavlade, och bondkatter har bättre variation i gener.

Av nyfikenhet, hur vet du att det var mycket 'ras' i dina andra katter? Fick du se stamtavlan från SVERAK på raskattsföräldern?

Det är ingen som någonsin påstått att husisar är 'mindre värda' än raskatter. Däremot att raskattsaveln sker under helt andra, kontrollerade, former. Noggranna tester på både mamma och pappakatt för att undvika en genetisk problematik eller nedärvda sjukdomar. Om någon av dina kattungeköpare får problem och inte kan ha kvar katten, är du beredd att ta tillbaka den då? För sanningen är att många kattägare får problem eller livet förändras så de inte kan ha kvar sin katt som kan leva tills den är 15-20 (om man har tur) år. Hur säkert och bra det än ser ut nu. En fördel med raskatter är att de är relativt enkla att omplacera (i min ras, burma, är det nästan huggsexa om omplaceringar). Och att uppfödaren oftast har ett bra kontaktnät och därför kan hjälpa till med omplacering. Olikt de flesta som 'avlar' på husisar.

Vad gäller raskattsaveln så råder det en naturlig jämnvikt. När färre kattungar efterfrågas så föds det färre kattungar så det blir aldrig det enorma 'överskott' som leder till så många hemlösa katter i Sverige.
 
Nej där har du fel eftersom alla katterna redan har hem hos folk som annars inte hade skaffat katt. Sluta tjafsa eller kom med en vettig förklaring och riktiga argument så kan jag lyssna, men du vill bara bråka med någon. Tråden handlade om löpkatt!
För mig är det en stor varningsflagga att du tar ungar för att de sedan ska bo hos människor som annars inte hade skaffat katt. Vill de verkligen ha katt då? Vet de vilket ansvar de tar på sig? Vad kommer de göra om det inte riktigt blev som de tänkt, t.ex. katt med FORL, diabetes, kisseriproblem, problem vid flytt etc?

Ja, tråden handlar om löpkatt. Du utsätter katten för den plågan för att du vill ta ungar. Därav är diskussionen kring ungarna högst relevant för att bemöta problemet att honan löper.
 
Men snälla! Alla bondkatter är inte miserabla skrällen!? Har haft 2 bondkatter som blev 17 & 19 år gamla, aldrig behövt åka till veterinären förens det var 'sista' resan. Sen skaffade vi 2 katter från olika kullar med mycket "ras" alltså ena föräldern var ras och andra kanske också var det men är inte 100. Båda såg ut som skit i munnen och har fått betala mycket för att dra ut tänderna på dem. Veterinären sa att många raskatter har såna problem då de är sönderavlade, och bondkatter har bättre variation i gener.

Jag har aldrig påstått att huskatter är "miserabla skrällen"? 😘
Jag har haft huskatt själv. Hon gick inte att ha som innekatt tyvärr, det var för mycket i huvudet på henne. Hon var i princip aldrig rumsren pga det. Köpte en katt av lugn ras som sällskap till henne, för att hon förhoppningsvis skulle trivas bättre. Det blev tyvärr bara lite bättre, först när hon fick gå ut, mådde hon bra. Så det fick hon göra, tills hon tyvärr togs bort vid 7,5 års ålder pga njursvikt.
Hon hette Miss Fideli. Mitt användarnamn.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 277
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 860
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp