Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Om man ska tävla o precis har tvättat hästen kan jag förstå, men bonnhästar på landet:devil: Spelar roll hur de ser ut:angel:
Det kommer ny lera dagen därpå o nästa o nästa...............................................

Håller med dig om dina inlägg om "bonnhästar" nämnde den här tråden för sambon igår när vi tog in hästarna i han tittadde på mig som ett fån!:p Han o jag var fullt o fast överens om att hästar måste få va hästar o behöver inte vara tävlingsrena till vardags. Rena på ryggen o i sadelgjordsstaden o resten river man av med piggborste eller ryktskrapa http://www.hippson.se/shop/product_thumb.php?img=images/z2769a.jpg&w=171&h=190 eller de där runda koborstarna i ett par snabba svep. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Stor/s1018325.jpg

Vi får inte glömma att hästar är djur o de måste få va djur inte packetera dem i täcken med halsar o hål för öron o ögon som sen kan skada ögon m.m. om det kanar snett eller lera kläms in i hålen när hästen rullar sig...

Men jag blir så less. Jag förstår inte varför ni måste hålla på och bjäbba om att hästar måste få vara djur och blalbalba när det enda det handlar om är att Alexandra_W hade lite funderingar angående en huva då hennes hästs man blir så lerig/tovig att den håller på att gå sönder och dessutom kliar det så otroligt mkt för hästen.
Ni har allstå hellre en lerig häst som kliar ihjäl sig, än försöker underlätta lite för hästen bara för att ni måste låta "hästen vara häst"??
Det låter så jävla falskt.
Jag tar då hellre om hand om min häst, än låter den vara lerig för att "hästar ska det". Ser jag att min häst inte mår bra av att vara lerig så försöker jag ju naturligtvis hjälpa hästen att slippa leran, det är fan vårt ansvar.

Men att täcke bara ska användas när det verkligen behövs:idea:

Etologi för den som vill slå upp.

Till TS: Kom på en grej när jag pillade lera ur min pojks man idag. Istället för att "bryta" kan du inte rulla/gnugga testarna (utan att dra i dem alltså)?

En tanke om att ta bort leran bara, jag kan inget om täcken =/

Håller med dig om dina inlägg om "bonnhästar" nämnde den här tråden för sambon igår när vi tog in hästarna i han tittadde på mig som ett fån!:p Han o jag var fullt o fast överens om att hästar måste få va hästar o behöver inte vara tävlingsrena till vardags. Rena på ryggen o i sadelgjordsstaden o resten river man av med piggborste eller ryktskrapa http://www.hippson.se/shop/product_thumb.php?img=images/z2769a.jpg&w=171&h=190 eller de där runda koborstarna i ett par snabba svep. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Stor/s1018325.jpg

Vi får inte glömma att hästar är djur o de måste få va djur inte packetera dem i täcken med halsar o hål för öron o ögon som sen kan skada ögon m.m. om det kanar snett eller lera kläms in i hålen när hästen rullar sig...

Och kliigheten, hur löser du den? *nyfiken* För gav han sjutton i att vara så kliig, skulle han få se ut som ett lermonster bäst han ville, sadelstaden hålls ren av vanliga täcket, och för sadelgjorden och tränset tar det inte många minuter att göra rent.

Men det löser ju inte att han kliar av sig sin man när den intorkade leran kliar?

Visar man naturraser får de inte vara friserade. Alls.

Jag fick beröm av de engelska domarna för att Patsy hade hovskägget kvar :rofl:

I övrigt... folk läser verkligen dåligt.

Vem avgör när det "verkligen behövs"?

Det är ju rätt luddigt begrepp vill säga
Precis, alltså blir det ju när hästägaren tycker att det behövs, och nu tycker ju Alexandra det i just detta fall.
Hmm.. förstår inte varför folk börjar dra upp lagar?
Och typiskt buke, man ställer en fråga, i stället för att få svar så ska det disskuteras om bonnhästar å borstning o skit..

Ser jag att min häst inte mår bra av att vara lerig så försöker jag ju naturligtvis hjälpa hästen att slippa leran, det är fan vårt ansvar.
Vaddå slippa leran:confused:
Dagen därpå så sätter den tillbaka leran på sin plats:D

Har du försökt att ha manen och svansen flätade? Blir MYCKET lättare att reda ut.

Har inte läst igenom tråden, vet inte om det redan har sagts.

Senast ändrad:

Bli av med leran då, bli borstad, bli ryktad, eller vad du nu vill att det ska stå. Ofta man orkar märka ord, jag tror nog du förstod vad jag skrev ändå.
Hennes häst vill ju uppenbarligen inte vara lerig en längre tid i manen, för då kliar han. Spela roll att han rullar och sätter tillbaka leran, det är nog svårt att undvika manen liksom.

Finns inga lagar som säger att man inte får ha halstäcke på sin häst.

Nä och det är näst intill synd det :devil:

seriöst: tycker du att vara iklädd en åtsmitande lycra skapelse med huva, hals, täcke och hela kittet- en batman kostym helt enkelt. skulle vara mer human och mindre kliig för hästen - rent troligtvis, objektivt då? :crazy:

dessutom så var väl MINST halva problemet inte att den kliar sig, utan att det tar tid och är jobbigt att borsta : )
varför mår den dåligt av att klia manen? svar: det gör den inte. anledningen är att den inte ska skava av man ojämt och bli ful i manen.

Låt oss behålla perspektivet och ursprungs kontentan av det hela som sagt.

Senast ändrad:

Jag har aldrig snackat om någon Lycra skapelse, jag pratar om helt vanliga halstäcken. Sorry men du har nog missuppfattat rätt rejält. Och nej, jag tror inte att det är så jävla skönt att vara iklädd såna där "western huvor" och jag förstår inte ens varför man har tillverkat sådana.

Och jag förstår ändå inte varför man inte bara kan svara på TS frågor, istället för att börja bjäbba om att man kan rykta istället osv. Tror faktiskt inte att alla på hela buke står och ryktar i 2-3 timmar per dag istället för att slänga på ett täcke.

dessutom så var väl MINST halva problemet inte att den kliar sig, utan att det tar tid och är jobbigt att borsta : )
varför mår den dåligt av att klia manen? svar: det gör den inte. anledningen är att den inte ska skava av man ojämt och bli ful i manen.

Problemet är att den geggar in sjuka mängder lera trots hel hals men inte 'huva'. Det tar en evighet att göra rent hästeländet från den ingrodda blåleran. Tid som jag vissa dagar inte har, och andra dagar ärligt talat inte har lust att lägga nej.

Om jag kunde skita i det, dra av det värsta där träns och sadelgjord ska ligga skulle problemet vara löst. Jag behöver inte lägga tiden annat än när vi ska iväg. Men jag kan inte skita i det då hästeländet är 'gnällig' om att det kliar. Och JA jag är rädd om hans man ja.

Så endera har jag en häst som X dagar i månaden (från 1 - 6 dagar/vecka) är kliig och kliar sin man, eftersom jag inte har tid/möjlighet att sanera honom. Eller så har jag en häst som paketeras in på lämpligt vis (lycra kostaderades ju ganska tidigt inte var så bra, men det kom andra bra förslag som var bättre) och ser ut som ett UFO, men som inte blir kliig.

Jag har haft rullomaner förr, de får vara leriga, jag har glatt ridit till klirret av en lerkokig svans, fått vita gummityglar svarta när de går imot en lerig hals etc. Så sålänge jag inte ska visa mig offentligt (och de dagarna har jag tid att sanera) så skitsamma. Visst är det roligare med en ren häst, klappvänligare med, men älgarna bryr sig inte speciellt. Skillnaden är att de har inte först gnott in skiten, för att sen tycka 'kliiiigt' och skavt av sin man.

du får faktiskt göra precis som du vill, jag lovar : )

Min senaste kommentar skedde då "linjen" runt vad diskussonen handlade om började halka in på vridningar som att det var för att skona hästen från lidande orsakat av lera. kände mig då nödd och tvungen att styra in den på det som den faktiskt handlar om - framför allt ägarens sits och åsikter runt det hela. det är allt.

Nä jag kan lova dig att jag aldrig ryktat EN häst i 2-3 timmar i hela mitt liv. Lerig eller icke-lerig.
och jag har också täcken på min häst. :D

i övrigt, se min senaste kommentar till alexandra.

Du skriver att hästarna går ute från morgon till sen kväll.
Då kan man förmoda att den släpps ut igen efter ridning.

M a o rullar den sig igen eller hur funkar det:D

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka