Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

kl

fläta manen? med en lång ardennerfläta?
Min häst gnuggar båda sidorna varje dag + att hon haaatar att bli borstad. men va fan, inte gnuggar jag loss allt varje dag heller?
En bra pälsglans under gör att det lossnar mycket lättare och i ansiktet har de inte så lång päls att det sitter hårt?

Jag har inte ens orkat skaffa halstäcke, ett par snabba hårda drag med piggborsten så är det borta.

Benen däremot tycker jag är värre, när leran fortfarande är blöt så man inte kan sätta på skydd. DET är ett problem.

Dessutom tror jag inte att en vanlig lycra kommer stå emot leran så länge. Dels kommer den kräva tvättning var och varannan dag och det kommer slita ut tyget på nolltid. Det krävs nog ett täcke i utegångsmaterial om man ska ha det mot lera.

Äntligen en vettig människa...:bow: Tycker att denna hysteri borde gå under benämning djurplågeri faktiskt. Skaffa en gunghäst istället gott folk.

Hysteri? På vilket sätt? Vad är enligt dig hysteri?

Trodde att man skulle få se en LERIG häst:D

Har grannar som har hårfagra hästar o deras svansar ser ut o känns som de där översta på Vass- frökapsel :confused:
Helt sjukt.

Fattar inte:confused:
Om hästen rullar sig dagligen är det väl bara att spola av benen o svansen o sen ta det värsta på huvud/ hals.
Har man täcke på den så är den ju ren i sadelstaden- det enda som är viktigt. Det andra är ju bara estetiskt.
Kan förstå om man ska åka o träna att man inte vill se ut som en skithög, men annars:confused:

en huva skulle jag aldrig sätta på:devil:
Vad händer om huvan åker på snisken- den blir blind o kan göra illa sig rejält.
räddade en ponny som var på väg ner till en stor å av samma anledning för ett par år sen.

Axel- vars hästar som inte rullar sig alls:banana::bow::rofl:

HMM;)
Trodde faktiskt att de flesta i dagens samhälle hade rinnande vatten:confused:

Då har du med andra ord duschmöjligheter nu:confused:

annars kan man ta hink o borste.

Jag har kallvatten direkt på gårdsplanen. Inte så lockande att använda alltid.

Hehe,ja du..Jag vet inte,men mina vänner och även grannarna undrar ju vad 17 jag gör med hästarna som ser ut som mina gör när de kommer in på kvällarna.
Tack och lov så verkar de just nu tycka att det är liiiiiite väl äckligt ute för just nu rullar de sig inte varje dag ens.. :banana: :D
å gissa om det är tidssparande ?! Här är man van till å borsta bort "det värsta" å sen klä på och ut,nu skrapar jag rent lite på magen och borstar av hästen å så ut,å är klar i stallet runt 21 på kvällen.. Häääääärligt!!

Vad gäller en huva,mina nrukar gå med flughuvor på sommaren och är de bara väl tillpassade på hästen som skall använda de så brukar de inte snurra övht.

Vad gäller rinnande vatten,jo jag har rinnande vatten i stallet,tyvärr bara kallvatten och så vattenslang ut,det funkar rätt ok OM det som nu inte vore så vattensjukt för det enda stället "vattenh-vetet" rinner är antingen "in i stallet" eller ut i hingstens hage,så in i det längsta brukar jag försöka att inte spola av några hästar.De får gå skitiga helt enkelt,även om man får för sig att grannar å dyl. kastar onda ögon efter mig med tanke på mina lorgrisar.. :o

Vad gäller en huva,mina nrukar gå med flughuvor på sommaren och är de bara väl tillpassade på hästen som skall använda de så brukar de inte snurra övht.
Menar du att du har flughuvor?
De är ju av ett nätmaterial o de kan då se igenom det- såvida att det inte är smutsigt då:angel:

en huva av lycra som klias på snisken i beckmörker:eek:

har även sett de som fått halsen (på täcket)över huvudet pga att de inte har haft strärtsnöre eller bensnören o blåsten har lyft fram hela täcket:crazy:

Menar du att du har flughuvor?
De är ju av ett nätmaterial o de kan då se igenom det- såvida att det inte är smutsigt då:angel:

en huva av lycra som klias på snisken i beckmörker:eek:

Jag har haft huvor med lycra på sidorna och öronen,har för mig att Hööks sålde de förut.Ocj inte hade jag problem me de inte..

Senast ändrad:

Jag har haft huvor med lycra på sidorna och öronen,har för mig att Hööks sålde de förut.Ocj inte hade jag problem me de inte..

Men hästarna- troligen
Vet vad du menar.
såna har jag oxå ibland- för flugorna- sommartid

Nä helt allvarligt.
Ska man klä in hästarna helt o hållet så är det bättre att inte släppa dem i lera.
använd ridbanan istället när det är som nu.
eller låt dem stå inne.
Verkar vara helt sanslöst.
Om man ska tävla o precis har tvättat hästen kan jag förstå, men bonnhästar på landet:devil: Spelar roll hur de ser ut:angel:
Det kommer ny lera dagen därpå o nästa o nästa...............................................

jag håller bitvis med dig,förutom att jag har ingen ridbana.. :crazy:

Å låta de vara inne,nä klart de ska vara ute dagligen.
men jag förstår inte att det ska vara bättre å låta hästarna vara inne på heltid än å bli påklädda??

Å självklart så är inte huvan tänkt å ha dagligen,men "kan vara bra å ha" inför t ex avelsvärderingen,eller om man ska iväg och dyl.

Sen tror jag att det är värst för "de som precis" fått en lergris,själv har jag givit upp hoppet om att ha rena hästar under lerperioderna och undviker att planera in alltför mkt helt enkelt.

Hej!
Jag undrar bara varför du inte kan tänka dig att klippa manen kort om du har sånt bekymmer med den? Min häst har också lång man och älskar att rulla sig. Jag bryter bara bort lerkockorna och låter manen vara när det är som värst men om jag hade samma bekymmer som du så skulle jag inte tveka att klippa av manen. En väldigt enkel lösning för både dig och din häst.

Eftersom jag skulle behöva raka av den, a la poloponny alltså. Eller ha stubbman (Never ever på den herren).

Kort men hängande ger precis som Ninnunrur skriver kokor iaf.

KL

Vilken tråd om lite lera:eek::rofl: Sorry, om mycket lera :p

Det är fruktansvärt med leran men ska man ha dem i hagen så tillhör det årstiden bara att acceptera.

En del hästar kan komma in med pansar av lera och lerinbakade grimmor och täcken:crazy:

Men täckena skyddar ju ryggen som är ren så rida kan man ju, även om det är en skitgris. Ta en piggborste och dra bort det värsta bara och stå ut med lite lera f ö.

På helgen kan man göra lite renare om man vill men i veckorna stå ut med att det sitter lite lera i manen.

Men klipp manen kort alexandra, det är väl inte hela världen:confused:
Du får väl stubba den då. Man växer fort kan jag berätta för dom som tror nåt annat.

ÄR inte bekymren lite överdrivna? Rafsa bort det värsta och rid, världen är full av leriga hästar så här års.

Tja, i just den här tråden är det ju mest de som svarar som har problem? Jag har inte större problem än att jag undrar vad för slags hood man ska använda för de dagar han ska vara hyfsat ren/jag inte har tid att borsta ren honom (jobbar kväll/natt).

Således, hood på när matte inte har tid/möjlighet att borsta, mitt 'problem' är vilken hood som kan tänkas fungera.

Jag sa inte att det var bara du som har problem:D Det blev bara snabbt en lång tråd om lite lera:o.

Men tänk på amkm:s häst med den manen och den stubbar man inte:eek: Det vore riktigt synd, men din har väl bara vanlig tunn fuxman som växer ut igen. :p

ett par snabba hårda drag med piggborsten så är det borta.

Benen däremot tycker jag är värre, när leran fortfarande är blöt så man inte kan sätta på skydd. DET är ett problem.

Precis min åsikt, ang piggborste:D

Ja skydd är ett problem, men man kan kanske ha hink med svamp i stallet även om man inte har vattenslang (säger jag som alltid haft vattenslang:o) Svampa o borsta bort det. Eller rida utan skydd.

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka