Hööks benskydd för dressyrhästar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Algot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 272
A

Algot

... köpte jag igår. Dom extra höga vita.
Svindyra var dom, men tänkte att det skulle vara skönt att slippa linda ibland.
Provade dom igår och till min fasa får jag dom inte att sitta där dom skall. Ser ut att sitta perfekt först men när
man ridit en stund har de glidit ner och sitter nere i karleden nånstans. Trodde min häst var halt först innan jag fattade att det var skydden.
Har någon annan provat dessa skydd? Fungerar de eller är
det bara jag som inte satt på dom ordentligt. Ska man kanske dra åt dom mera?
Snälla hjälp! Vad skall jag göra. Vet inte om det går att
lämna tillbaka dom nu, de är ju inte precis rena längre!

Dom blir kanske bättre när du använt dom några gånger så att de har format sig efter hästens ben?

Har en bekant som har dom, och jag vet att hon är nöjd.

vet inte hur du sätter på dom men den nedersta kardorre-remmen ska ner om kotan, om du inte gör det kanske det kan vara det som gör att dom inte sitter bra?

Jag petar upp den här tråden eftersom jag själv hade tänkt köpa likadana skydd. Jag antar att det är de vita, höga för 399kr hon syftar på.

Jag vill gärna veta om nån utav er har erfarenheter av hur pass bra dom är?

Skönt att veta att det finns någon annan som är nöjd.
Jag testar igen så får vi se.

Ja, det är dom.
Ska prova igen och vara extra noggrann när jag sätter på dom så återkommer jag med hur det gick.

Blä för dom skydden, bortkastde pengar.

Tanken är god men det fastnar en himla massa sand och smuts i dem så kardborren fäster sämre. Och så tar det evigheter att få dem torra om man inte har element att lägga dem på.
När jag red i ridhus med flis så kom det in flis ovanifrån (tror inte det är så skönt). Så jag har gått tillbaka till lindor.

Jag har dom och jag är nöjd.
Fast jag har frambensskydd runt om, eftersom min häst inte
är så stor ( en arab )
Dom sitter jättebra.
Nackdelen är att ALLT fastnar i dom, grus och flis från paddocken och det är omöjligt att få bort.
Har suttit med pincett och försökt :D

Är jättenöjd med mina!!
Du får kanske prova dig fram...kanske spänna dem ännu hårdare.
Hoppas att det fixar sig och att du blir nöjd!

Vi är också jättenöjda med våra, fast det är onekligen svårt att behålla dem vita någon längre stund. Fast lätta att tvätta och jag tycker dom torkar rätt så fort trots allt. Det var lite knepigt till att börja med att komma på hur hårt man skulle dra åt men det lär man sig. Fortfarande tycker jag det är jobbigt att plocka av dem för kardborrebanden sitter som berget. Speciellt om man är på tävling och har lite tävlingsnerver när man ska ta av dem - både hästskötaren och hästen kan vara lite darriga...
Lycka till!
/nocke

Såhär typ ska dem ju sitta.
Fast det är inte samma skydd. Men de ska ju sitta ner runt kotan.

Såna skydd har jag med (använder dom bara när jag absolut inte orkar linda), men som sagt det trillar ner rätt mkt smuts ovanifrån som stör hästen, om man inte drar åt översta spännet överdrivet hårt vilket inte är den bästa lösning, så därför tycker jag lindorna kommer först.
Men annars är dom bra, ger bra stöd och de små gallor som fanns i hans framben är nu borta.
Jag brukar spänna dom rätt hårt, annars kasar dom.

Om du mot förmodan inte får dem att sitta bra kan du gå tillbaka med dem och klaga på dålig passform och säga att de korvade sig när du ridit en stund, provat dra åt dem hårdare, mm.. och ändå sitter de inte still.. då borde du få pengarna toillbaka i af!

För de vill väl ha nöjda kunder?

och du ville ju verkligen ha skydden och hoppades ju på att de satt bra!

Lycka til!

Tack alla vänliga människor för hjälpen.
Har provat igen och nu blev det lite bättre.
Tar nog en stund innan de har format sig, och jag hade nog inte fått till den nedersta remmen ordentligt under kotan.
Min häst verkar dock fortfarande lite tveksam till detta.
Verkar som han inte gillar bakskydden då jag tycker att
han rör sig lite egendomligt ibland.
Men det kanske är en vanesak.

Jag har oxå sånna och det hände samma sak för mig.
Efter att ha ridit i typ 15 min började hästan att halta, mer och mer.
Ååh nej inte igen tänkte jag ( eftersom hon precis vart skadad ) och började storböla! :o
Minns fortfarande lättnaden när jag upptäkte att det var benskyddens fel.. :D

Har dom dock till en annan häst nu som har lite större och längre ben, där funkar dom okej!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 928
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka