Hööks grästygel

Tussinussen

Trådstartare
Jag har skaffat en sån där Hööks grästygel till vårat russ, men kommer inte på hur alla remmar ska sitta. Bilden i katalogen är inte till mycket hjälp. Kan någon vänlig själ rita en bild och posta i tråden? Alt. förklara på ett lättfattligt sätt...

PS moderatorn, jag vet att det finns en tidigare tråd om precis denna fråga men bilden i den är borta så den är inte till mycket hjälp.

Sv: Hööks grästygel

Jag tycker att Hööks bild är jättetydlig?
Jag har aldrig sett en i verkligheten så jag vet inte hur många olika remmar där är. Två?
Jag antar att man gör såhär: Du fäster remmen med de två ringarna under nackstycket på tränset. Fäster de andra remmarna i vars en bettring, drar igenom ringarna på nackstycket du satt dit, och fäster i sadeln, i de små ringarna vid framvalvet.

Jag tycker att Hööks bild är jättetydlig?
Jag har aldrig sett en i verkligheten så jag vet inte hur många olika remmar där är. Två?
Jag antar att man gör såhär: Du fäster remmen med de två ringarna under nackstycket på tränset. Fäster de andra remmarna i vars en bettring, drar igenom ringarna på nackstycket du satt dit, och fäster i sadeln, i de små ringarna vid framvalvet.

Det är totalt fem remmar. Två som är själva tyglarna, sen två med ringarna i och sen en till. Och jag begriper inte hur det hela hänger ihop :confused:

Hej! Låter som du fått fel grejer i ditt paket. Det ska vara EN rem med ring i varje ände som du fäster i nackstycket med de två små remmarna( typ jättekorta sporr-remmar) precis som sagts redan så tar du de långa remmarna, en på varje sida om hästen. Fäst den i bettringen dra genom ringen som sitter i nacken och ner till den lilla ringen som sitter på sidan om framvalvet i sadeln. De är inga tyglar som så, du använder vanliga tyglar. Hoppas det ordnar sig:)

Jag antar att du fått ett nackstycke för mycket då. Går det att använda utan dendär överblivna remmen? Dvs finns det hakar så du kan fästa "tyglarna" i sadeln?

Marwin skrev ''det ska vara EN rem''.... det var ju det svaret jag svarade på:P

Jag skulle tro att du har fått fel grejor, alternativt har de börjat med en ny sorts gräsätartygel?

Som jag har använt den ska det vara ett nackstycke med en ring i varje ända, som man fäster i tränsets nackstycke.

Sedan ska det finnas två remmar med hake i varje ända, som fästes från sadeln - genom ringen i nackstycket - till bettet.

Här är mitt försök till en bild: :p

20491424.jpg

exakt hur ser remmarna ut?

det bör ju vara en som ska sitta på nackstycket och vara kort sen bör det vara 2 långa som man fäster i sadeln..

*kl*

Ursäkta trådkapning, men vilka skitgrejor rent ut sagt! Piggen på spännet där man reglerar längden på remmarna är ju helt värdelös. Och hålen sitter ojämnt, svårt att reglera längden på den!:(

Jag har inte sett hur grejen ser ut i verkligheten, men hur bra kan den vara? Borde den inte förhindra hästen att sänka huvudet vid t.ex. klättring eller länga halsen vid fri skritt? Eller spänner man den så det är alldeles på gränsen att den får ner huvudet?:confused:

Jo vi testade dessa på 2 ponnysar (den ena drar ner huvudet som om att han ska äta gräs) fast i försök att få av ungarna.
och båda fick ont i ryggen efter en tid eftersom de inte kan stretcha ut ordentligt(o nej det var inte jättehårt åtspänd) , men används den bara ngn gång ibland så tror jag den är ok.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 439
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II