Hööks GreenGuard

_Runaway_

Trådstartare
Kollade på hööks nyheter och fann GreenGuarden. Lycka, är på jakt efter en sån. Men är detta den riktiga greenguarden eller ännu e dålig kopia från hööks? Har aldrg sett en riktig greenguard irl så jag har ingen aning.

BILD

Sv: Hööks GreenGuard

Hej,

Om dom säljer den som är på bilden så är det rätt och en bra GreenGuarden!
Jag har själv en sådan till min ena häst och jag har testat flera och den där har hållt i flera år för mig :) Bra form och hårdhet.

//Jozzi

Okej, tack för alla svar :) Ska till Hööks nu och kolla på den. Har inte råd attt köpa idag men då vet jag.

Annars har Gobus kommit med en gräsreducerare, som ser ut som en vanlig grimma med en hålig munkorg på. Jag tror att den funkar mycket bättre än Greenguard, iaf om man har hästar som gärna vill äta gräs.
Den går att se på www.globussport.se under häst/hästsjukvård. Jag köpte den hos min lokala hästaffär, kostade 175 kr där. Jag har inte hunnit prova den, jag var ute i god tid före grässäsongen. :)
Förra året provade jag en hemmagjord Greenguard-variant (efter beskrivning här på Buke), men min smarta häst petade ut mulen mellan spännremmarna så var det problemet löst. ;)

Tack för tipset, den kan vara värd att testa :) Inte lika dyr heller, och om den funkar är det ju toppen.

Jag provade greenguard på min förra året o den funkade ej. Köpte istället en med nylonband och en ring mitt under munen så att de kommer åt lite gräs, den kostade 79 kr och fungerade mycket bättre.

Jag satte på den på min häst o satte mig ute i hagen o kollade på henne. De tog 2 minuter så hade hon fått den åt sidan efter att ha dragit nosen i marken. Spände den mer o lät henne vara ute en kvart, gick ut o titta då hade hon lyckats få den åt sidan igen o hade ett skavsår inne i munnen eftersom ena kanten satt under läppen.
Jag har hört en del som den fungerar på men på min gjorde det inte. Och det är ingen shettis!!! utan en D ponny.
Den jag köpte för 79 kr höll i 3 veckor sen hade hon fått av ett nylonband. Men den var både enklare, bättre o billigare. Och dessutom kunde jag laga den själv.

Jag satte på den på min häst o satte mig ute i hagen o kollade på henne. De tog 2 minuter så hade hon fått den åt sidan efter att ha dragit nosen i marken. Spände den mer o lät henne vara ute en kvart, gick ut o titta då hade hon lyckats få den åt sidan igen o hade ett skavsår inne i munnen eftersom ena kanten satt under läppen.
Jag har hört en del som den fungerar på men på min gjorde det inte. Och det är ingen shettis!!! utan en D ponny.
Den jag köpte för 79 kr höll i 3 veckor sen hade hon fått av ett nylonband. Men den var både enklare, bättre o billigare. Och dessutom kunde jag laga den själv.

*kl*

Min kompis häst bet sönder sin GreenGuard.. :crazy: Hålen som hästen betar genom vid mulen är liksom på "fel" håll, de borde vara avlånga uppifrån och ner istället för från sida till sida. Hästen bet i alla fall av plasten mellan hålen och då hade den ingen funktion alls längre. En bekant gör sina "betesbegränsare" själv och kan variera hålen efter hur glupsk hästen är. Finns beskrivning här: http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

Tusen tack :bow: Den såg väldigt snäll ut mot hästen, mjuk och lätt till vikten. tyckte Greenguarden såg lite väl grov och osmidig ut.

Hästen istallet flyttade också på den åt sidan. Sen fick hon en sån grimma som det talades om i tråden. Den fungerade bra tills hon lärde sig plocka av grimmor:crazy:

Jättetack, verkligen kul med kreativa människor som också delar med sig av sina tips och på detta sätt ökar fånghästarnas livskvalite.
Länka sidan på tipstråden och hjälp ännu fler att slippa fång eller att gå i en liten jordpaddock hela sommaren.
Såg att din vän hade samma problem med greenguard som jag hade med min pålle.

Har mycket bra erfarenheter av GreenGuard. Vissa säger att deras häst lyckats dra den åt sidan, men då måste de ha spänt den för löst... Jag har den så att den ligger max några mm från mulen när han inte betar. Det är omöjligt för honom att flytta den åt sidan, då åker halva mulen med också.

För mig har det också fungerat bra. Man måste ju spänna den tillräckligt hårt. Den nya modellen av gg är bättre än den gamla eftersom den bakre delen är uppvikt under hakan. Visserligen tyckte jag att den var lite väl uppvikt så jag kokade bakre delen en stund och vek sen ut den litegrann.

Jag spände åt den hårt, de var då den fastnade under läppen.Det hade varit djurplågeri att ha den så spänd och som sagt hon kunde ändå få den åt sidan.

Dorinda skrev:
Hästen istallet flyttade också på den åt sidan. Sen fick hon en sån grimma som det talades om i tråden. Den fungerade bra tills hon lärde sig plocka av grimmor:crazy:

gympapåse över huvudet å dra åt ;) å sen lite lufthål :devil:

asså, borde man inte kunna ha sånt där till krubbitare?

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 597
Senast: Dentaku
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den... 2
Svar
35
· Visningar
3 260
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka