Hööks kombinationsbett

Equilina

Trådstartare
Kan det verkligen vara något? Borde det inte ge dubbla signaler?

Jag tittade på det eftersom mitt nytillskott inte är riktigt nöjd med varken rakt, 2-delat eller 3-delat och inte fungerar så bra på vanligt hackamore. Skulle vilja ha en kombination av dessa alltså. (Ja, munnen är kollad)

Men...
När man tar i tyglarna på Hööks kobinationsbett så höjs ju mundelen tills kindkedjan tar emot, samtidigt ökar trycket från nosdelen. Borde det inte bli förvirrande för hästen när det trycker både under och ovanpå nosen? Eller?
Det ser dessutom ut som att nosdelen är löpande (har ej sett bettet irl), gör den någon nytta öht isf?

Kom gärna med kommentarer, egna funderingar osv.
Tips på andra kombinationsbett mottages tacksamt! :bow:

Sv: Hööks kombinationsbett

Jag förstår inte hur man kan skapa ett ökat tryck över nosryggen genom att ta i tygeln? Dels så är nosdelen löpande, men om den vart fast så förs den ju FRAMÅT när man tar i tygeln efter som den sitter ovanför mundelen (tänk gungbräda, munnen är stödet i mitten, tygeln sitter i ena änden o nosdelen i andra).

Jag har det hemma nånstans om du vill prova det... Min fungerade super på det ett tag. Nu fungerar det bättre med vanligt 3delat igen... eller ja just nu fungerar inget;) Det är han alldeles för pigg för:)

Om det nu är samma vi menar...

Om nosdelen dras framåt-nedåt så trycker de ju på nosryggen. Men jag fattar inte heller hur det ska fungera riktigt, eftersom nosdelen ser löpande ut? :confused: Och utan nosdelens funktion blir det ju bara ett vanligt hissbett...

Ja, jag lånar det gärna! :bow: Om det är rätt storlek, vilket det inte lär va, iofs... Det är den minsta lilla skrutten som ska prova.

(Btw, hoppas det gick bra på återbesöket idag)

Men jag skulle inte tro att det dras framåt utan att ringen bara löper igenom och ger verkan som ett hissbett efter ett tag som du säger. Du får utvärdera om du får låna något!

Helt Ok men jag ska dit en gång till... Jag tror att det är 12.5men är inte säker. Absolut inte större.

Det lär ju knappast gå att dra speciellt mkt snett heller eftersom det är skaklar där eller vad man säger... jag har vägarna förbi om 2 v igen. Vill du prova innan kan vi träffas i stan nåndag...

Liknande trådar

Utrustning Vad tror vi om det här då? Ber om ursäkt för skumma bilder, men det är ganska svårt att fotografera en översocial hal ponnyål :devil... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 174
Senast: sissu
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka