Hööks nya bettlösa.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 453
D

Dundret

Någon som har prövat det?
Vad tycker ni om det?
För o nackdelar med tryck på sidorna av huvudet och nacken?

Sv: Hööks nya bettlösa.

Jag har tänkt köpa ett sådant och ha som bettlöst alternativ på min häst. Testa och använd sökfunktionen, sök på "bitless bridle". Testa och sök på google annars!

Vi har ett!! Och har sedan i somras använt det mycket. Mest till promenadridning men oxå en del markarbete när hästen var skadad. Hon fungerar bra och lyder väl, dock lite svårt att få henne att ge efter korrekt när vi rider dressyr, speciellt i halter då hon gärna även med bett har tendens att "spjärna emot" (alltså inte tränsets "fel":angel: ). Bromsa, ställa, styra och rida vanlig gångartsridning (fyrgångare, islandshäst) funkar alldeles utmärkt! Hästen verkar trivas och jag tycker om att varva vad jag har i munnen så detta funkar utmärkt. Dessutom är det jättebra mellanting mellan träns och grimma när dottern rider (jag leder) och vid längre utflykter då jag binder upp henne i skog och mark och slipper ta med grimma!

Har använt det i 3 år. Tycker jättebra om det och det tror jag hästen också gör för han är trevlig att rida. Ser bara fördelar.

Jag har oxå tänkt att köpa ett HÖÖKS BETTLÖS TRÄNS
Men vill inte köpa det i onödan.
ÄR DET BRA? :confused:

Verkar vara bra och vara ok för hästen.
Är bara osäker om man kan rida markarbete och hoppning på det?!
Ett måste för mej.
Då tävlningsäsongen börjar och hästen ska vara i trim. :eek:

Är det inte lite svårt att ge stöd på det? Bara verkar så :(

okej funderar mkt p¨å att beställa det.
Men det var ju skönt att höra att det är bara fördelar.
Funkar det att tömköra med?

Går det att ge ordentliga eftergifter med det?

Vad menar du med "ge stöd"?

Räkna det som en ridkapson. Kan man hoppa med en sån? Om inte, kanske man borde träna mer dressyr!

Eftergifterna upplever jag som att dom går igenom väldigt bra, tyglarna löper igenom fasta ringar på nosremmen och "lättar" kvickt. Och jag har tömkört mycket med det, funkar utmärkt!

Några länkar där vi använder det:

http://jennyd.zoomin.se/A669P11353
http://jennyd.zoomin.se/A669P10579

Vi fick förresten korta av nosremmen något på Börjesvarianten då hon är cobstorlek i pannbredd men har mycket liten nos! Det var lite trixigt, men resten är mycket "gediget" med fodrad nosrem och bra spännen och så.

Senast ändrad av en moderator:

Har kollat runt i andra trådar och vissa har nämnt att det kan vara rätt ostadigt och glider farligt nära ögat, har ni också märkt av det?
Eller det skiljer mkt mellan tillverkare?

Dundret skrev:
Har kollat runt i andra trådar och vissa har nämnt att det kan vara rätt ostadigt och glider farligt nära ögat, har ni också märkt av det?
Eller det skiljer mkt mellan tillverkare?

Det på hööks sitter väldigt nära ögonen tycker jag, vet nån var man kan köpa ett som sitter lägre och i svart?

Dundret skrev:
Det på hööks sitter väldigt nära ögonen tycker jag, vet nån var man kan köpa ett som sitter lägre och i svart?

Hmm, hänger nog ihop med det jag skrev om att vi fick korta av nosremmen. Om man har tillräcklig bredd på pannremmen glider inte sidostycket nära ögat! Dessutom om pannbandet är tillräckligt långt hjälper "hävstången" remmarna runt ganascherna neråt. Köp rätt storlek eller en för stor och korta ner nosremmen så passar det bra och hamnar inte i ögat, skulle jag tro.

Det måste du ha för att hästen ska jobba på tygeln.
:rofl:
Om du inte har det så klara inte hästen av att jobba på tygeln.

Men funkar det med ett:confused: bettlöst

My Beauty skrev:

Hm? :confused:

Ojdå, jag är vimsig!!

Jag har inte det nya från Hööks, utan ett från förra årets Börje, inser jag nu när jag fått katalogen i lådan...! Vårt ser lite "rejälare" ut, men jag får väl revidera det jag tidigare skrivit om passformen, då principen är detsamma men det är två olika träns!!:o

Förlåt...

Däremot, detta med "stöd", jag upplever att vi får lite väl mycket stöd när vi försöker göra korrekta halter. Annars funkar det som ett vanligt träns.

Senast ändrad av en moderator:

Dundret skrev:
okej funderar mkt p¨å att beställa det.
Men det var ju skönt att höra att det är bara fördelar.
Funkar det att tömköra med?

Går det att ge ordentliga eftergifter med det?
Tömkörde idag och han gick kanonfint och eftergiften är inget problem. Men jag har också ett Börjes kom jag på , inte ett Hööks. Jag har ett Bitless också och jag har inga problem med att det stör ögonen.

My Beauty skrev:

Men funkar det med ett:confused: bettlöst
Min häst jobbar med rumpan och benen. Han går inte med munnen:rofl:

Korven skrev:
Min häst jobbar med rumpan och benen. Han går inte med munnen:rofl:

Min med men man måste ju ha stöd så att man hjälper hästen:devil:

My Beauty skrev:
Min med men man måste ju ha stöd så att man hjälper hästen:devil:

Med vad? Ursäkta men jag förstår nog fortfarande inte...:confused:
När jag rider eftersträvar jag att hon trampar under sig med bakbenen så att hon orkar höja ryggen, och att hon ger efter i nacken. Jag upplever inte att jag behöver "ge stöd" i munnen, hon blir så lätt och fin i tygeln så att jag nästan bara behöver rida med säte och tanke när allt går som det ska:D

Varför ska du ha stöd i handen. För att bära runt hästen eller. Tror du inte den kan gå utan dig?
Hästen ska bära sig själv. Inte hänga i handen...

min häst hänger inte i handen med hon behöver ett stöd i handen för att gå i form.
Både min dressyr och hopptränare säger det :smirk:

då strävar vi efter samma sak.
Men man måste ha stöd i handen men n häst som tar den hjälpen rätt blir inte tung fram :mad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Reshästen
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka