Hööks vår/sommar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har köpt stalltäcket Kempton än? :)
Tänkte ha det som transporttäcke, men vet inte hur det är i passformen/bredden....
 
Jag tycker alla Trinity schabrak var coola!:up:
Men dem pastelliga schabraken för ett klart NEJ från mig:yuck:
Känns som hööks har ökat i pris rätt mkt? Eller är det bara jag som blir fattigare?:cautious::D
 
Den turkosa regnrocken och alla turkosa och ljusblå tröjor :love:
Remontränset Stadur i brunt såg jättefint ut, men det fanns bara i full och såg kort ut t.om. på modellhästen som jag vågar påstå har minst 1 dm kortare huvud än H.H. Så det är väl bara att glömma. :down:
Förstår inte heller hur tränset Lingus kan påstås inte ligga på tänder eller annat, iaf jag ser en halv engelsk nosgrimma alt. micklem utan undre rem. :confused: Dessutom lär det väl knappast vara godkänt för tävling ändå?
Står fast vid att H.H ska få det våfflade bomullstäcket Kempton som transporttäcke. :love:
Micklem ska ju inte heller trycka på tänderna enligt beskrivning, men det gör det ju på många hästar ändå :angel: mest försäljningsknep. Krävs att hästen har millimeterrätt storlek och propotioner på huvudet för att det ska passa som det ska.. (och då ligger det ändå emot kinderna strax bakom bettet) På de flesta jag sett så ligger det precis kloss an över kindtänderna. Och eftersom sidostycket är låst, lättar inte trycket när man tar i tygeln som på ett vanligt sidostycke, utan ligger kvar.
Och så är det knölar på insidan av sidostycket pga tjock med hård padding som de sytt ihop skarvar under = inte skönt.
Remmen som spänns under ganaschen ligger tvärt över en nervbana, likaså nosgrimman. (och så marknadsförs det som att det är" Format efter hästens huvud för hög komfort. Ger inget tryck på känsliga nervbanor.") Så inte är det bättre än ett hederligt "oanatomiskt" träns vill jag påstå.
Dessutom alldeles för mycket pengar för skräpläder.
Ursäkta mitt outrage, men nää, finns mycket att önska hos micklem. :banghead::laugh:
 
@aida jag har ett av dressyrmodell. Jätte bra passform! Även Så himla skönt att kunna fästa det i dom små ringarna fram på sadeln :)

Tack! Tyckte det såg ut på bilden som om det låg tajt över ryggen bakom sadeln, som gjort för skav! Men det kanske inte stämmer i verkligheten då :up:
 
Micklem ska ju inte heller trycka på tänderna enligt beskrivning, men det gör det ju på många hästar ändå :angel: mest försäljningsknep. Krävs att hästen har millimeterrätt storlek och propotioner på huvudet för att det ska passa som det ska.. (och då ligger det ändå emot kinderna strax bakom bettet) På de flesta jag sett så ligger det precis kloss an över kindtänderna. Och eftersom sidostycket är låst, lättar inte trycket när man tar i tygeln som på ett vanligt sidostycke, utan ligger kvar.
Och så är det knölar på insidan av sidostycket pga tjock med hård padding som de sytt ihop skarvar under = inte skönt.
Remmen som spänns under ganaschen ligger tvärt över en nervbana, likaså nosgrimman. (och så marknadsförs det som att det är" Format efter hästens huvud för hög komfort. Ger inget tryck på känsliga nervbanor.") Så inte är det bättre än ett hederligt "oanatomiskt" träns vill jag påstå.
Dessutom alldeles för mycket pengar för skräpläder.
Ursäkta mitt outrage, men nää, finns mycket att önska hos micklem. :banghead::laugh:

Tänker dock att det kan tänkas finnas en (minimal) fördel med Micklem och liknande, att bettet hålls ganska stilla när huvudlaget är korrekt inställt.

Har dock sett ett foto (av en privatperson) som satt ett bett med parerstänger på sitt Micklem. Det kändes som om parerstängerna "borde" vicka och fastna i huvudlagsdelarna.

Nej, jag tror inte på trolleri.
Jag tror inte att det - oftast - handlar om att tränset är så mycket bättre, utan det handlar nog om ridningen i slutändan.
Med, som sagt, reservationen för att bettet blir stilla med ett Micklem, särskilt om man använder de där lösa "hakarna" som kan fästa bettet även i nosgrimmedelen.

(disclaimer: jag äger inget Micklem men har sett på nära håll när bekanta och kompisar köpt, har också hjälpt till att ställa in ett åt en kompis)
 
Micklem, Den stora skillnaden mot vanliga träns är väl bl.a. att hela huvudlaget inkl bett sitter betydligt mer stilla. Vilket mitt yrväder uppskattar. Bara därför gillar vi det tränset.
Hon är dessutom oerhört känslig.

Något annat som såldes in med micklem är att hästarna inte kliar sej när de haft det på sej. (För att det inte trycker på nerverna som jag förstod (?) )
Vilket jag var oerhört jätteskeptisk till.
Meeen, min häst kliar sej bara efter ridturen om hon har ett vanligt träns. A l d r i g med micklem:confused: det kvittar hur svettig hon varit, vilket i sej borde vara en orsak.
så jag får nog vara överbevisad på den punkten.

Är nog olika dock, eftersom dom sitter olika(och ställs in olika) på olika hästar.
 
Tack! Tyckte det såg ut på bilden som om det låg tajt över ryggen bakom sadeln, som gjort för skav! Men det kanske inte stämmer i verkligheten då :up:
Nej det tycker jag inte! Här är det på min häst. Har en 17” sadel.
201802030807358215_sbig.jpg
 
Jag är lite inne på fleecelindorna i lila, då jag har ett lila schabrak och så tänker jag att det kan vara bra att ha två uppsättningar fleecelindor. :)
 
Jag gillar väldigt mycket i den här kollektionen! Ffa de vanliga tröjorna, de som de står "Equestrienne" på vill jag ha i både Marin och grå. Sen gillar jag ju turkost också :D! Nya tävlingströjan med spets är jättefin, men vill inte ha långarmat under kavajen. Alla Pikeurkläder som var med i katalogen hade jag kunnat ta på studs :p.
 
Jag gillar väldigt mycket i den här kollektionen! Ffa de vanliga tröjorna, de som de står "Equestrienne" på vill jag ha i både Marin och grå. Sen gillar jag ju turkost också :D! Nya tävlingströjan med spets är jättefin, men vill inte ha långarmat under kavajen. Alla Pikeurkläder som var med i katalogen hade jag kunnat ta på studs :p.

Lite sugen på den tröjan i marint och använda privat.
 
Micklem ska ju inte heller trycka på tänderna enligt beskrivning, men det gör det ju på många hästar ändå :angel: mest försäljningsknep. Krävs att hästen har millimeterrätt storlek och propotioner på huvudet för att det ska passa som det ska.. (och då ligger det ändå emot kinderna strax bakom bettet) På de flesta jag sett så ligger det precis kloss an över kindtänderna. Och eftersom sidostycket är låst, lättar inte trycket när man tar i tygeln som på ett vanligt sidostycke, utan ligger kvar.
Och så är det knölar på insidan av sidostycket pga tjock med hård padding som de sytt ihop skarvar under = inte skönt.
Remmen som spänns under ganaschen ligger tvärt över en nervbana, likaså nosgrimman. (och så marknadsförs det som att det är" Format efter hästens huvud för hög komfort. Ger inget tryck på känsliga nervbanor.") Så inte är det bättre än ett hederligt "oanatomiskt" träns vill jag påstå.
Dessutom alldeles för mycket pengar för skräpläder.
Ursäkta mitt outrage, men nää, finns mycket att önska hos micklem. :banghead::laugh:


Tack!! Jag är inte alls särskilt kunnig när det kommer till träns men jag har aldrig riktigt gillat Micklem. Har aldrig tyckt att det legat riktigt bra så därför får det alltid hänga kvar på kroken..
Skönt att min känsla inte är helt obefogad då kanske :)
 
När det kommer till hemsidan så saknar jag att man förut kunde se hur produkten såg ut på hästen bara genom att föra musen över bilden. Nu måste man klicka sig in för att se fler bilder...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 009
Senast: Sirap
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp