Hööks westernsadlar??

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 10 407
B

Bubben91

Jag funderar på att köpa en westernsadel på hööks för 3995 kr. Jag är nybörjare och tycker detta är ett bra pris på en sadel, dessutom så har man inte riktigt råd med att slänga ut med 10,000 kr, än...

Märket heter Quarter canyon och det står att det är ett känt märke. Men nu undrar jag om det är något att satsa på eller ej??
Ska inte tävla eller så nu med en gång så det är inte för det.

Tacksam för svar! :)

Sv: Hööks westernsadlar??

Jag har skrivit vad jag tror i ditt andra inlägg.

Men kan inte ni som är mer "lärda" säga vad ni tror :)

Har själv en sådan QC sadel (äldre modell) som är en helt underbar sadel. Jag tycker att du ska sattsa på QC och jag tycker personligen att det är ett mycket bra märke.

Underbart!!
Det var precis det jag ville höra!! Jag har bara provsuttit den i affären och tycker att den var underbar!
Den räcker ju tills vidare...;)

Det viktigaste är väl att sadeln ligger bra på hästen?

*lånar knapp*
Jag tycker också att den sadeln verkar vara lite intressant.
Har en big horn nu som passar hästen jättebra men den är ju så j*la obekväm! Har en rumpvärmare i som stötdämpning men det blir ju lite varmt på sommaren :crazy:.

Har dock ridit i en av hööks tidigare ekonomivarianter av westernsadlar i läder och det var som att sitta på en sten. Men den de har nu är ju av ett annat märke och ni säger att den ska vara skön. Kanske kan vara värd att prova.
Någon som vet hur den är i bomen?

jag har oxå sneglat ett tag på den!

Lånar knapp...

Hööks "nya" lågbudgetsadlar är faktiskt jättefina, mjukt fint läder och sköna att sitta i till skillnad från de pappliknande sadlarna de hade förr...

Jag har provat den billigaste bruna på min häst som har rak, kort rygg men den var lite för skålad i bommen och lite för lång så det blev ingen sådan.

Nu har jag varit och provsuttit den bruna pleasuresadeln för 3995:-
Den var mkt skön att sitta i, kändes inte så bred i sätet. Lädret var mjukt och fint (mot vad man väntat sig för det priset).

Så det blir nog att köpa hem en sådan och prova :)

Funderar oxå på att prova hööks sadel på min häst. Letar efter en billig sadel som är bra och som ligger bra på min lilla köttbulle! :) Någon som vet om det är ett bra märke på sadeln? vad det är för sorts bom? Kanske kan vara en sadel för mig!? Nybörjare på western.... vill inte lägga ut för mycket pengar på en sadel, men vill samtidigt ha en bra sadel åt pållen!

Det är inget märke alls på sadeln, eller rättare sagt ett "lågprismärke". Den är tillverkad i Indien men bommen är gjort i USA och är i Ralide (glasfiber) vilket är ett vanligt material i westernbommar i dag.

Jag har granskat dessa sadlar noga och de är inte som många andra billighetssadlar ihopsatta med bara lim och häftklammor utan den är skruvad. Anser inte att dessa sadlar är skadliga för häst eller ryttare, en bra nybörjar/skogsmulle sadel helt enkelt.

Detta är min personliga åsikt. De riktigt inbitna "westernrävarna" tycker säkert att dessa sadlar bara är skräp.

Man får vad man betalar för. Det finns alltid en orsak till att saker är billiga, och det brukar handla om materialval och kvalitén. Köper man en dyrare sadel förväntar man sig en sadel som har ett tjockt och bra läder, är ordentligt ihopmonterad, har en stabil bom, är bekväm för häst och ryttare och håller i många år.

Ju billigare sadeln är, desto sämre är den. De allra flesta lågprissadlar jag har sett ligger åt helskotta fel på hästen, redan innan ryttaren sitter i den. När väl ryttaren är på plats säckar sadeln ihop helt.

Jag pratar inte ur rikemansfilosofi, då min personliga ekonomi inte är alltför stor. Men skulle jag behöva köpa en ny sadel för egna pengar, och vilja ha en så billig som möjligt, så skulle jag garanterat lägga undan pengar under en längre tid, för att köpa en billigare modell från ett kvalitétsmärke. Dvs en sadel på ca 8 000. Alternativt en begagnad kvalitétssadel.
Motivering: Jag är rädd om hästens välbefinnande, min egen komfort och att jag hellre köper en sadel som håller i många år, än fyra billigare som går sönder.

*lånar*

Jag har också kikat lite på den sadeln. Jag är också nybörjare inom western och kan ingenting och tyckte att den kanske kunde vara en bra nybörjarsadel.

Är sadeln verkligen så mycket lågprissadel?????
4000 kr är ju ändå ett hyfsat pris men inte alltför billig heller tycker jag.
Visst de flesta sadlarna ligger runt 10 000-20 000 men så är det ju med det klassiska engelska sadlarna också.

Givetvis så ska sadeln först och främst passa hästen, gör den inte det så får man se sig om efter andra alternativ.

Jag kan hålla med om att man får vad man betalar för. Men då jag har flertalet hästar behöver flera sadlar har jag köpt både av kvalite och "utan". Jag gillar inte att rida ut i mina dyra sadlar och använder därför "lågkvalite" sadlar då. Mest pga att jag inte vill förstöra de fina sadlar med rispor av grenar mm. När jag har köpt min "fina" sadlar, som har varit beg. märkes sadlar för ca 15 000 kr, har jag tagit med hästen till försäljaren så de kan hjälpa mig välja ut sadel. Den ena gick bommen av på! efter ca 3 månader. Som tur var tog tillverkaren på sig felet och jag fick bommen ut bytt. Den andra lämnade jag in till att få silver påsatt hos en annan sadelmakare, som då visa mig att sadeln är sned. De sadlar jag köpt av sämre kvalite har jag inte haft så mycket probelm med. Kan ju vara ren otur..

Jag håller absolut med er men jag är ju nybörjare och älskar likaså min häst att rida i skogen. Han är en riktig skogsmulle, vägrar att göra något i paddocken men rider du ut så går han på tygeln nästan med en gång...heheh;)
Jag tycker ändå att det inte är en så jätte mycket lågprissadel. Det är ju 4000 och det är halva priset av en begagnad kvalitetssadel. Så vadå???
Tror inte att dom är speciellt dåliga och eftersom dom är skruvade så tror jag att det inte är något speciellt dåligt med hållbarheten. (jag menar att delarna håller ihop och dyl.) Sen om mockan blir lite slitet eller så det gör ingeting för det blir vilken 20,000 sadel som helst! :)

Det är väl som med allt annat man köper i av känt märke. Man betalar en större summa för kvalite OCH för märket.

Klart att det går att utbilda Indier oxå. Bara det att dom jobbar för en mycket mindre peng ;)

Jag har skickat ett privatmeddelande till dig!

Finns det inte annars möjlighet att köpa en bättre begagnad sadel istället? Jag köpte en till min islänning nu som är begagnad. Den är så skön att rida i nu, jag är inte så glad för helt nya sadlar annars, det tar ett tag innan man "rider in" dem.

Lycka till med sökandet! :)

/Emma

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Void
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 347
Senast: As_Vegas
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 338
Senast: Nielaa
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 000
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka