Bukefalos 30 år!

IKEAS har blivit sämre. De gamla kassarna var bra. De nyare är av sämre kvalité och inget att fylla många kg i eftersom de efter ett tag går sönder i handtagen mm.
Det går att knöka de fulla med flera kg men föredrar att ha max 3-4 kg i dem. Just för att slippa knöka in dem.
Först blev de lite sämre, sen har de blivit mycket sämre. Jag har ingen häst men bär ved (och diverse annat) i dem. Numera betraktar jag dem som förbrukningsvara, skrotar en handfull efter en vinter. Tycker också att de "tappar formen" rätt snabbt och blir svårare att lasta i då.

Ni som har erfarenhet av andra påsar hur uppfattar ni livslängd och tålighet för de andra alternativen om man använder dem till grovgöra som inkluderar skav mot mark och riviga kanter på veden? Är det lönt att byta till dyrare påsar och tro de ska hålla så att de blir prisvärda i längden.

Många lovordar Hööks. Är det någon som har ett omdöme om Granngårdens? (som är lättare för mig att få tag på) Om man ser till andra kvaliteter än kg hö som går att mula i...

@ameo om det är gamla ikea-kassar ska du ta vara på dem för framtida bruk, även om du inte har dem till höet.

Först blev de lite sämre, sen har de blivit mycket sämre. Jag har ingen häst men bär ved (och diverse annat) i dem. Numera betraktar jag dem som förbrukningsvara, skrotar en handfull efter en vinter. Tycker också att de "tappar formen" rätt snabbt och blir svårare att lasta i då.

Ni som har erfarenhet av andra påsar hur uppfattar ni livslängd och tålighet för de andra alternativen om man använder dem till grovgöra som inkluderar skav mot mark och riviga kanter på veden? Är det lönt att byta till dyrare påsar och tro de ska hålla så att de blir prisvärda i längden.

Många lovordar Hööks. Är det någon som har ett omdöme om Granngårdens? (som är lättare för mig att få tag på) Om man ser till andra kvaliteter än kg hö som går att mula i...

@ameo om det är gamla ikea-kassar ska du ta vara på dem för framtida bruk, även om du inte har dem till höet.
Hööks är mjukare än granngården och iaf de äldre mer hållbara tycker jag.

Hööks har också blivit sämre. De gamla håller i evigheter. De nya spricker i sömmarna

Om höpåsar lovordar jag granngårdens. Enligt mig är de bättre än hööks, med brasklappen att jag nog bara haft 2st från hööks senaste åren.
Tror mina äldsta från GG kan vara 7-8år.
Köpte nog min senaste för typ ett år sen. Så hoppas verkligen inte de ändrat något sen dess.
Går nog ned typ 7-8 kg silage med ts runt 70 om jag minns rätt.

Jag tycker nog de borde vara bra även med ved då de är rejäla och stadiga. Har däremot inte provat bära ved regelbundet i någon av dem.

Om höpåsar lovordar jag granngårdens. Enligt mig är de bättre än hööks, med brasklappen att jag nog bara haft 2st från hööks senaste åren.
Köpte nog min senaste för typ ett år sen. Så hoppas verkligen inte de ändrat något sen dess.

Jag tycker nog de borde vara bra även med ved då de är rejäla och stadiga. Har däremot inte provat bära ved regelbundet i någon av dem.
Jodå de funkar till det med. Mor min har använt de till ved i flera år, förvisso körs de i säckkärra mellan gamla ungdjurslagårn aka vedbon och huset men de lyfts ju mellan och det är tungt :).

Knutna Ikeapåsar är en mardröm, knutna höpåsar överhuvudtaget är hemskt när man ska fodra många. Med Hööks XL ryms massor utan att man behöver trycka och pressa (om jag trycker och pressar max kan jag få i 10kg, men superlätt att bara ösa i 5kg). Bara att hänga upp på sin krok eller stapla inuti varandra. Lätt för den som ska fodra att bara behöva ta påsen, hänga den över axeln och sen tippa ut den.

Tänk på andras ergonomi också när du väljer påsar om ni har gemensamma jourer :)!

De kallar produkten för nyhet på sin hemsida nu. Frågan om det betyder att det är något som förändrats. Vilket man då kan befara betyder att det försämrats?
https://www.granngarden.se/hopase-granngarden-xl-40x100cm?variant=2003195719515

De kallar produkten för nyhet på sin hemsida nu. Frågan om det betyder att det är något som förändrats. Vilket man då kan befara betyder att det försämrats?
https://www.granngarden.se/hopase-granngarden-xl-40x100cm?variant=2003195719515
Det är inte de jag har, utan deras vanliga kassar. Det där är något nytt..
1000019072.webp

Senast ändrad:
De gick sönder på löpande band i ett stall jag stod innan, knepigt att det är så olika erfarenhet
Märkligt. Kanske beror på att jag sällan trycker ned mer än 3kg i varje?
Eller att jag mest har de äldre om de var tåligare och ovalitèn försämrats
Här har de som sagt hållit otroligt bra jämfört med andra jag haft.

Märkligt. Kanske beror på att jag sällan trycker ned mer än 3kg i varje?
Eller att jag mest har de äldre om de var tåligare och ovalitèn försämrats
Här har de som sagt hållit otroligt bra jämfört med andra jag haft.
Jag tänker, gällande alla påsar, att de kanske från tid till annan ändrat nån råvara i plasten och vips ändras hållfastheten. Men det syns inte utåt, kommer ingen ny modell osv.

För tex Hööks är också sämre nu än förr och ffa så är de väldigt ojämna i kvaliten. Jag har 9 påsar köpt samtidigt och använda lika mycket osv. Två är helt sönder, majoriteten hel men slitna och ett par som nya.

För mina påsar som jag beställde från Strömsbergsgård så verkar det vara färgen på påsarna som utgjorde skillnad i hållfastheten.
Beställde röda gröna och mörkblåa. Alla används lika mycket och med lika mycket hö i och alla förvaras alltid i höladan.
De röda gick sönder efter bara någon månad. Handtagen lossnade ett efter ett. Fick nya röda men det var samma visa där, efter några månader så lossnade handtagen och tillslut gick sömmarna på sidorna upp.
De gröna och de blåa är nu inne på sitt tredje år och jag tror att en grön har gått sönder. I övrigt är de hela fortfarande.
Så jag tänker att det inte behövs så mycket i den kemiska samansättningen av materialet för att minska hållfastheten.

Det borde inte vara skillnad i samma stall då
Haha, nä, jag läste väl fort och fel. :angel1:

Jag har en "antik" RÖD Ikeakasse med ställbara handtag som på senare tid har börjat separera i väven, men fortfarande är hel. Sedan en blå (med knappar) som är mjukare än dagens och också är betydligt mer hållbar än de nya.
Minns att jag fick ett par påsar med ATG-klinikens logga på (ja, det var länge sedan...) och tänkte att de blir ju toppen för kvällshöet eftersom de var större och kändes stadigare, men på dem lossnade handtagen väldigt fort...

För mina påsar som jag beställde från Strömsbergsgård så verkar det vara färgen på påsarna som utgjorde skillnad i hållfastheten.
Beställde röda gröna och mörkblåa. Alla används lika mycket och med lika mycket hö i och alla förvaras alltid i höladan.
De röda gick sönder efter bara någon månad. Handtagen lossnade ett efter ett. Fick nya röda men det var samma visa där, efter några månader så lossnade handtagen och tillslut gick sömmarna på sidorna upp.
De gröna och de blåa är nu inne på sitt tredje år och jag tror att en grön har gått sönder. I övrigt är de hela fortfarande.
Så jag tänker att det inte behövs så mycket i den kemiska samansättningen av materialet för att minska hållfastheten.
Jag köpte en grön stor från dom en gång, ca 3-4 år sen nu. Den gick sönder vid första användningen :( Sen dess har jag inte köpt påsar från dom alls.

Jag är nöjd med kvaliten på de jag har från Hööks, men jag packar som mest 4 kg i en påse, oftast ca 2 kg, så det är sällan problem med att få plats

Fick med Mio-kassar till en häst och de är lika stora som hööks och tycker de hållit bra. Har gamla hööks som är 10 år gamla och håller bättre än de nyare. Ikeakassar hsr jag helt slutat med, alldeles för små och dåliga.

Jag har några påsar från xxl som är ungefär som ikeas i storlek. Kanske nååååågot mindre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka