Hopp / dressyr kavaj?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Floresco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 620
F

Floresco

Jaaa, vad är skillnade egentligen? Fick en gammal kavaj av en bekant för några månader sen, tänkte att jag skulle ha den när jag tävlade.., men nu när jag plockade fram den blev jag lite förvirrad. Vad är egentligen skillnaden?

Sv: Hopp / dressyr kavaj?

Kort och koncist kan man väl säga så här:

Dressyrkavaj: lite längre modell, ett sprund bak
Hoppkavaj: lite kortare modell, två sprund bak

Men man "får" och kan använda vilken modell som helst, så länge det är en ridkavaj (dvs. den har ett sprund bak och är längre än midjekort, eller något sånt står det väl i TR?) och man ser också ryttare med olika typer av kavajer ute på tävlingar. I dressyr är det ju ganska viktigt att passformen är bra (så att inte sitsen ser säckig ut bara för att kavajen sitter illa), men i hoppning spelar det ju ingen roll (även om man kanske vill se lite "fin" ut då också).

Sv: Hopp / dressyr kavaj?

Jag hopptävlar i en dressyrkavaj, det var den enda som satt bra när jag tvunget skulle ha en.
Det går alldeles utmärkt! Men det funkar inte att ha säkerhetsvästen utanpå, det blir liksom för mycket tyg över, som en liten kjol :D

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 598
Senast: Mirtai
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck