Hopp eller dressyrsadel???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Sweety__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 998
Sv: Hopp eller dressyrsadel???

Någon som vet om man måste rida hästen i rätt form när man provar ut sadeln? Måste man ha ridbana?

Vill helst inte låna grannens, men kanske blir tvungen :crazy:

Jag skulle satsat på en hoppsadel för den kan man ju göra allt i, PLUS att framskurna kåpor och vadstöd är helt underbart när man rider en busig häst eller rider ut mycket. :angel:

Men om man inte är ett stort fan av uteridning eller verkligen satsa på hoppning är kanske en allroundsadel att rekomndera, men själv tycker jag att allt man gör bara blir "halvbra" i en allround.

Jag skulle nog satsat på en hoppsadel eller en allroundsasdel som är skuren mot hopp för att få mer stöd.
En dressyrsadel kan man ju faktiskt köpa lit senare om man vet att det är det man vill hålla på med, och då är det ju bra att ha en sadel som är till för uteritter osv.
Jag kan lova att man det inte är kul attrida ut i en dressyrsadel, i alla fall inte om man rider i varierande terräng med mycket "lätt-sits-stående". :D

Vimzis skrev:
Jag skulle satsat på en hoppsadel för den kan man ju göra allt i, PLUS att framskurna kåpor och vadstöd är helt underbart när man rider en busig häst eller rider ut mycket. :angel:

Men om man inte är ett stort fan av uteridning eller verkligen satsa på hoppning är kanske en allroundsadel att rekomndera, men själv tycker jag att allt man gör bara blir "halvbra" i en allround.

Jag skulle nog satsat på en hoppsadel eller en allroundsasdel som är skuren mot hopp för att få mer stöd.
En dressyrsadel kan man ju faktiskt köpa lit senare om man vet att det är det man vill hålla på med, och då är det ju bra att ha en sadel som är till för uteritter osv.
Jag kan lova att man det inte är kul attrida ut i en dressyrsadel, i alla fall inte om man rider i varierande terräng med mycket "lätt-sits-stående". :D

Varför är det inte kul med dressyr då? ;)

Jag resonerade som du innan, och hade hoppsadel och tyckte det gick utmärkt att rida dressyr i. Och dressyrsadlar kunde man ju inte rida ut i.

Sen skaffade jag en dressyrsadel och insåg vilken EXTREM skillnad det var att rida dressyr i en sadel GJORD för att kunna flytta skänkeln lätt och sitta rakt etc.

Sen dess är dressyrsadel givet, och jag rider helst ut i dressyrsadeln med OCH rider in unghästar etc. Dvs mycket fältsits, mycket rida lätt etc. Aldrig några problem?

Ja, på en unghäst ska man alltid rida lätt och alltid stå i lättsits i galopp. (om man nu inte säkert vet att hästen har bra med muskler. Men jag sitter inte ner i trav/galopp innan hästen är 5 om hästen har blivit inriden vid 4.)

Det är inte sadelns storlek som gör att du hamnar i stolsits.........

Om jag vore du hade jag köpte en dressyrsadel med något djupare säte och stora högtliggande knävulster som går till dina knän. Då hamnar dina ben i en bra position (oftast iaf)

Ja, det ska man väl alltid göra? :crazy: Men ja, det är viktigt att du gör det vid en sadelprovning så utprovare kan se om sadeln glappar osv, då alla hästar höjer ryggen vid arbete.

Trådskaparen hamnar lätt i stolsits och då är en hoppsadel inte bra alternativ. Hon måste själv bli starkare och bättre och mer medveten om sin ridning innan hon isf köper en hoppsadel som hon också ska träna dressyr i. När hästen är så ung att den nyss har blivit inriden måste man rida rätt. Att rida i stolsits och då automatiskt använda skänklarna och sitsen fel skulle ge förödande konsekvenser för ridningen.

:eek: Hästen är 5 år och inriden vid 4 års ålder.

Jag menade mer om han måste gå perfekt hela tiden då vi inte kommit så långt tillsammans, sen vet jag att hästar ska ridas i form. Men det där löser sig.

__Sweety__ skrev:
:eek: Hästen är 5 år och inriden vid 4 års ålder.

Jag menade mer om han måste gå perfekt hela tiden då vi inte kommit så långt tillsammans, sen vet jag att hästar ska ridas i form. Men det där löser sig.

Andas, det är inget krav. Däremot så kan det vara så att när hästen kommer till jobb och höjer ryggen ligger sadeln inte lika bra, men det krävs inte ett helt pass i form att se det. Jag lovar dig att sadelutprovarna har sett ALLA varianter av ridning så det är helt okej.

Ridbana behövs inte, men ett fält eller annan större plätt att rida på är en fördel, det är lite svårt för sadeltillpassaren att se om man rider iväg bortåt längs en väg, så man bör kunna rida 'runt', men på t ex gräs duger bra eller i en plan hage. Du är inte ensam om att inte ha ridbana (jag har mil till närmsta jag)

Derssyra i en hoppsadel- Ja tack!
Hoppa i en drassyrsadel- Nej tack!
Jag skulle helt klart köpa en hoppsadel

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kan ju rida dressyr alldeles utmärkt i en flatback, däremot så kan man itne inverka på hästen på samma sätt. .

Tycker att du motsäger dig själv i de två meningarna.

Om jag vore du hade jag köpt en dressyrsadel (då ni ju inte hoppar så högt, och du antagligen kommer behöva byta igen om ett halvår om du rider korrekt) då man får mkt bättre stöd och att man kan inverka med sitsen mycket bättre än vad man kan i en hoppsadel. Dessutom hamnar skänkeln på rätt plats (iaf om det är av ett kvalitetsmärke med formpressade vulster)

Om skänkeln hamnar på rätt plats eller inte beror väl på om sadeln passar ryttarens anatomi? Dessutom har jag för mig att jag har sett sadlar av den typ du nämner som är utformade på ett sådant sätt att ryttaren hamnar i en felaktig och låst sits.

och man lär hästen rätt från början. Om du köper en hoppsadel och du inte har den bästa sitsen och inte är så bra på att hålla skänkeln rätt (går endast i cc sadlar, funkar inte om sadeln har stora klossar bak) kommer du lära hästen hjälperna på fel sätt. och då kommer du få svårare i dressyren senare då du måste "reparera" skadan.
Bullshit! Jag ser det snarare tvärtom. Med en unghäst är det en fördel om man kan ha en kontrollerad rörlighet med skänkeln därför att man ibland kan behöva inverka tydligare och längre fram eller längre bak än på en "färdig" häst. Dessutom tror jag att du överskattar sadelns betydelse i det här fallet. Om jag tar min häst som exempel: Han reds in av säljaren med hoppsadel och var riden ett halvår när jag köpte honom som 3-åring. Nu är hästen 5. Jag har ridit med allroundsadel eller hoppsadel beroende på vilken sadel som har passat bäst för tillfället. Parallellt har jag hela tiden ridit i bra westernsadlar och dessa har använts mest. Hästen har inga problem med att förstå skänkelns inverkan oavsett vilken sadel jag sitter i och arbetar bra oavsett vilket. Däremot kan jag hålla med dig om att när det börjar bli dags för mera "finlir" passar det naturligtvis bäst med en sadel som är avsedd för den gren ekipaget ska ägna sig åt och som passar folk och fä perfekt.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, på en unghäst ska man alltid rida lätt och alltid stå i lättsits i galopp. (om man nu inte säkert vet att hästen har bra med muskler. Men jag sitter inte ner i trav/galopp innan hästen är 5 om hästen har blivit inriden vid 4.)
Utifrån det resonemanget borde de flesta westernhästar ha förstörda ryggar och det har de ju inte. Så det håller inte riktigt. Men å andra sidan är en väl inpassad bladsadel generellt sett betydligt bättre för hästens rygg än en motsvarande engelsk. Eftersom bommen är utformad som den är på engelska sadlar lägger man mycket vikt på ett fåtal punkter på hästryggen vid lättridning och lätt sits jämfört med en bladsadel. Och ja, westernryttare rider lätt och i lätt sits också för att avlasta hästen, men kanske inte i samma omfattning som engelskryttare. Och ja, det fungerar bra i en korrekt utformad westernsadel.

Diabolical_Kitten skrev:
Trådskaparen hamnar lätt i stolsits och då är en hoppsadel inte bra alternativ. Hon måste själv bli starkare och bättre och mer medveten om sin ridning innan hon isf köper en hoppsadel som hon också ska träna dressyr i. När hästen är så ung att den nyss har blivit inriden måste man rida rätt. Att rida i stolsits och då automatiskt använda skänklarna och sitsen fel skulle ge förödande konsekvenser för ridningen.
Jag tycker att trådskaparen verkar vara medveten om sin ridning i och med att hon konstaterar stolsitsen. Kommentar i övrigt - se mina förra inlägg.

Alexandra_W skrev:
Varför är det inte kul med dressyr då? ;)

Jag resonerade som du innan, och hade hoppsadel och tyckte det gick utmärkt att rida dressyr i. Och dressyrsadlar kunde man ju inte rida ut i.

Sen skaffade jag en dressyrsadel och insåg vilken EXTREM skillnad det var att rida dressyr i en sadel GJORD för att kunna flytta skänkeln lätt och sitta rakt etc.

Sen dess är dressyrsadel givet, och jag rider helst ut i dressyrsadeln med OCH rider in unghästar etc. Dvs mycket fältsits, mycket rida lätt etc. Aldrig några problem?

Jodå, dressyr tycker jag är jätteroligt att rida, men tränar bara för nöjes skull och har aldrig känt att det varit några problem i hoppsadel. :)
Men, man kanske ska göra som du säger, testa att rida i dressyrsadel lite.
Fast jag kommer nog aldrig att komma ifrån att ska man rida ut så vill jag ha väldigt lite säte och gärna extra stöd. ;)

Du kanske kan tipsa om en prisvärd dressyrsadel? Jag satsar nog på en begagnad, men man vet aldrig.

Är en hoppryttare från födseln och just nu har jag en pessoa (nelson) flat seat, vilket betyder att det inte är mycket att sitta på :D vilket jag tycker är jätteskönt i hoppningen.

Det är tur att olika människor gillar olika sporter, även typer av sadlar. :rofl:

__Sweety__ skrev:
Har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en hopp eller dressyrsadel :confused: Har en häst som blev inriden sensommaren/hösten 2004. Vill helst ha dressyrsadel, men då blir det svårt att senare träna hoppning. I hopp/ allround sadel kan man ju rida dressyr och hoppa :idea: Vill inte heller köpa två sadlar när jag förmodligen kommer få byta inom en snar framtid.

Så vad tycker ni, hopp eller dressyr?
Om jag var du skulle jag, oavsett typ av sadel, i första hand försöka hitta en begagnad sadel. Hästen kommer antagligen att växa ur eller på andra sätt förändra sin rygg på sådant sätt att du kommer att behöva byta sadel minst en gång, men förmodligen fler gånger innan den är "färdig". Det finns många bra begagnade sadlar om man ger sig tid och tålamod att leta. Om du har tur kanske du till och med kan ha råd med en sadel av vardera slag då.

Håller helt med dig! Jag tyckte också det gick utmärkt att rida dressyr i min flat, och gjorde det i många år, men efter att jag skaffade en dressyrsadel så fattar jag ju hur oerhört mkt bättre det är.... Jag älskar min dressyrsadel, hoppsadeln tar jag bara om jag ska hoppa eller om jag ska jogga hästen längre sträckor, då det är lättre att rida lätt i den, annars har jag dressyrsadeln! Går helt fint att hoppa små träd och diken också, och jag sitter kvar samma hur mkt hästen brallar (nästan då).

Min sadel har stora knästöd och lagom djupt säte. (En Prestige Top Dressage) Skaffa inte en överdrivet djup sadel (t.ex. vissa Kieffer) bara, för då kommer du bli låst som i en skruvsticka. Och såna dressyrsadlar är svåra att hoppa och rida ut i!

Skönt, då behöver jag inte oroa mig :D

Du kan förresten få skicka hit din sadel, den ser superskön ut :d

Det kommer absolut bli en begagnad sadel, har inte lust att köpa en ny just nu, det får vänta...

Diabolical_Kitten skrev:

Måste ta tillbaka det om stolsits :angel: , syrran kollade idag när jag red och det enda är att jag inte kan hålla fötterna tillräckligt still i traven. Men jag har väl inbillat mig att sitsen inte duger. Men det jobbar jag på.

om jag står i valet mellan hopp eller dressyr hade jag valt dressyr,
pga av att man rider mera markarbete än hoppning.

men givetvis kan man rida dressyr i en hoppsadel och visst kan man hoppa i dressyrsadel. så länge man trivs med sadeln o den passar hästen.

Det lutar mer åt en dressyrsadel nu, eftersom vi ändå inte hoppar på "allvar" än. Bara några småskutt i skogen och så.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 285
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka