Hopp-TR och Bitless?

mnementh

Trådstartare
Ännu en bitlessbridle-fråga :angel:

Vad säger TR om att man rider lokal hopptävling på bitless? Fri bettsling gäller ju, men är inte det under förutsättning att ett godkänt bett används? Tror inte att att bitless tillhör kategorin godkänt... :confused:

Allternativet om man inte får ha bitless är väl att på något vis mecka fast ett bett som inte sitter i några tyglar och på så vis få bitless att räknas som hjälptygel? Känns ju inte helt problemfritt :(
 
På mitt bitless finns ett spänne på sidstycket så att man skall kunna hänga på ett bett. Det funkar bara som "dummie" och har ingen annan funktion än att vara där för reglernas skull. Jag har lusläst reglementet, och ingenstans står det att tyglarna måste vara fästade i bettet. Vår ena ponny är tävlad så, fast det var lite gnissel från vissa föräldrar.

Jag tog kontakt med någon som höll i en utredning om betsling på ponnytävlingar (vem minns jag inte, det var ju ÅR sedan :crazy:) för att de skulle ta med bitless i arbetet. Hur det sedan gick har jag ingen aning om, för vi sålde den tävlande ponnyn och har således inte råkat ut för dilemmat mer.

Mvh
Duvan
 
Jag antar att du inte har orginalet om du måste fram med nål & tråd, men du kan alltid hänga fast ett bett mha korta remmar fästa i nosgrimman. :idea:

Men ring för all del och kolla hur det går med nya TR, det kan ju hända att bitless är OK nu. Du kan dessutom ansöka om dispans, så slipper du sy i vilket fall. :D
 
för ponny får man iaf ej ha sidepull, vilket borde vara ungefär likadant? för häst får man ha bettlöst.
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
C
  • Låst
Dressyr Hej! Var och tävlade nu i helgen. Första gången på flera år, pga det passade inte ridkavajen så jag red i en vanlig klubbjacka...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Cheddargubben
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 035
Senast: sjoberga
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 542
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp