• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Helmut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 050
H

Helmut

Hejsan!

Just nu har jag en B-ponny som är 6 år gammal, jag hyr honom i ca 1 år. Han kommer från ett ridcenter som brukar ha ridläger på sommrarna.
Jag funderade på hur högt kan man hoppa med en 6 åring som jag tror inte är så jätte van med det? Jag hoppar just nu kanske 40/50 cm, har provat 60. Men vad tkr ni? Är det för mycket press på honom om man hoppar det?
Svara, snälla :D

Sv: Hopp

Hej!
Jag har ridit i ca: 6/7 år. Har ridit på ridskola kanske 5 av dom åren sen har jag ridit på ett privat stall där jag har vart medryttare, sen har jag vart "delägare" lr hur man ska säga på en hyr-häst.

Okej. Men jag kan det, och är ganska "häst kunnig" bara de att jag inte vet hur högt man kan begära av en 6 årig b-ponny?

Du kanske ska fråga de som äger ponnyn, de vet troligtvis lite mer om honom och kan säga hur mycke de vill att du satsar.

Det beror ändå på din kunnighet.
Bara för att du skulle kunna kräva en viss sak av ponnyn så betyder det inte att du KAN göra det.
60 är väl ganska lagom att hålla sig till.

okej. Men jag har ju berätttat allt om min kungthet. jag ville bara veta om de var för mkt begärt av en 6-årig b-ponny

okej. Men jag har ju berätttat allt om min kungthet. jag ville bara veta om de var för mkt begärt av en 6-årig b-ponny

Hoppa efter ponnyns kap. men tänk på att den bara är 6 år, och att man inte förstör den.. Håll dig till 40-50-60 i början ett tag..sen så kan du ju höja om du och ponnyn har kap. för det =)
Det finns väll folk som ridit i 6/7 år som är duktiga.. en liten kkille som jag känner var 8 år på sin första tävling och han vann då i hoppning ca 70 cm, och han hade haft sin häst i ett ½ år, och ride lite på syrrans häst innan, men men..och han komm dessutom 3 på sin första dressyr tävling! =)

Jag hoppar 1.30 med min 6åriga D-ponny :P Men hon är grymt modig och ärlig + att hon hoppar väldigt bra ;)

Du har inte berättat någonting om din kunnighet.

Håll dig till 60cm så kommer din ridlärare höja när/om de anser att ni klarar av högre höjder.

Hoppa för en bra tränare så kommer han/hon kunna hjälpa dig när ni är redo att gå vidare om du har svårt att se hästens kapacitet och hoppkunnighet.

Hejsan!

Just nu har jag en B-ponny som är 6 år gammal, jag hyr honom i ca 1 år. Han kommer från ett ridcenter som brukar ha ridläger på sommrarna.
Jag funderade på hur högt kan man hoppa med en 6 åring som jag tror inte är så jätte van med det? Jag hoppar just nu kanske 40/50 cm, har provat 60. Men vad tkr ni? Är det för mycket press på honom om man hoppar det?
Svara, snälla :D

Hej..
Som vissa redan har sagt är det många olika faktorer som spelar in så därför är det en väldigt svår fråga, men personligen tycker jag att höjden låter bra och rimlig. Det viktiga är att du känner dig trygg i vad du gör, känns 60 som en bra höjs fortsätt på det ett tag tills ni har utvecklats mer. Sen beror det ju på dag och humör också, om det går jättebra en dag kan ni ju testa lite högre,men se alltid till att avsluta på topp:) Det kommer säkert gå jättebra!
lycka till!

tycker som dom flesta ovan, att det beror på vad du klarar av, och självklart ska du inte kräva för mycket av den unga ponnyn.
Men har du ingen tränare som kan hjälpa dig? har man en bra tränare så ser dom ju vad man klarar av åsådär..

Tycker du ska ta hjälp av en duktig tränare. Dom kan se vad du och ponnyn klarar av och vad som är rimligt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: lirco11
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 381
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?