Hoppa i dressyrsadel?

J

Jagga

Att rida dressyr i hoppsadel går ju inte så bra, att hoppa i dressyrsadel går det? Vad är det som kan ställa till problem och vad kan bli fel? Jag har en Kieffer Master och upplever den inte speciellt hög bak. Den har inga klossar som omöjliggör att man kortar stiglädren och sitter bra på hästen ifråga. Men går det att använda den för att hoppa en gång i veckan i??? Jag har ju ingen ekonomi som gör att jag kan köpa en annan sadel bara för den här enda hopplektionens skull - som jag dessutom inte själv ska rida. Men jag skulle vilja ha reda på om det överhuvudtaget är möjligt.
 
Jag hoppar mindre skutt i min dressyrsadel, typ 50-60cm. När det blev mer allvar av hoppningen köpte jag mig en syntethopp (griffin)! Det blir ju lite dåligt knästöd i dressyrsadeln men visst går det!
 
Det går att rida vad man vill i vad sadel man vill är min filosofi... :smirk: (utom hoppa i westernsadel kanske, hornet är i vägen!)
Har hoppat i min dressyrsadel, det enda problemet är att man inte kan korta lädren för mycket, då hamnar knäna framför vulstren eftersom de är så raka. Och då kan man tappa balansen... Speciellt om hästen hittar på nåt.
Men om man hoppar med lite halvlånga läder går det bra.
 
Jag tycker att det är bra mycket lättare att rida "dressyr" i min hoppsadel än att hoppa i min dressyrsadel! Visst går det men det är inte bekvämt. :D
 
Under ca 15 år tävlade jag dressyr upp till Msv i min hoppsadel. Det gick alldeles utmärkt. Däremot skulle jag inte vilja hoppa högre än 1 m med den dressyrsadel som jag har nu, Kieffer Marzog.
Terränghinder på upp till 1 m går också bra att hoppa i min Wintec Sport allround.
Så det finns inga vad du inte kan göra eller kan göra. Det bestämmer bara du själv.
 
Tycker också det är mycket lättare att rida dressyr i en hoppsadel, än att hoppa i en dressyrsadel. Det klarar iaf inte jag av.
 
Rida dressyr i en hoppsadel har jag inga problem med, jag jobbar minst lika effektivt med korta stigläder som långa.

Men hoppa i dressyrsadel kan jag INTE!
För då kommer mina knän utanför sadelkåpan fram, och det blir ju då jättevingligt! :crazy:
Men jag är LÅNG, kortare kompisar jag har har inga problem med att hoppa i dressyrsadel.
 
Jo det är väl mest beroende på vad det är för typ av dressyrsadel, själv tränade och tävlade jag hoppning under ett par års tid t o m 110-klasser med en dressyrsadel av den typ du beskriver, ej så högt bakvalv och inga klossar som pressade ner/bak skänkeln. Inga problem med det. Men sedan beror det ju också på hur ryttaren är konstruerad hurdant skänkelläget blir och om knäna "får plats".
 
oooh men jag har hört precis raka motsatsen -ur både hästens synvinkel och ryttarens. Jag har HÖRT (iaf intressant att efterforska lite i) att det rentav inte är bra för hästens rygg att rida dressyr i flatbacksadlar, alltså sitta ner och verkligen nöta dressyr. Dessutom kan jag som kämpande sitstränande exhoppgalning säga att det går helt enkelt inte att sitta helt korrekt vid dressyrridning i en hoppsadel, de är inte alls byggda för det. Nu snackar vi riktigt korrekt sits dressyrsits, vilket är raka motsatsen till hoppsitsen.

Fast ur bekvämlighetssynpunkt tycker iaf jag att det är äckligare att hoppa i dressyrsadel än dressyra i en hoppsadel, men för sits och hästrygg kan jag mkt väl tänka mig att det är tvärtom.
 
Tack för alla era svar! Den som ska hoppa har testat igår och det gick bra - helt OK runt 80-100 cm. Och pålle gillade det verkligen som omväxling. Jag försöker verkligen se till att han får allsidig träning och inte får tråkigt genom att göra olika grejer med honom. Vi rider ut, klättrar backar och kliver över rötter och träd i skogen, tömkör en gång i veckan, rider dressyr och tränar lite westernridning, går promenader tillsammans och har handikappridning med en kompis med fibro (vi kallar det pensionärsridning för då går han så långsamt, så långsamt och sakta så :crazy:. Att hoppa har vi också gjort på 50-60 cm förut men själv är jag inte så intresserad av att skutta, men jag har ju känt att han är det och hur han förändras när han förstår att han ska få göra det. Skönt att det finns andra som tycker om att hoppa och vill göra det, nu ska han få göra det varannan vecka åtminstone på lite lagom höjder. I sin vanliga sadel :D
 
Visst går det att hoppa i en dressyrsadel, men rekommenderar bara låga skutt på isolerade hinder, i balans.
Om hästen tar världens skutt 3 km ifrån hindret och du hamnar på bakvalvet eller framvalvet kan du säga adjö till din stjärt!
 

Liknande trådar

Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp