Hoppa in unghäst

ellaeriksson

Trådstartare
Hej, ska provrida och förmodligen ( om allt är rätt) köpa hem en häst, 7 år gammal. Dock haft 2 föl så ara grundriden. Löshoppad en gång, annars aldrig hoppad. Jag vill alltså eter någon månad hemma hos mig börja hoppa in hästen så att säga.

Dock har jag aldrig tagit mig an nått sånt här förut, men nån gång måste vara den första. Har även en duktig tränare i stallet jag ska ha henne som kan hjälpa mig. Men skull vara kul om någon som hoppat in en unghäst förut oh har lite hud p näsan kunde skria hur ni gick till väga. För bästa resultat.

Tänkte mest börja med bommar, löshoppa och sedan trappa up allt sakta. Finns det nått jag bör ha i åtanke? Finns det nått viktigt jag bör veta om och /eller vet just du ett bra sätt att gå till väga. Skulle vara kul att höra så svara på!
:):)
 
Sv: Hoppa in unghäst

Jag är av åsikten "dressyren först!" vad det gäller sånt. Har du en bra dressyrgrund som fungerar där du kan korta, länga, få med dig bakbenen på hästen, vända osv så kan man börja hoppa sen. Grodhopp (minihinder) är ju klart att man kan göra lite av men är tränaren duktig kommer du att ledas rätt. Ha inte för bråttom utan sätt ett mål med dressyren först och när du har nått målet kan du sätta ett mål med hoppningen.

Tänk på att målen för hoppningen bör vara mer teknikinriktat. Hoppa högt kan vem som helst men tekniken är det som är svårt. Ett mål kan t.ex vara att kunna reglera antalet galoppsprång mellan två hinder på en långsida eller att kunna hoppa studs med 3 hinder i fin balans.

Lycka till, projekt är alltid roligt att ta itu med! :)
 
Sv: Hoppa in unghäst

Nu har jag inte hoppat in för hoppningens skull, så kanske min metod är dålig om man vill tävlingshoppa?
Jag har iaf varit noga med att hästen känner sig trygg med hindren, avsuttet hr han fått nosa på bommar om han vill innan han kliver över, jag har inte pressat utan låtit honom ta det i sin takt. Sedan har jag (också avsuttet, men det är antagligen valfritt) bett honom ta det i trav(typ bommar). I början ville han gärna stanna till och kliva över, och istället för att pressa över hindret så bad jag om fart direkt efter "hindret", då vet han att jag snart kommer att be om fart, och då kom det sig naturligt att han även tog "hindret" i trav.

Sedan har jag ställt/lagt bommar/små hinder på spåret när jag jobbat hästen på lina på en volt, bra omväxling och avdramatisering.

Efter det har det liksom inte varit några problem, men han har nog blivit utsatt för mycket "konstiga" grejer som att gå över presenningar osv, så ett hinder är knappast särskilt spännande.

Fokus har iaf alltid varit på att inte pressa hästen över om den är osäker, bättre att den får ta sin tid och tänka efter först.
 
Sv: Hoppa in unghäst

Det viktigaste är att hästen tycker det är roligt. Det skall vara inbjudande lätta hinder gärna med infångare. Inte för tekniskt svåra saker. Kolla gärna på banan till kvalitén. Den brukar de flesta hästar klara utan alltför stora problem. Inga konstiga avstånd utan det skall vara för hästen anpassade avstånd. Att korta och länga galoppen kan man träna på sen när hästen vet vad det handlar om. I början är det bara framåtbjudningen som är viktig.

Jag brukar hoppa in hästarna tidigt. Gärna ute på stockar och liknande med en häst framför som draghjälp. De flesta hästar brukar tycka det är roligt och har man en lite seg häst så kan det göra underverk för framåtbjudningen.

Det viktiga är att man har en stabil sits och vågar rida framåt. Känner man sig det minsta osäker så låt någon som inte är det att hoppa hästen istället.

Vet inte hur många gånger jag har sett ryttare som är lite försiktiga sitta och bromsa på en unghäst. Risken är att det blir väldigt fel. Även hästar som är heta måste man våga låta gå på lite mot hindrena när man hoppar oerfarna hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppa in unghäst

Hej, tack för ditt svar!

Ja självklart kommr jag börja med dressyren, ho är grundrden i dressyren, kan gå i formen och påbörjad skänkelvikningar, öpnna/sluta.
Men hade tänkt jobba mycket i början att fåtill dressyren men tänkte även (med min amatörsyn p nh/frihetsdressyr) jobba mycket med tillit från marken så jag får ett förtroende till och från henne. Tror det kan göra mycket? Ja verkligen, känns som om det fungerar så är detta vekrligen ett kul projekt!
Tack för tipsen iallafall! :)
 
Sv: Hoppa in unghäst

Hej! tack för svaret, tror det med att inte pressa hästen är väldigt viktigt! tack för tipsen :)
 
Sv: Hoppa in unghäst

Tack,väldigt andvändbara tips! Jag har pratat lite med nuvarande ägaren, ska provrida i veckorna... Tänker provrida ett flertal gånger. Om det känns som om det skulle kunna bli bra så ha vi sagt at jag får ha hästen på prov en månad ca. Tycker det lät bra eftersom jag då lär känna hästen, ser hur den är mot hinder osv och då märker jag ju om det kommer kännas "nej det här blir för stort att ta sig an" eller om det känns bra. Men tack för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 472
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp