Hoppa med ländtäcke?

Melrose

Trådstartare
Hej!
Om ett tag ska jag vara med i en maskeradhoppning och hoppa L: D, och jag skulle vilja ha typ som ett ländtäcke på hästen i stil med det jag klär ut mig till.
Det jag funderar på är om det blir problem för hästen att hoppa med ländtäcke?
Täcket kommer såklart vara ofodrat och tunt tyg, tänkte kanske sy det lite mindre än vanliga också så det inte fladdrar så mycket. Antar att jag måste ha någon sorts svansrem också så det inte åker upp.

Hoppas på snabbt svar!
 
Sv: Hoppa med ländtäcke?

Nej inte om det sitter bra och säkert. Vi hoppar alltid hästen med ett ländtäcke i ull på vintern.
 
Sv: Hoppa med ländtäcke?

Sålänge du har fäst det ordentligt i sadeln och med ett snöre under svansen är det inget problem.
 
Sv: Hoppa med ländtäcke?

Så länge det sitter bra så går det bra. Det måste vara smidigt och rörligt, så sy inte in det för mkt bara.
Svansrem bör man alltid ha.

Är hästen lite bakskygg eller inte van vid ländtäcke så kanske det är dumt att börja med att använda det på tävling dock ;)
 
Sv: Hoppa med ländtäcke?

Sålänge du har fäst det ordentligt i sadeln och med ett snöre under svansen är det inget problem.

Precis:idea: jag fäste det i mörkret utanför ridhuset en kväll och när jag sen hoppade lossnade det på ena sidan (hade fäst i den stropp som inte gjorden satt i:angel: ) Och det fladdrade av och hängde på sidan:eek: Men den duktiga pållan bra fortsatte tills jag fattade vad dom menade när dom sa "ländtäcket" och viftade:o Jag hade just undrat varför hon rusade till nåt språng där efter ett hinder:o hmmm Så JA, bara det sitter fast:idea:
 
Sv: Hoppa med ländtäcke?

Tack för alla svar! Hon är inte rädd för ländtäcke, brukar rida ut med ett reflexländtäcke när det blåser som är jättefladdrigt och hon bryr sig inte ett skvatt :p
Jag ska sy det noggrannt och sen har jag en hoppträning innan tävlingen där jag tänkte prova det :)
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
612
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 116
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp