Hoppa studs

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Malichan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 294
M

Malichan

Hur ofta är det lagom att hoppa studs (3st) med en häst som bygger ryggmuskler? Hon är inte omusklad men behöver mer över rygg och rumpa.

Sv: Hoppa studs

Att hoppa bara tre stycken tycker jag inte ger så mycket, men det kan vara en bra start:)Varför inte ta och variera lite mera. Börja med att bygga upp hästens rygg och bakbensmuskulatur med några färre studsar och bygg sedan på. Tycker generellt sett att det ger mer att hoppa längre serier, med varierat studs, ett galopp språng eller två språng mellan. Mjölksyreträningen blir bättre när serien är längre.

Det man måste ta hänsyn till är, hur gammal hästen är, vilken utbildningsnivå och vilken kondition hästen har. All uppbyggnad av muskler måste ske stegvis där vila även är en viktig del för att kroppens muskler ska hinna återhämta sig. Är faktiskt under vilan som själva musklerna byggs:idea:

Om vi utgår från en normalgammal häst med bra grundkondition tycker jag seriehoppning, styrkehoppning kan ske max 2 ggr i veckan. Men självklart beror det på HUR mycket man hoppar.

Mitt tips:

Sätt upp en serie, förslagsvis kryss, 2.80(inte längre får då ger inte studsträningen något), kryss, 2.80 fram till kryss- ett språng (ca 6 m beroende på höjd, kort dvs!) fram till räcke, 6m fram till ett till räcke, 6 m fram till kryss, 2.80m-kryss-2.80m- kryss.

Alltså tre studsar alla med kort avstånd i, och två räcken med ett galoppsprång mellan som avslutas med tre studsar igen. Går att hoppa från båda hållen och allt eftersom hästens styrka ökas kan svårigheten ökas genom att höja vissa studsar eller räckena. Alternativt byta ut räcken mot oxrar för att få hästen att hoppa upp sig samtidigt som styrka och elastiteten tränas. Lägg gärna ut galoppbommar mellan räckena för att tvinga hästen att korta sig och använda rygg och bakben:)

Lite flummigt, men hoppas du förstår!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en rutinerad ryttare men är även 50+ och med två års gamla frakturer i ryggen. Jag rider och hoppar regebundet, van att rida lite...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: ponny
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck