Hoppade över bommen

tinafinis

Trådstartare
Hej!

Skulle av ren vänlighet låna ut min shettis till min arbetskamrat som fått avliva sin häst och hade bara en kvar.

Dom kom ca 5 km och fick stanna o se vad den lille pyssla med. Till sin förskräckelse hade han hoppat över bommen och hängde med bommen i ljumskarna och näsan ner i marken.
Dom hade lånat mitt släp och förståss fanns det inga snabb/säkerhetsutlösare på släpet (se till o ha det på släp om du ska köpa ett!!!).
Dom ringde mig och jag skynda dit. Dom hade redan fått ut stackarn. Hur vet jag inte, men han hade alla fall slått en kyllerbytta ut genom frontdörren och rakt ner i asfalten :eek: .
Han hade skärt/skavt sig på insidan av låren, skrapat sig på ögat och på örat. Det hade även runnit lite urin (inte konstigt då han hängde med bommen där bak. Tack och lov klarade han sig utan andra skador.
Han gick ju snällt in i transporten igen och vi prova bilda honom på ett annat sätt. Men han blev tosig när vi stängde baklämmen. Så jag fick gå hem med honom...puh.

Jaha, hur ska jag träna denna häst??
Ska jag ha honom lös och köra runt så han vänjer sig och fattar att han ska vara stilla?
Då tar man ut precis all inredning va?
Eller ska vi ta bort all inredning och binda honom framme vid fönstret??
Jag kommer då inte på nåt annat sätt att binda honom på.
Hjälp mig nu och tipsa!

Ni var så duktiga att tipsa på hur jag skulle göra med min stora häst som plötsligt fick cellskräck och dålig balans. Hon står så fint så fint nu! Inte en svettdroppe fallar från henne! - modellen var att täcka för fönsterna!

Mvh tina
 
Sv: Hoppade över bommen

Se till så att bommens höjd är anpassad till ponnyn, lägg halmbalar framför bommen -väl förankrade. Bind kort med ett grimskaft över bommen och fram i nedersta öglan, bind även ett grimskaft, lika kort, under bommen och fram i öglan som sitter rakt fram.
Använd gärna grimma plus halsrem i läder.

Åk korta turer till en början, se till att verkligen komma igång och köra direkt efter lastning så att han får annat att tänka på än att försöka hoppa. Det brukar släppa efter några gånger, är min erfarenhet i a f. Jag hade dessutom sett till att INTE använda fronturlastning till en häst som vill gå över bommen utan backa honom ut ur släpen istället.
 
Sv: Hoppade över bommen

Jag hade samma problem med min shettis. Han blev knasig i transporten. Vi fick rådet att binda upp honom hårt och gjorde detta och det blev bara värre!! Han fick fullkomligen panik!
Vi provade att ha honom lös i transporten utan mellanvägg när han åkte själv och det var toppen:D Skulle han åka med någon annan hade vi självklart mellanvägg och band honom så att han kunde stå avslappnat med lite sänkt huvud men ändå så att han inte kunde gå under bommen och fram till dörren. Att lägga halmbalar framför kan vara en bra ide, dels har pållen något att tugga på och sedan kan h*n inte gå under bommen men ändå vara lös.:idea: Många tycker att man ska binda dem hårt så att de inte han hoppa över men oftast får de panik då och upplever det obehagligt eftersom de inte kan röra huvudet.

Lycka till:)
 
Sv: Hoppade över bommen

Ingen av mina har fått panik av att bindas kort, tvärtom så verkar det som om att de blir lugnare och tryggare. Men hästar är individer så det finns antagligen lika många metoder som det finns hästmänniskor - nästan i a f.
 
Sv: Hoppade över bommen

Lasta ponnyn och och stressa inte iväg, utan låt ponny finna sig och acceptera att stå lugn och ro. Personligen och egen erfarenhet så är det inte att rekommendera att ha för långt grimskaft. När hästen/ponnyn ev drar så blir gromskaftet längre och risken att den hoppar över bommen, eller kommer under är stor.

då blir det oftast panik och oerhört farligt för den som ska få bort den.
Det som många kanske tänker lite galet är att tänka mer på hästen, skall inte missförstås!!!!, men nog är ett människoliv mer värt i alla fall.

Får nog många emot mig nu. =) ;)
 
Sv: Hoppade över bommen

Just med shettisar kan följande tips fungera, men det går INTE med större hästar som inte kan ställa sig på tvären.

Sätt i lång bom bak (kör utan mellanvägg alltså). Ta in hästen. stäng bom och bakläm. Bind upp i bakbommen så hästen kan stå med bredsidan mot baklämmen om den vill. Kör extremt försiktigt.

Har själv provat detta och det fungerar bra. Ingen bom som går att klättra på då den är kloss till baklämmen.

Annars fungerar det att bygga för som andra redan har beskrivit.
 
Sv: Hoppade över bommen

Jag sätter halmbalar fram.
Sen får han stå lös i transporten, han vänder sig automatiskt så
att han åker bakfram. Självklart är mellanväggen borta.
Jag tror att hästar föredrar att åka baklänges

Hej från Hambo
 
Sv: Hoppade över bommen

Körde min shettis i förrgår och fick lite huvudbry. Skulle ha med mig den större ponnyn oxå. Men då gjorde vi som så: In med mellanvägg, drog den åt sidan bak, in med shettis, vände henne. Drog tillbaka mellanvägg och upp med bomm. Band fast shettisen i bommen och in med den stora ponnyn. Sen upp med baklemmen. Det fungerade utmärkt:)
Dom stod som små ljus:)

Kan ju vara en ide att börja med, för då kan han ju inte komma över bommen.

Lycka till

MVh Russin8
 
Sv: Hoppade över bommen

Hej!

Ni var så duktiga att tipsa på hur jag skulle göra med min stora häst som plötsligt fick cellskräck och dålig balans. Hon står så fint så fint nu! Inte en svettdroppe fallar från henne! - modellen var att täcka för fönsterna!

Mvh tina

Ja, hrm, hrm, jag tror det var jag som gav dig det tipset... :idea: Kul och höra att det fungerar!

Ang. shettisen: Om det går att ordna så i transporten så bind honom med två grimskaft från sidorna, som när dom står i en stallgång.

Anpassa höjden på frambommen.

Låt ponnyn åka brett.

Alltid backa ut ur transporten. Framåt ska inte vara ett alternativ att ta sig ut.
 
Sv: Hoppade över bommen

usch, inget kul. vi råkade ut för en liknande olycka för några år sedan med ett halvblod, hon gick oxå helt runt.

våra shettisar åker numera alltid baklänges.

tar den första in genom en spilta och runt där fram till den andra, binder ett grimskaft från bommen fram och sätter ponnyn i (så inte ponnyn kan gå ut igen när nr. 2 lastas) samt 1 bindning i bakbommen (eller ringen vid sidan bak) så dom inte går ur sin "spilta". ställer mellanväggen lite åt sidan och tar in och vänder nr. 2. sätter även denne i ett grimskaft från frambommen. stänger och tar bort det grimskaftet i frambommen och binder i bakbommarna. funkar fin fint. min yngre shettis va hemsk att köra innan vi började ställa dom så här. idag åker hon hur fint som helst.

senast i dag körde vi den ena shettisen med ett halvblod. shettisen först in och band "baklänges" sedan halvblodet.

förr (innan vi kom på denne "briljanta" ide) hade vi halm framför. jag har aldrig sett en transport som det går att anpassa bommarna fram till en shettis, om den inte blivit ombyggd.

lycka till ;)
 
Sv: Hoppade över bommen

TACK TACK!!! Nu har jag lite och testa!!!! Halmbalar har jag tyvärr ingen tillgång till just nu. Men jag ska försöka ordna. Men åka baklänges verkar vara en modell!

När vi lasta min ponny så börj han genast att skrapa med frambenet. Därför körde dom iväg omgående (långsamt o försikigt). Hörde ju hur han rumstrera. Han var bunden kort (är van att vara uppbunden) och bommen var sånkt till det lägsta.
Det var genom framdörren som han s edan trilla ut, alltså inte någpn frontallastning, för de gillar inte jag heller.

Sedan åkte verktigyn fram, vi fick vända på gallret för de fanns ingan ringar att binda i där nere. Vi gick in med ponnyn igen (mellanväggen var kvar) och band honom med säkerhetsgrimskaftet över bommen och ner i den nedre ringen KORT! han stod lugnt tills vi sätngde luckan. Då början han försöka stegra sig igen. Han hade nog lyckats få över bakbenen.

Nu ska jag skriva ut denna sida och grunna på vilket jag ska börja testa!

Tack igen!
 
Sv: Hoppade över bommen

Skulle tro att du måste binda ÄNNU kortare för om han kan ta sig över så är uppbindningen för lång!

Jag vet att det ser hemskt ut och man tycker att det är alldeles för kort men jag lovar att det funkar och han kommer att sluta efter ett tag när han inte lyckas.
 
Sv: Hoppade över bommen

när halvblodet gick över bommen stod jag i transporten och såg hur lätt hon gjorde det. vi hade bundit ner huvudet helt från grimman till sidorna och från halsring, genom rimman framåt nedåt. men när hon "sköt" bakifrån så kunde hon med lätthet få upp framknäna/benen över bommen jämte huvudet. vill dom så kan dom ;) det spelar ingen roll hur kort man bundit då ;)

men tackvare att hon va så kort bunden så blev hon hängandes upp och ner med huvudet fortfarnande fast i bommen och ryggen mot fönstret, hela hästen låg alltså framför bommen. hon ådrog sig bla. svåra kotförskjutningar i nacken (där huvudet hölls upp i bommen) och efter ett års utredningar (när alla pålagringar visade sig) fick hon vandra vidare.

numera binder vi aldrig kort, men högt upp på väggen, min erfarenhet är att det inte ger den paniken hos hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppade över bommen

Jag har bara goda erfarenheter av att binda kort, i halsring och grimma. INTE i bommen utan över bommen rakt ner i govet och det ska vara tajt! Många surrar runt bommen och det är vansinne enligt mig - vad har man för nytta av panikfunktionen då? Hästen sitter likväl fast och nu med en bom slängandes runt huvudet.

Jag har erfarenhet av halvblodsvalacken som var ett riktigt arsel om uttrycket ursäktas-han gick över bommen med dunder och brak flera gånger innan jag fick en lektion i vad kort uppbindning innebär. Han fick inte alls panik, tvärtom verkade han bli trygg med att inte ha svängrum. Han blev en riktig "mönsteråkare" sen.
 
Sv: Hoppade över bommen

hon va bunden kort i grimman från sidorna i bommen, men i halsringen genom grimman framåt/nedåt. mot golvet. hon hade varit körd så regelbundet i flera år utan några som helsta problem, min goda erfarenhet av att binda kort gick över då, eftersom jag stod i släpet och såg hur lätt hon tog sig över. innan denna händelse trode jag inte det va möjligt.

jag fattar inte riktigt hur vi fick ut henne, för hon låg med ryggen mot fönstret fram men bakbenen i taket och huvudet vikt under/mot bommen. efter detta och ett yttligare försök då med halm framför, hon hoppade upp men gick ner igen, halkade och välte under mellanväggen (sådan med plast nedre delen). fick hon domecedan varje gång hon skulle åka till kliniken för utredning av dom skador hon ådrog sig vid första vurpan.

det halvblodet jag har nu går inte att binda kort, han får panik om det blir stumt tryck över nacken.
 
Sv: Hoppade över bommen

Ni hade bundit i bommen-det är då dessa situationer kan uppstå. I annat fall och hästen ändå mot förmodan hade lyckats ta sig över bommen så hade ni bara behövt fälla den så hade problemet varit ur världen. I och med att den är surrad i bommen kommer den över och kan slå runt samt sitter helt fast.

Om folk kunde lära sig att bommen inte är till för att binda i.
 
Sv: Hoppade över bommen

Skulle tro att du måste binda ÄNNU kortare för om han kan ta sig över så är uppbindningen för lång!

Jag vet att det ser hemskt ut och man tycker att det är alldeles för kort men jag lovar att det funkar och han kommer att sluta efter ett tag när han inte lyckas.
Amen vi band verkligen jättekort, båda gångerna. Fast ja, det var väl lite kortare sista gången, men då fick han lite smått panik när vi stängde luckan o hoppa ändå upp med frambenen.
Om ja nu skulle prova igen, ska jag ha panik utlösning på grimskaftet eller ska jag ha ett vanligt grimskaft o kniv i beredskap om nåt skulle hända? (har alltid kniv dock)
 
Sv: Hoppade över bommen

när halvblodet gick över bommen stod jag i transporten och såg hur lätt hon gjorde det. vi hade bundit ner huvudet helt från grimman till sidorna och från halsring, genom rimman framåt nedåt. men när hon "sköt" bakifrån så kunde hon med lätthet få upp framknäna/benen över bommen jämte huvudet. vill dom så kan dom ;) det spelar ingen roll hur kort man bundit då ;)

men tackvare att hon va så kort bunden så blev hon hängandes upp och ner med huvudet fortfarnande fast i bommen och ryggen mot fönstret, hela hästen låg alltså framför bommen. hon ådrog sig bla. svåra kotförskjutningar i nacken (där huvudet hölls upp i bommen) och efter ett års utredningar (när alla pålagringar visade sig) fick hon vandra vidare.

numera binder vi aldrig kort, men högt upp på väggen, min erfarenhet är att det inte ger den paniken hos hästen.
ja de var väl nåt sådant min häst oxå hängde skulle jag tro. Men han verkar som tur var inte ha gjort sig illa...
 
Sv: Hoppade över bommen

Ha ett bomullsgrimskaft med en rejäl karbinhake a la bogserlinehake och använd istället en ordentligt vass kniv att skära av med. Säkerhetsgrimskaftens hakar håller inte!

Och glöm inte att inte surra runt bommen eller binda i den, grimskaft över och ev ett till under, DIREKT till bindringen längst ner. Plus halmbalarna.

Visst kan det finnas undantag och då får man försöka finna en annan lösning men jag tror inte att du ska ge upp än i a f.
 
Sv: Hoppade över bommen

och om man inte har fällbar bom då :smirk: inte så lätt att lyfta av bommen när hästen ligger på den :angel: ? det grimskaftet som gick från halsringen satt inte i bommen. men men, idag sätter vi hästarna från bindringar på väggen strax under taket.

jag har transporterat häst i över 30 år, utan större problem, om jag inte stått själv i transporten och sett hur hästen gjorde hade jag säkert delat din uppfattning. faktum är att det va även min övertygelse förr att -då måste dom bundit fel :angel: idag anser jag att det spelar inte så stor roll hur man binder. vill man vara säker så får man skaffa grindar fram så inte hästen kan få över knäna/benen eller sådant "skydd" som gör att dom inte kan få upp ryggen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har lånat hem en sällskapshäst till vår ena hingst. Det händer att vi flyttar hästarna mellan olika beten. Han har dock en ful ovana och...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: eldkyss
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 300
Senast: lundsbo
·
Utrustning Vi kör mkt unghästar å man vill ju inte binda dom så dom ej kan röra sej.. dom måste ju kunna hålla balansen..Men jag e såååå nojig att...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: misen
·
Utrustning Vi har under ungefär ett år lånat lite olika Värmlandsvagnensläp då vi har tänkt oss att skaffa ett eget. Hade först en vanlig...
Svar
0
· Visningar
797
Senast: whitelook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp