Hoppade över bommen

Sv: Hoppade över bommen

pröva att bind bak och fram. spelar ju ingen roll om ponnyn klättrar på lämmen, min lilla tröttnade efter 2 ggr. att försöka.
 
Sv: Hoppade över bommen

Jag har aldrig gått tillbaka till fasta bommar efter den första gången som mitt halvblod (arslet, obs kärvänligt menat!) gick över bommen och blev hängandes för att så småningom lyckas vända sig och tråckla sig ut på egen hand oskadd.

Nu är jag kanske extrem men veckan efter var det jag som tog ett banklån och åkte iväg och köpte ett ljust, stort släp med säkerhetsbommar och innerdörrar bak. Har man inte säkerhetsbommar och inte har möjlighet att byta släp så hade jag också satt ponnyn bak och fram i släpet. Vet inte om detta är lagligt dock?
 
Sv: Hoppade över bommen

det vet iofs. inte jag heller, men vid ev. krock så går ju den mesta kraften framåt mot bilen.

min vännina frontkrockade i 70 km. (inte hennes fel) med sin D-ponny i släpet. bogpartiet tog smällen, bommen fram flyttade sig (hela rampartiet som bommen satt i) en bra bit frammåt, draget på så väl bil som släp gick i backen (det blev skrot av både och). är olyckan framme så, ja då är den :(

konstigt nog så klarade sig hästen utan större skador och går fortfarande på transporten, även om hon idag vill ha 10 min. innan hon bestämmer sig för att gå :)

det är ju lika lurigt att köra "åt rätt håll" om det är en liten ponny, skulle det bli ev. krock och den far fram så sitter ju troligen bommen för högt upp och då slår ju hästen i med strupen, inte bogen. jag har aldrig sett en transport (som inte varit ombyggd) där man kunnat ha frambommen i rätt höjd för tex. en shettis modell mindre.
 
Sv: Hoppade över bommen

De allra minsta har vi alltid fått sätta antingen balar eller någon form av skiva framför. Bommarna funkar till de stora shettisarna men inte till de minsta.

Tänk om man hade råd med en liten lagom lyxig lastbil istället - problemen hade minskat en del...
 
Sv: Hoppade över bommen

ha ha, jo det hade ju varit något :D

jag fortsätter "drömma" om en "bakåtlastad" ume :angel: eller ett sådant där 3 hästars släp där dom åker lite "på tvären" utan några bommar fram eller bak utan flyttbara skivor i mellan ;)

vi körde ponnyna med halm framför förr, men efter att vi kom på hur mkt. lättare det är binda bak och fram så har det blivit "den modellen". dessutom får ju hästarna bättre balans om dom står med huvudet bakåt.
 
Sv: Hoppade över bommen

Jag var inne och DREGLADE över en BOJ lastbil på mässan sist, suck!

Drömma är ju gratis i a f...
 
Sv: Hoppade över bommen

mhm, visst är det :angel: ;) vi dreglade en del där med *suck*
 
Sv: Hoppade över bommen

Jag binder inte i bommen. Jag har hört att man inte ska det. Och hon som skulle låna hästen var väldigt kunnig. Hon föreslog att binda så kort som möjligt, så långt ner som möjligt vid golvet (över bommen).

Men då om man nu ska ha halsring. Ska man bara binda i den????

Tyvärr har jag inte panikutlösning på bommarna.... de e väldigt dumt!!!
just nu har jag INTE råd med ett nytt släp. ja var dum som överhuudtaget köpte detta. jag känner ju till sådana utlösningar ju!
*dumma mig*

Bommen var i OK höjd till ponnyn. han är modell större shettis.
Men jag ska prova bilda bak o fram hur de nu ska gå till.
Min sambo kan ju stänga då jag är inne i släpet och sedan går jag ut genom dörren där fram.
tänk om han pajjar lämmen, nä de gör han väl inte....??? om han sliter sig då???
Om ja binder han i både grimma o halsring i bakbommen (har en lång bom) så är de ju två säkerheter...
nog bäst vi fixar dörren där fram så han inte på något sätt kan ta sig ut!
 
Sv: Hoppade över bommen

Kanske kan du prova vända ponnyn och binda den i bakbommen istället för frambommen.
 
Sv: Hoppade över bommen

jag har inte heller panikutlösning på bommen, och jag tänker inte byta släp för det ;) om du binder bak och fram så sätt ett grimskaft från grimman till frambommen ev. från båda sidor så långt/kort som du vill att pålle ska kunna gå fram, då kan inte pållen traska ut/gå på lämmen när man stänger. sätt en bindning från bakbommen eller om det finns en ring på sidan så han inte kan backa för långt framåt. när det är klart så kan man ta bort grimskaften från frambommen igen och sätta dit innan avlastning (om man är själv) sedan kan dom hoppa på lämmen hur mkt. dom vill :angel: min tröttnade ganska fort när hon insåg att det va lönlöst.

när vi använt halsring så har vi satt grimskaftet från halsringen ner igenom grimman, det ger inte samma hårda tryck över nacken. men jag vet dom som bara använder halsring med.
 
Sv: Hoppade över bommen

Bara om transporten är konstruerad för baklängesåkning. Hästen måste ha bogstöd för att säkerhetskraven ska anses uppfyllda.
 
Sv: Hoppade över bommen

Bara om transporten är konstruerad för baklängesåkning. Hästen måste ha bogstöd för att säkerhetskraven ska anses uppfyllda.

Nej nu tror jag faktiskt att du har fel... Hur får en shettis bogstöd? Det finns inte en enda transport som är konstruerad så att en shettis kan få bogstöd...
 
Sv: Hoppade över bommen

Nej nu tror jag faktiskt att du har fel...

DFS2006:9, L5:3, Kap 6 §9
”…När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.”
-----
Finns det någon alternativ tolkning jag missat?
 
Sv: Hoppade över bommen

Ett föl binder man ju inte upp så det får bogstöd?

Återigen, jag vill inte vara dryg, man är faktiskt skyldig att veta vad som står i Djurskyddslagen...

-----
DFS2006:9, L5:3, Kap 6 §9
"...Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas."
 
Sv: Hoppade över bommen

DFS2006:9, L5:3, Kap 6 §9
”…När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.”
-----
Finns det någon alternativ tolkning jag missat?

Så då kör alla som kör shettisar olagligt?
Man får inte binda upp föl, hmmm, men alla hästar måste ha bogstöd, hmm... säger man till fölet att stå åt rätt håll då?
Ibland tror jag att lagar skrivs utav flera personer, där den ena inte vet vad den andra skriver....

MVH Russin8 som blir snurrig av alla lagar
 
Sv: Hoppade över bommen

Tror inte att du behöver oroa dig så mycket för dessa "lagar" och paragrafer, Djurskyddsmyndigheten har så mycket märkligheter för sig så det är inte troligt att lagens långa arm är ute och kontrollerar att alla deras påhitt följs...

Självklart vill man att ens häst åker så säkert som möjligt och i nio fall av tio så gör de flesta normala hästägare sitt bästa när det gäller detta. Ingen transport är anpassad till små shettisar utan man får göra det bästa möjliga, sänka bommen till det lägsta och kanske sätta halmbalar framför el liknande.
 
Sv: Hoppade över bommen

tackar, nu vet jag vad som står i lagen alla fall o kan ha de i åtanke. men ja ska prova köra ponnyn bak o fram. har inte hunnit ännu! får bli till semestern!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har lånat hem en sällskapshäst till vår ena hingst. Det händer att vi flyttar hästarna mellan olika beten. Han har dock en ful ovana och...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: eldkyss
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 300
Senast: lundsbo
·
Utrustning Vi kör mkt unghästar å man vill ju inte binda dom så dom ej kan röra sej.. dom måste ju kunna hålla balansen..Men jag e såååå nojig att...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: misen
·
Utrustning Vi har under ungefär ett år lånat lite olika Värmlandsvagnensläp då vi har tänkt oss att skaffa ett eget. Hade först en vanlig...
Svar
0
· Visningar
797
Senast: whitelook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp