Hoppar han av för tidigt?

Tigertofflan

Trådstartare
Har haft så mycket problem med min häst, då han hoppar av alldeles för tidigt många gånger. Han blir helt enkelt för ivrig. Vi har jobbat mycket med låga kryss med galoppbommar framför, med studs och massor med sådana saker för att han ska lugna ner sig och lyssna mer på mig.

Hoppade honom i förrgår och tyckte att det gick ganska bra. Han var oerhört pigg och det blev lite hopp på stället och sådana saker, men till frågan, hoppar han fortfarande av för tidigt? Jag känner att jag blivit så pass hemmablind att jag inte vet om han bör komma ännu närmare hindret.

102lddu.jpg

(Detta är alltså ett kryss, ingen oxer. Bommarna ligger på det "högra" hinderstödsparet)

Tidigare har det mestadels sett ut såhär, så visst har det förbättrats.
http://i4.tinypic.com/102ld0m.jpg
http://i4.tinypic.com/102ld2v.jpg

Sv: Hoppar han av för tidigt?

jag tycker det ser ut att vara lite långt ifrån ja, men inget proffs, behöver själv hjälp...
men testa lägg en pinne framför typ 1 1/2 meter framför

generellt så ska hästen hoppa av ca lika långt innan som hindret är högt.. lätt att se på bilderna om han hoppar av för tidigt eller sent genom att se en 90 graders vinkel från hinderhöjden till marken.. förstår du? gör du det både framför & bakom så ser du att det blir en jämn båge över hindret.. som ett facit över var hästen ska hoppa av samt landa..

jag tycker att avhoppet kommer alldeles för tidigt.:) Prova att lägg cavaletibommar framför och kom i trav till att börja med, få hononom lugnt och släpp efter precis innan hindret, innan ska ha vara lugn oh fin och vara i precis det tempo du vill. samla upp honom precis efter. Desta studshinder också...då kan han ju inte hoppa av för tidigt( om han inte tar två hinderi taget) lycka till:)

lägger man en pinne 1 & en halv meter innan finns det risk att hästen tror att hindret börjar där och hoppar av ännu tidigare.. men ja det är en tanke..

jag hade nog löshoppat studs ev. "5 och en halvan".. till en början lågt så att hästen hinner komma lugnt in i trav .. stanna hästen i mellan hoppomgångarna och gå fram med den till ca 10-15 meter innan hindret, släpp och sakta sen av den efter 15-20 m efter hindret..

då du rider så försök vara passiv & inte skynda på hästen att ta av.. rid cavaletti i skritt, trav & fungerar det bra så även i galopp men tänk på att ändra avstånden baserat på vilken gångart du rider an cavalettin med..

good luck!!:bump: :bump: :bump:

alltså du ska inte stanna hästen i serien:crazy: när jag läste mitt inlägg så kan man nästan tolka det så.. men nej:crazy: ... låt hästen själv ta sig igenom serierna & glöm ej att börja lågt, gå sakta uppåt, bättre kvalite´på sprången än kvantite´t (alltså - ååå min häst löshoppade 1.50 i dag, hoppade av tre meter innan och gick nästan omkull efter men... så duktig han/ hon var.. det var så högt)

Ojdå, ja, då hoppar han absolut av för tidigt. Bommarna ligger på 85, och så ett kryss av det, så den egentliga hinderhöjden ligger runt 40.

Löshoppa kan jag tyvärr inte göra i nuläget. Vi har bara tillgång till paddock, och där finns inget staket.

När jag rider är jag väldigt passiv. Sitter och dämpar hela tiden. Syns även på bilderna att jag tar fram händerna väldigt lite. Gör jag det blir hoppen ännu värre nämligen, och vi landar i en 180-turbofart.

Jag har exprimentrat lite med avstånden mellan bommen och hindret, men jag tycker att om jag kortar det så känns det som att han "hoppar av på knäna", alltså, upphoppen blir alldeles stumt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
Tänk en häst som kommer alldeles för fort på hindret, och i sista galoppsprånget liksom bromsar med frambenen och hoppar upp.

Vi travar alltid mot hinder, fattar galopp över bommen.

Bommar på marken fungerar utmärkt i alla gångarter. Det är bara på hinder han blir svår.

Men så egentligen så skulle jag kunna lägga bommen ungefär där han hoppar av på bilden i inlägget? Dvs korta avståndet ett antal tiotal centimetrar?

mataii Det är precis allt det vi håller på med.

På bilden från hoppet över krysset ser det ut att ligga en bom långt framför hindret... Lägg den ärmare, för hästen hopapr av PÅ TOK för tidigt!

När det/om det blir högre hinder är det inte alls bra...
Kom mot hindren i trav, då trampar hästen oftast intill bättre.

och fösök att ha is i magen och sitta kvar och hålla i din häst så att han tar ett steg till innan han hoppar än vad han brukar (om du kommer i galopp). Försök alltid hålla ett lgutn tempo, och det gäller att du sitter kvar och försöker få det så att DU bestämmer när ni ska hoppa av
(dock måste du vara flexibel och beredd att skjuta fram handen och lyfta ur sadeln, ifall hästen inte lyssnar på dig och hoppar av ändå!)

Ja, det ligger en bom framför. Som sagt så har jag provat att lägga den närmare. Läs mitt andra inlägg :)

Jag kommer alltid i trav. Har aldrig hoppat med travbom dock, tror inte det skulle fungera. Vad ligger en travbom på för avstånd?

Jo, jag sitter och håller och dämpar hela tiden, men ibland går det helt enkelt inte fram.

Jag tror jag måste kämpa ännu mer med lydnadsövningar. Dvs kombinera trav-cavaletti med småhinder och koner. Jag har så dåligt med idéer på sånt dock..

Jag läste ditt tidigare inlägg nu...
Men ett tips: låt bli att fatta galopp innan hindret!
Travhoppa helt o hållet (landa i galopp dock)

Min helt galna ponny brukar jag träna såhär:

Jag rider i arbetstrav eller kort/samlad galopp mot hindret. en lång bit framför gör jag antingen en liten volt och/eller en halt. Sedan igång i trav eller galopp igen, hoppar hindret, och gör sedan en halt efteråt, på rakt spår. Då blir hästen uppmärksam, och sticker inte på samma sätt efter hindren!

Dessutom är det bra att ha en bom framför, och en bom bakom. Då är det bäst att ha ett lite längre avstånd mellan hindret och bommen bakom, ifall hästen inte upptäcker bommen. När hästen sedan fattat övningen, så kan du korta avståndet mellan hinder och bom.
I den övningen ska du inte ha höga hinder!
Bommarna kan ligga på studsavstånd eller något kortare i fram.

Skritthoppning är en annan övning
Börja på riktigt låga nivåer. Skritta fram till några steg framför hgindret, där du låter hästen falla in i trav eller galopp.
Höj sedan succesivt. När det börjar bli höjd i hindret, får du låta hästen komma upp i trav/galopp tidigare!
När det sedan blir ännu högre, måste du sätta en galopp i hästen ca två galoppsprång från hindret för hästens skull.
Det är en riktig kontrollövning.

Varje gång du tränar hemma är det bra att på rakt spår efter hindret göra halt, för kontrollåtgärd och ihopsamling.

Ja han hoppar av för tidigt! Hur är det när du höjer hinderna?

Ett bra sätt att låta hästen bromsa sig själv är långa studsserier och långa serier överlag.

Tack för alla bra tips! Tror att det där med skritthoppning är att begära lite för mycket, men trava fram till hindret med halter osv ska jag absolut prova! Tror du det kan vara värt att lägga in cavaletti i trav före och evt även en bit efter hindret?Eller är det att göra overkill?

Ämelie: På högre hinder blir det bättre. Jag vet inte om han faktiskt kommer närmare hindret eller om han hoppar av lika tidigt, men det känns bättre på högre höjder.

Cavaletti är en bra kontrollåtgärd att lägga till.. Men du bör vara säker på att du kan få stopp på hästen i tid innan cavalettin om du har den efter hindret. Ellr ha nog med tid att göra en volt eller svänga bort innan om hästen får totalryck o drar iväg efter hindret :angel:

Men givetvis är det ingen dum idé åtminstone inte att så småningom när den övriga trvhoppnignsträningen börjar ge resultat öka svårghetsgraden!

Skritthoppningen kan du ju ta på din och hästens egen nivå, behöver ju itne vara exakt så som jag skrivit.
Men det är annars en mkt bra kontrollövning ;)

Min häst hoppar inte förstora språng, men som jag förstår det så blir han väldigt pigg och laddad före hinderna också??!

Min häst blir jätte pigg och stark vid hoppning. Nu är detta en häst med MYCKET rutin, men det funkar iaf på henne när hon bara "rusar" fram till hinderna. Jag kan rida öppna eller sluta fram till hinderna eller helt enkelt ställa henne från hindret, då tappar hon koncentrationen på hindret och får ett lugnare språng. Har fått detta tips av Ted nätterqvist och Erik Berggren och det funkar jätte bra på min häst, på lägre höjder. På högre höjder 120 och uppåt så bromsar hon av sig själv så på dom höjderna har jag inte behövt prova. Ett annat sätt som används är att höja tills hästen bromsar av sig själv, men detta sätt tycker jag känns lite osäkert :p speciellt om man har en mindre ruttinerad häst.

Tigertofflan skrev:
Ja, det ligger en bom framför. Som sagt så har jag provat att lägga den närmare. Läs mitt andra inlägg :)

Jag kommer alltid i trav. Har aldrig hoppat med travbom dock, tror inte det skulle fungera. Vad ligger en travbom på för avstånd?

Jo, jag sitter och håller och dämpar hela tiden, men ibland går det helt enkelt inte fram.

Jag tror jag måste kämpa ännu mer med lydnadsövningar. Dvs kombinera trav-cavaletti med småhinder och koner. Jag har så dåligt med idéer på sånt dock..

Säkert har nån svarat det eftersom jag inte läst allt:

Trava mot. Tarvbommen kan varieras ca 2.50-3.00, då bestämmer du avsprångspunkten. MEN ha flera cavalettibommar innan. Fyra bommar, sen 2.80-.2.90 kanske, sen hinder. Då måste han trava igenom bomserien och kommer rätt på hindret. Troligen är hästen osäker på när och hoppar av "för säkerhetssskull".
Den måste hitta självförtroendet att våga vänta och bestämma en bra punkt. Sen underar jag, lutar du fram långt innan hindret? Det kan vara en annan orsak. Andra stannar om man gör det.

Ja, det är 5-10 meter innan hindret som han är som värst. Eftersom jag envisas med att han ska gå i mitt tempo så blir det ibland lite galopp på stället och trippande hit och dit. Det händer bara vid hoppningen så jag antar att det är ett positivt tecken mitt i röran.

Vi har inte kommit så långt som att rida öppna och sluta, och att höja som korrektionshjälp tycker jag låter som världens självförtroendedödare för både häst och ryttare.

Tack för ett bra svar! När vi ridit cavalettibommarna, ska han komma in i mellanrummet och hoppa av från trav då?

Nej, jag sitter ner tills precis innan hindret, annars får jag så svårt att dämpa honom.

Tigertofflan skrev:
Tack för ett bra svar! När vi ridit cavalettibommarna, ska han komma in i mellanrummet och hoppa av från trav då?

Nej, jag sitter ner tills precis innan hindret, annars får jag så svårt att dämpa honom.

Han ska hoppa av från "mellanrumnmet". Det brukar komma naturligt om du bara lyckas hålla ner honom i trav ända fram. Därför ska det vara flera bommar med travavstånd så att han inte tror han ska hoppa bom o allt.
Försök hålla ner honom i trav och sitt om ända fram, som du gör.

Du kan också lägga en travserie i långsidans början, sen ca 20 meter utan sen en ny travserie precis som den jag beskrev ovan, med hinder då. Då tränar du lydnaden och han har lång tid att fatta att det är trav som gäller.
När det sen sitter bra i traven så kan du hoppa i galopp, men använd gärna galoppbommen ett språng längre tillbaka så att han kommer in rätt men inte tror att han kanske ska hoppa allt. Då fungerar galoppbommen så att han hamnar rätt, dvs bom-ett galoppsprång-hinder.

Och så som någon skrev 5½:an. Men använd gärna fler cavalettibommar då också som i mitt första exempel så att han fattar att det är trav in, till att börja med.

Det handlar ju om att få igenom förhållningar och att han ska våga vänta. Det är inte lätt, det gäller att hitta sätt att få honom att själv komma på att han inte behöver överarbeta.

Ämelie skrev:
Min häst hoppar inte förstora språng, men som jag förstår det så blir han väldigt pigg och laddad före hinderna också??!

Min häst blir jätte pigg och stark vid hoppning. Nu är detta en häst med MYCKET rutin, men det funkar iaf på henne när hon bara "rusar" fram till hinderna. Jag kan rida öppna eller sluta fram till hinderna eller helt enkelt ställa henne från hindret, då tappar hon koncentrationen på hindret och får ett lugnare språng. Har fått detta tips av Ted nätterqvist och Erik Berggren och det funkar jätte bra på min häst, på lägre höjder. På högre höjder 120 och uppåt så bromsar hon av sig själv så på dom höjderna har jag inte behövt prova. Ett annat sätt som används är att höja tills hästen bromsar av sig själv, men detta sätt tycker jag känns lite osäkert :p speciellt om man har en mindre ruttinerad häst.

Vi har haft en sån ponny och att höja är inte bra alls tycker jag. Visserligen brukar de hästarna bli mer noga då, men det handlar ju om lydnad och att kunna hoppa även lägre hinder med koncentration och noggrannhet. Många riktigt bra hopphästar kan slarva, men om man då höjer och ökar svårighetsgraden istället för att arbeta på backen med lydnaden, så leder det till att hästen blir nonchalant för de där små förargliga koppelräckena som står på en lång diagonal tex, och som hästen tycker mest är i vägen och därför river.

Det enda som verkligen hjälper tycker jag är massor av lydnadsövningar, i samband med hinder. Ta tillbaka, skritthoppa om hästen visar tendenser att vilja slänga sig över. Det är rätt jobbigt faktiskt och många ponnyryttare slarvar med den delen för hästen hoppar ju så bra och då får stilen bli lidande.

höja gör man ju bara med häst och ryttare som är redo för det förståss ;) min häst som gått 140 hoppningar får vi göra så på ibland och då funkar det ju, men skulle aldrig få för mig att göra det på en oruttinerad häst.

Liknande trådar

Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka! :D Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag fick en dressyrhäst förra året som jag nu utbildar vidare. Han är 5år och är "ren" dressyrhäst. Jag har aldrig hoppat honom under...
Svar
4
· Visningar
2 397
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur