Status
Stängd för vidare inlägg.
Från ridlycka till hopplycka! :D
Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på möjligheten att köpa/byta till mig extra hopplektioner förut?...

Fick sitta på Cash, en supergosig lång tunn brun och lite gänglig kille, som jag fick hoppa en gång i höstas. Jag mindes att han hade varit känslig och att mina hjälper hade gett för stort utslag och gjort våra anridningar lite vingliga, så jag tänkte på det och försökte vara lugn med hjälperna. När jag nu i efterhand går tillbaks till vad jag skrev efter förra hopplektionen på Cash så såg jag att jag även hade problem med avsprångspunkterna. Och ryttaren som tog över honom på lektionen efter mig den här gången sa samma sak, att hon tyckte att han var lite klurig att hoppa med för att hon kom fel på avsprångspunkterna med honom. Men av det problemet märkte jag ingenting alls under den här hopplektionen!

Övningen började med trav och galoppbommar. Dom flesta andra satt och rullade på i vanlig galopp över bommarna så först tänkte jag göra likadant, men det visade sig att Cashen blev så lycklig över att se en bom på marken så han satsade stenhårt på att här skulle det minsann hoppas! - Över en bom liggandes direkt på marken... Gullehästen då!... :D :heart När jag väl insåg att han tänkte angripa varje bom på det sättet så lättade jag sitsen, och då kom vi i bättre balans med varann. Sen var det travhinderkombination och galopphinderkombination, och trava emot första hindret gick hyfsat bra, men sen var det färdigtravat för Cashens del för då skulle han minsann galoppera mot nästa hinder! :D Och den härliga energin gick ju inte att ta ifrån honom, så jag lät honom rulla på.

Vi kom som sagt bra mot hindren alla gånger utom in mot den sista kombinationen, för då såg jag att det kom en annan häst på spåret i slutet av kombinationen och tänkte att jag måste hålla igen lite, vilket gjorde Cashen osäker på avsprånget och DÅ märkte jag avsprångspunktproblemet. Men sen red jag på ordentligt igen och släppte fram honom mot nästa hinder, och då flöt allting bättre. Trots att han var taggad på hinder så gick han ändå väldigt bra att plocka upp efter kombinationen och sätta tillbaks. Väldigt styr- och reglerbar. Superroligt var det i alla fall!! Jag gillar verkligen att hoppa - särskilt på så roliga och trevliga hästar som Cash! :D

Kollade lite på nätet efter Cashens stam, och ser att hans pappa Chin Chin var en riktig storhoppare och OS/VM-häst på sin tid. Men riktigt såhär såg det kanske inte ut när jag och Cash angrep hindrena igår.... :angel:;)
Horse_Chin_Chin.jpg
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp