Hopphingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Karin 78
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 561
K

Karin 78

Jag söker efter en hopphingst som lämnar tuffa och modiga avkommor. Mitt sto har jättebra temperament men jag hade velat ha det där lilla extra. Det känns som det finns väldigt många oprövade hingstar som man inte riktigt vet vad dom lämnar. Jag har kollat lite på de äldre svenska hingstarna men det är ingen som jag direkt vill använda. Jag tycker att många utav de äldre hingstarna är utav den "gamla modellen". Mitt sto är själv något lågställd vilket gör att jag inte vill ha en hingst med samma fel.

De hingstar som jag har kollat lite extra på är:

Heartbeat
Stalypso
Calido

Är väldigt tacksam om jag kan få förslag på någon tuff hingst med mkt scoop som inte kostar multum!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopphingst???

Dirko Hästak har jag hört lämnat tuffa och modiga hoppmaskiner. Men jag har ingen egen erfarenhet av avkommor till honom. Dock ska man inte luras av hans storlek, ger stort i förhållande till hans egna storlek.

Hon är efter Acacio - Labrador. Hennes mamma lämnade ganska stora avkommor med ok exteriör och "mjukt" temperament. Mitt sto är extremt samarbetsvillig men kan bli lite väl överambitiös.

Har träffat många stabila och modiga avkommor efter Cortus och New Balance. Balansens avkommor har dessutom varit av väldigt god modell allihopa- lätta att rida in och utbilda. Hade en avkomma efter Calido som absolut var mpdig men kunde ibland ge känslan av att inte ha någon självbefarelsedrift alls. Kunde hoppa över allt "bara för" att även om det inte alls var meningen från mitt håll.. Fast annars en väldigt trevlig individ.

Min dam är modig och en god hoppförmåga tyvärr är hennes far död...
Hon är efter Dammen

Dirco Hästak är ju en riktig hoppkanon, med stort mod. Han lämnar dessutom avkommor med samma goda egenskaper. Han lämnar dessutom större än vad han själv är. Han hade nog passat ditt sto, rent sett till stammen och till egenskaperna.

Jag har en åring e. Empire som är en tuffing på hinder. Han är löshoppad två gånger och han visste direkt vad det var frågan om, här ska hoppas, kul, verkade han direkt tänka. Visserligen bara hoppad på några småhinder, det största en oxer på max 70 cm, men ändå. Omdömet från tränaren som höll i löshoppningen, och som dömer många unghästar på tester, var att hoppningen var hans fjärde gångart samt att han verkar ha ett perfekt temperament för hoppning då han är mycket framåt men ändå uppmärksam.

jag har ett sto efter cockpit - labrador som oxå har ett mesigt temperament. Jag är helt såld på Lucky point och skulle gärna använda honom, det skulle isf bli linjeavel på både landgraf och pilot. Normalt skulle jag inte vågat då det borde blir en ganska skarp kombination, men med detta sto kanske det kan funka. Vad tror ni?

Elmshorn ger avkommor åt det tuffare hållet, väldigt arbetsviliga och riktigt bra tävlingsindivider. Han har både själv tävlat upp till svårhoppning samt har avkommor i de klasserna.

Hon är efter Acacio - Labrador. Hennes mamma lämnade ganska stora avkommor med ok exteriör och "mjukt" temperament. Mitt sto är extremt samarbetsvillig men kan bli lite väl överambitiös.

Jag tror kanske att Dirco(som en del föreslaget) kan vara en bra kandidat mentalt, men jag vet inte om jag vågat testa Acacio/Dirco pga risken för en liiiiten avkomma...

Calido borde bli kanon, en annan är Corland(eller hans son SC) - de lämnar iofs nerv, men är mkt samarbetsviliga och arbetssamma....

Jag har ridit en Elmshorn-avkomma. Den botade min hoppskräck.

Skittuff häst som det var bara att styra på.

Dessutom snygg och högställd.

Jag har kollat på både Corland och Elmshorn. Jag tycker att dom är väldigt fina båda två! Corland har dock lämnat många små avkommor så frågan är hur det blir tillsammans med mitt acacio-sto som mäter 166 i mankhöjd. Mitt stos mor har dock lämnat stort så isf skulle man hoppats på att det skulle slå igenom. Jag är lite frågande till Elmshorns exteriör, han är ju lite utav den gamla modellen. Jag vill ju inte få en grov och lågställd avkomma. Någon som har erfarenhet av vad han lämnar?

Jag har 3 Elmshorn hästar här, alla är högställda. Alla har jätte fina gångarter och bra kapacitet. Älskar att arbeta och hoppa och ställer upp till 100 %.

Ok, intressant! Vet du hur mödernet var exteriört?

Mitt stos mamma är väldigt lågställd, de andra två vet jag tyvärr inte. Men vill du ha en tuff och härlig tävlingsinivid så hade jag inte tveckat på att använda honom.

Enligt vad jag sett lämnar Elmshorn en mycket modernare typ än vad han själv är. Har också fått intrycket att det är rätt tuffa hästar-på det bra sättet!

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Murray
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 947
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har... 2
Svar
29
· Visningar
3 649
Senast: cirkus
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
  • Atletix
Tillbaka