Sv: hopphöjd

För dig och din D-ponny är 130 cm hög bana Medelsvår A, i sverige. Men för att få tävla Medelsvår B först måste du ha 5 felfria La .
 
Sv: hopphöjd

Den höjden som ni hoppar (bana) på träningarna är väl lagom att börja med! :)
Kanske ngt lägre beroende på vilken ponny kategori du har och hur pass duktig du är.
 
Sv: hopphöjd

Det är jättesvårt att säga vad ni kan tävla för klass om hästen har hoppat ett enstaka hinder på 130 cm. Något man bör komma ihåg är att på tävling känns hindren ofta större, eftersom de dels är pyntade o.s.v. Jag tycker att det är roligt att åka ut på tävling och veta att klassen i sig inte bör innebära några problem. Självklart ska man utmana sig själv för att kunna utvecklas, men man ska inte ge sig in på något man själv eller hästen inte är redo för. Att tävla ska ju vara kul. :)
 
Sv: hopphöjd

Jag brukar ha 10cm under det vi hoppar bana på träning som tumregel.

Men som sagt skaffa en tränare som kan systemet.
 
Sv: hopphöjd

Tycker du ska börja på 90 1 m och sen gå uppåt när du rider stadigt på dessa klasser. Det är lätt att säga att min häst kan hoppa 130. Det är många hästar som kan det men för det tävlas dom inte i den klassen. Ett hinder är ju en sak men flera det är då problemen kan komma.

Tycker du ska startat 90 1 m och skaffa dig en tränare som hjälper dig och ger dig goda råd osv.
 
Sv: hopphöjd

jag hoppar enstaka hinder på 1m både oxrar och rättuppstående men vi tävlar bara i 70 efter som att jag ligger där och pollen är inte musklad för högre.
Känn efter vad klarar DU ? även fast hästen hoppar högt så måste ju du kunna lägga den rätt, vägarnas rätta ridande och och om olykan skulle vara framme att ni kommer fel eller att du könner att ni kommer fel ska du kunna rätta till det någolunda.
För det är DU som ska sitta där uppe och fixa allt hästen ska iprincip bara hoppa.
 
Sv: hopphöjd

Vet inte riktigt vilket system ni har i spain men tycker du ska börja lågt och jobba dig uppåt;) är en stor skillnad att hoppa en stacka hinder och hoppa en helbana.

Tycker du ska börja med spaniens svar på en svensk 90 klass.
 
Sv: hopphöjd

I portugal funkar det så att ryttaren måste "samla" ihop poäng för att kunna fortsätta till högre klasser.
Som när man börjar i 90cm t.ex, så varje tävling du gör får du poäng, sen när du har en viss antal så kan du gå upp till 1m.. osv..
Antar att det är samma system i Spanien. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Världsstjärnan Henrik von Eckermann hoppade hem en femstjärnig 1,55-klass under det pågående GCT-meetinget i Shanghai på lördagen.
Svar
0
· Visningar
48
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen deltog Linn Arvidsson och hästen Clark Kent i en ovanlig klass så kallad "Six Bar". Trots att det var första gången både häst...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De var med i guldlaget på EM i Milano 2023 men har inte gjort de allra största klasserna sedan december förra året. Båda ryttare och...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp