Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Vet inte riktigt. Nederbörden har ju iaf ökat. Kanske växer gräset fortare när det har "fri tillgång" till vatten. På många ställen står det ju vatten i hagarna. Där kan nog växa till diverse otrevliga bakterier. Om detta kan leda till fång har jag ingen aning om, men kanske kolik eller liknande.

Är mer insatt i klimatstatistik än hur fång fungerar och hur gräset växer.

lite utanför tråden

Gräset är "farligt" när det är stressat dvs det inte kan växa pga ex att det är för kallt eller för torrt. Då lagrar det den energin som har bildats vid fotosyntesen i form av fruktan - ett ämne som hästen inte kan bryta ner på rätt sätt. Sedan har jag förstått det som att det också blir "farligt" precis när det sätter igång att växa igen efter ex en torr period.

Med detta menar jag att när det är regniga somrar med mkt moln på himlen bör gräset ej vara "farligt" för en fånghäst. Att det växer snabbare spelar nog mindre roll. Sedan kan det kanske hända annat som ev skulle kunna utlösa fång - vet ej.

kan lite om fång men ingenting om klimatstatistik - men jag är lite trött på att alla skyller allt på klimatet - med det påstår jag inte att vi inte ska ta hotet på allvar
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

buttan har livstids slaktkarens och det ska anmälas av vet. till jordbruksverket att just den hästen fått preparatet, finadyn och metacam har tidsbegränsad slaktkarens och det behöver inte anmälas.

Okey då förstår jag. Min häst har redan sen tidigare livslång karens eftersom han är behandlad med skabbmedel en gång för många herrans år sen.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Det där anmäls dåligt hur som helst. Jag är inte ens upplyst av veterinär om att det är livstids karens. Inte den här gången och inte för fem år sedan när min unghäst fick det, heller... Min har ett helt rent pass så det går att lämna till livsmedel om man nu skulle vilja det. :crazy:

Du kanske får försöka finna tröst i att hästen iaf inte kommer att lida om det slutar i trapalanda. Människorna som är kvar gör ju det :(
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag tror att valet av NSAID preparat beror på att många veterinärer inte har så stor egen praktisk
erfarenhet av fånghästar så de kanske inte ens har en uppfattning om vad som fungerar bäst.

Att "Butta" fungerar bäst på de flesta fångfall kan man även läsa i många artiklar från b la USA och England. I England finns t om en klinik för enbart fånghästar. Veterinären som driver denna verkar också ha erfarenheten att Butta fungerar bäst.

Jag tycker inte du ska ge upp direkt i morgon. Prova byta smärtstillande först. För övrigt är det bra att han ligger mycket nu i akutstadiet för att avlasta hovarna.

Jag antar att du redan tänkt på att ha en riktigt tjock bädd av (helst) spån i boxen så han står mjukt. Fodra gärna hö högt i t ex hönät så han belastar framhovarna mindre då han äter.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

hovbenssänkning eller hovbensrotation existerar tyvärr inte, det är som om mitt lårben skulle snurra runt o vända sig fel, detta är en benäning på att hovbenet börjat "tippa" neråt pga att trakterna blivit för höga, lätt hänt när man börjar verka ner tån för att ta bort lite smärta hos en fång häst, men håll koll på det.


*suck* Jo det existerer visst och du kan inte jämföra ditt lårben med hästens hovben. Och jag har aldrig sett någon verka ner tån? Däremot kortar man tån för att gör överrullningen lättare. Att verka ner trakterna i akutfasen leder bara till att belastningen på hovbenet blir större och risken för rotation ökar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Pratade med veterinären för ett tag sen. Hon rekomenderade mg till avlivning. Han har väldigt ont idag och kan inte ta ett steg nästan, han höll på att ramla när han försökte ta sig till hönätet. Febern är upp i 39,5 och det är illa ställt med honom.

Jag frågade henne om butta och hon sa att hon kunde skriva ut det till mig om det var så att jag ville prova, hon trodde dock inte att det kommer ge något mirakel då han har så ont som han har.

Hon undrade hur mkt jag var beredd på att gå vidare, det talades om transport till ngt djursjukhus som har anlagd sandbädd och mer för att hjälpa honom att bli mer smärtstillad.
Men jag vet inte, lasta denna hästen är omöjligt i vanlig transport, då får det bli djurambulansen som hjälper til med detta. Men han är livrädd för transport och det kommer ju vara oehört smärtsamt för honom att åka.

Jag mår så illa, jag mår så dåligt!

Jag ska ringa försäkringsbolaget nu och se vad de tycker, enligt veterinären. Jag mår så dåligt, bryter ihopa mellan telefonsamtalen och skakar i hela kroppen.........
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Usch, vad jag tycker synd om dig och din häst :(.

Jag tycker du ska lyssna på din veterinär, förutsättningarna för ett fortsatt bra mående är trots allt ganska små (om jag förstått det rätt). Men det är skitjobbigt, jag vet - jag har varit i samma sits.

Finns jag någorlunda nära dig (skåne är stort :))så säg till om jag kan hjälpa dig med något, vad som helst.

Stor kram!

/Jenny - fånghästägare
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Usch, vad jag tycker synd om dig och din häst :(.

Jag tycker du ska lyssna på din veterinär, förutsättningarna för ett fortsatt bra mående är trots allt ganska små (om jag förstått det rätt). Men det är skitjobbigt, jag vet - jag har varit i samma sits.

Finns jag någorlunda nära dig (skåne är stort :))så säg till om jag kan hjälpa dig med något, vad som helst.

Stor kram!

/Jenny - fånghästägare


Tack Jenny för dina ord!

Jag gråter så jag knappt ser tangenterna.

Djurambulansen kommer nu vid 10 och tar bort honom.
Han har så ont, jag och min man har suttit innehos honom i boxen en lång stund och bara kramat om honom!
han la huvudet i mitt knä och drog en djup suck!

Vi bestämde oss för att få ut honom från stallet och ut i det underbart vackra vädret. Han står nu i sin hage och jag ska gå ut och njuta av de sista minuterna vi kommer ha tillsammans!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag lider verkligen med dig, varför ska livet vara så jobbigt ibland.
Det är alltid jobbigt att ta ett sådant tungt beslut men man måste tänka att det är för hästens bästa, du har gjort allt som står i din makt för honom mer kan du inte göra.
Tänk så många underbara stunder han har gett dig, dom ger en så mycket och då måste vi ge dom ett värdigt slut när dom lider.
Han kommer att få det bra på de evigt gröna ängarna.

Tänker på dig och jag gråter med dig.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Så tråkigt!

Men så bra att du inte låter honom lida för att DU vill ha honom kvar :bow:

Jag vet hur tungt det är. :(

 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för era tankar!

Det är över nu........

Vilken underbar personal på djurambulansen, dom gav mig styrkan att klara det. Jag hade bestämt mig för att hålla honom men de avrådde mig om det inte verkligen var så att jag ville. De var så rara så jag kunde lämna över grimskaftet till dom och ta mitt farväl av honom medans han levde.

Han gnäggade till mig och ni snusade varann i näsan och sen skiljdes vi åt min älskade vän och jag!

De kom sen och berättade att hans hovar var riktigt riktigt illa. Vid avblodningen kom inget blod nästan och det var ett tecken på att han var riktigt riktigt sjuk. Så beslutet var helt rätt enligt dom.

En del av mig dog idag en jag känner ändå ett enormt lugn i kroppen över att det är över. Hoppas ni förstår vad jag menar...
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

En del av mig dog idag en jag känner ändå ett enormt lugn i kroppen över att det är över. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Jag förstår hur du menar. Det är alltid tungt att mista någon men samtidigt så slipper han lida mer.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för era tankar!

Det är över nu........

Vilken underbar personal på djurambulansen, dom gav mig styrkan att klara det. Jag hade bestämt mig för att hålla honom men de avrådde mig om det inte verkligen var så att jag ville. De var så rara så jag kunde lämna över grimskaftet till dom och ta mitt farväl av honom medans han levde.

Han gnäggade till mig och ni snusade varann i näsan och sen skiljdes vi åt min älskade vän och jag!

De kom sen och berättade att hans hovar var riktigt riktigt illa. Vid avblodningen kom inget blod nästan och det var ett tecken på att han var riktigt riktigt sjuk. Så beslutet var helt rätt enligt dom.

En del av mig dog idag en jag känner ändå ett enormt lugn i kroppen över att det är över. Hoppas ni förstår vad jag menar...

usch va hemskt! Jag får nästan tårar i ögonen när jag sitter här på jobbet.. Men du ska veta att du gjode honom den största tjänsten du kunde som matte... han slipper ha så ont mera... Nu sover han gått och snart galopperar han vidare på andra ängar utan smärta...

Du är jättestark och du kommer att ta dig igenom det här... Skickar massor med stöttningkramar till dig!!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för era kramar, det värmer väldigt mycket!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

ååh vad jag lider med dig....
Men hästen slipper nu ha ont.

fy vad tungt- gråter med dig.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag vet hur tungt det är.
Här är det också tomt efter en som gått över till Trapalanda.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag menade verkligen inte att såra dig, jag kanske borde uttryckt mig bättre! Förlåt mig.

Ser att du blev tvungen att avliva honom, jag lider verkligen med dig! Det är det värsta som finns, att vara tvungen att skiljas från sin bästa vän. Hade det funnit något jag kunde göra för att allt ska bli lättare för dig så hade jag gjort det, men jag hoppas och tror att du tar dig igenom det här! Vi ska själva ta bort en av våra hästar inom en snar framtid, hon är en gudasnäll häst. Men ibland har man inget val.

Kramar, jag tänker på dig.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Usch...:cry:

Du skulle bara veta hur mycket jag beundrar djurägare som tänker med hjärnan istället för hjärtat i såna här situationer...:bow:.

Du har gjort din vackra häst en stor tjänst, den största man kan göra som ägare - att våga ta ett sånt här beslut, trots att hjärtat skriker.

Till sist måste jag säga att jag håller med dig, om att personalen på djurambulansen underbara! :love:

STOR kram till dig!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack allihop ni är snälla, era ord värmer en brusten själ!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 842
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 965
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp