Hoppning + Dressyr = Sant

O

Oktober

Jaa, håller ni inte med om överskriften? Jag kom att tänka på hur mycket dressyren har hjälpt mig i hoppningen. Min ponny är ganska (ibland väldigt) svårhoppad, det krävs Mycket ben. Förut hoppade vi ca 90cm på träning och tyckte att det var lagom, nu ligger vi på kanske 1.10 på vissa träningar och det känns att det är pga att dressyr också har tagit steg framåt, hon går i hyfsat stadig form osv. Jag vet inte vad ni tycker? Men jag tror att det krävs mycket dressyr även till hopphästar!:smirk: Detta har ni säkert redan kommit på men jag kom att tänka på det nu :idea: :p Skriv gärna vad ni har haft för upplevelser eller rent allmänt vad ni tycker!:bump:
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Ja man rukar väl säja "Utan dressyr, ingen hoppning"?
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Självklart... dressyren är ju grunden till allting och hoppningen är som ett läxförhör ;) . Brukar oftast märkas om man inte har gjort läxan... särskilt på tävlingar.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

om man inte kan rida hästen på backen..hur ska man då kunna rida den i luften??

så ja , dressyren ÄR viktig.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Helt sant, dressyren / markarbetet gör hästen lydig, smidig, stark och framförallt hållbar. Det har jag speciellt märkt nu när jag har en lite yngre häst (min äldre var väldigt välutbildad när han kom till oss så grundjobbet i dressyren hade förra ägaren gjort). Min nya får jag själv göra jobbet med att stärka honom på backen.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Jag håller helt med dej! om man åker ut på tävling så syns det SÅ väl vilka hästar som är välridna i dressyr. dressyren är grunden för allt.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Jag hâller med...men det är viss skillnad pâ det markarbete man gör med en hopphäst och den dressyrträning du gôr nâr mâlet är att rida ett program pâ tävling
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Utan dressyr kommer man ingenstans i hoppningen. Jag måste rida min häst vädligt mkt dressyr när jag ska hoppa honom, annars så sitter man där på en stark häst som knappt går att styra. När jag tävlar rider jag nästan fram i enbart dressyr. tar ngr hopp på framhoppningen och sen sitter jag där o traglar sidvärtsrörelse, korta, länga, avsaktningar, fattningar m.m. Själva hoppningen är ju inte svårt det är ju allt mellan hindrena som är det svåra och känner mig mkt mer förbered om jag kan komma in på banan med en häst som jag känner att jag fått igenom i dressyren även om framhoppningen gått skit än tvärtom.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

håller helt med!!!
Min häst (tävlade st. georg-135) kunde inte hoppa ett hinder med ryggen förrän man hade ridit piaff-passage övergångar...(vet inte om man vågar säga det utan att få stryk här..)
Alla såg lite konstigt på oss på framridningarna till hopptävlingarna...men han har mååånga segrar och placeringar i hoppning.:banana:
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Ja, självklart är det så. Hopphästar rids oftast inte som en dressyrhäst gör i dressyren, helt klart är det så. ;)
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Håller absolut med! Går det bra i dressyren så går det oftast bra i hoppningen. Det gäller bara att få dressyrtanterna att förstå att man inte är ett dugg intresserad av att tävla dressyr, hur fint det än ser ut! :rofl:

SaraXX
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

HAHA, jaa, du har såå rätt!:D Men nån gång ska det bli dressyr tävling även för mig;)
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

red in min häst (då 3 år, nu 6 år) för 2,5 år sedan. har bara tävlat dressyr ända fram till i år. har hoppat nån gång ibland för att hålla igång. jag tycker det är viktigt att utbilda unghästen i båda grenarna, iaf på lägre nivå. nu ska vi bara tävla hoppning de närmsta månaderna för att få omväxling.

kan tillägga att jag är dressyrryttare och bara tävlat dressyr de senaste 10 åren på äldre hästar. men som sagt vill jag utbilda min unghäst även på tävlingsnivå.
 
Sv: Hoppning + Dressyr = Sant

Helt sant!
Har aldri hatt så gode hopp-treninger som etter et helg-kurs i dressur
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
3 984
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp