Hoppning - träningstips för nybörjarhäst

Casse

Trådstartare
Har nyss skaffat mig en valack, som jag nu tänkte börja skola i lite hoppning. Han har bara stått hos tidigare ägaren nu i 1 års tid, utan att gjort någonting alls. Jag ska nu börja jobba honom så att han får upp sin kondition och styrka igen, så vi har en bra bit kvar ännu, innan vi kan börja styra våra ögon mot hinder och liknande. Tidigare var han enbart ridhäst, alltså ingen hoppning, så han är helt grön inom det området. Men han verkar att gilla det, för här hemma tar han varje tillfälle i akt att hoppa över stock och sten i hagarna och ute :)
Men det jag nu vill veta är, hur börjar ni med hoppträning på en häst som är helt grön inom detta område? Och hur ska jag tänka tycker ni då han bara har stått 1 år nu? Ska jag lägga in lite hoppträning (typ cavaletti och sådant smått tänker jag bara på nu) direkt och på så vis få med det från start, eller ska jag enbart satsa på konditionen och styrkan nu först? Jag är inte ute efter att få en topp hopphäst, utan detta är bara på hobbynivå, några små tävlingar och sådant bara på sommaren. Inget annat.
Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer jag kan få av alla er bukare här inne, som sitter inne med kunskapen om detta!
Tilläggas ska att jag är ingen nybörjare när det gäller skolning och sådant, har sysslat med detta tidigare också, men just hoppning är inget jag har hållit på med nu på en längre tid (och inte jättemycket "hoppskolning" tidigare), så jag vill få lite feedback, för att vara på den säkra sidan. Så att jag gör rätt från början, och inte förstör allt :) Jag har tillgång till en tränare senare, då vi kommer så långt att vi verkligen ska börja hoppa, men just det här grundläggande vill jag få lite tips om nu.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Anna-KarinO
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 479
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp