Hopprädd häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 818
J

Jo_bo

Hästen jag hämtar hem om ett tag har blivit rejält skrämd för att hoppa,även fast han är jätte duktig och verkar älska det- han har tyvärr blivit slagen ordentligt (av förra ägarna :mad:) de få gånger han vägrat vid ett hinder (de krävde för mycket av honom). Detta har resulterat i att han blir vettskrämd när han hoppar och nästan hyperventilerar.
Jag vill börja om från början igen, och lära honom att hoppning är kul.
Tänkte ta det riktigt långsamt.
Tror ni att löshoppning är ett bra alternativ för att bygga upp hans självförtroende igen (kommer ta hjälp av utbildad tränare)

Sv: Hopprädd häst

Jo_bo skrev:
Hästen jag hämtar hem om ett tag har blivit rejält skrämd för att hoppa,även fast han är jätte duktig och verkar älska det- han har tyvärr blivit slagen ordentligt (av förra ägarna :mad:) de få gånger han vägrat vid ett hinder (de krävde för mycket av honom). Detta har resulterat i att han blir vettskrämd när han hoppar och nästan hyperventilerar.
Jag vill börja om från början igen, och lära honom att hoppning är kul.
Tänkte ta det riktigt långsamt.
Tror ni att löshoppning är ett bra alternativ för att bygga upp hans självförtroende igen (kommer ta hjälp av utbildad tränare)

Oj då!? Det skulle inte vara en glad gubbe där, utan en arg!
Konstigt :confused:

Nja, i min värld så är det inte alltid att hästen associerar löshoppning med uppsutten hoppning - de kan bära sig helt annorlunda åt vid de olika situationerna. så har han dåliga erfarenheter av hoppning med ryttare tror jag inte det löses genom löshoppning.

snarare se till att han bara hoppas idiot lågt, på hinder han inte behöver anstränga sig på, och att hindren gärna ligger inbakade i andra övningar, så att hela fokuset inte ligger på själva hoppningen. Lite caprilli typ tänker jag nu. kanske travbommar, nån galopp bom i bana, något litet kryss, och sen någon käck övning med resten dressyr arbete, kanske serpentiner eller vad som helst i princip. Mycket bommar på backen skulle jag främst satsa på. det går ju att bygga hela banor med endast trav och galopp bommar. tex galopp bommar på en volt, där bomarna ligger som i ett kors, dvs varje "sida" av volten.

Låter som en bra övning!!
Tack så jätte mycket för tipset.:banana:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka