Hopprädsla?

Z

Znusmumriken

Jag har hopprädsla. Otroligt jobbigt, eftersom jag tycker det är kul och är alltid jättestolt efter. Vågar inte hoppa högre en 70 cm ca. :o :(
Någon som kan hjälpa mig? :eek:

Sv: Hopprädsla?

Jamen, vadå rädsla? Du vågar ju hoppa 70 cm! Det är 70 mer än vad JAG vågar. Jag skulle vara själaglad om jag vågade hoppa så högt som du.
Var stolt du! :bow:

Men det är ifs bara sällan jag kan det :bow: ^^ hur länge har du haft hopprädsla? jag fick det efter den här sommarn. Det bara brakade loss, okänd andledninf :confused:

Jamen, vadå rädsla? Du vågar ju hoppa 70 cm! Det är 70 mer än vad JAG vågar. Jag skulle vara själaglad om jag vågade hoppa så högt som du.
Var stolt du! :bow:

:rofl::rofl:

Ungefär det som jag skulle skriva, haha! Nu hoppar jag i och för sig rätt mycket högre på träning, men jag är feg dressyrryttare i grunden och brukar ångestladdat kasta plånboken före. Hästen är så snäll så...bara hindret finns inom synhåll så bär det av... :devil:

Till TS
70 cm är inget att skämmas för. Hoppa den höjd som känns ok, sedan höjer du lite, och ligger på den höjden ett tag... Varför stressa fram ett problem som inte finns? :D

:rofl::rofl:

Ungefär det som jag skulle skriva, haha! Nu hoppar jag i och för sig rätt mycket högre på träning, men jag är feg dressyrryttare i grunden och brukar ångestladdat kasta plånboken före. Hästen är så snäll så...bara hindret finns inom synhåll så bär det av... :devil:

Till TS
70 cm är inget att skämmas för. Hoppa den höjd som känns ok, sedan höjer du lite, och ligger på den höjden ett tag... Varför stressa fram ett problem som inte finns? :D

tackar! Egentligen är det bara och ta tag i manen, och flyga med i hoppet om man har en bra häst. :bow::bow:

Jag är precis likadan...jag bara älskar att hoppa men är döskraj om jag inte hoppar ofta. Nu har jag ny häst sedan ett par månader och vi har inte ens provhoppat än...behöver verkligen känna att jag litar på hästen först innan vi styr mot ett hinder!!
Det är trist att känna så när det är så kul, jag kan verkligen vara helt överlycklig flera timmar efter en lyckad hoppträning. Men samtidigt vara jättenervös innan och undra varför jag envisas med att hoppa när det är så läskigt :(.
Men jag har bestämt mig för att lägga mina krav på mig själv på hyllan och bara göra det om/ när det känns kul :).

Så mitt råd är att låta höjderna komma när det känns bra...hoppa på det som känns tryggt så kommer du efter ett tag vilja höja "lite" och sen "lite till" osv. Sedan är man på g :D !

Det jobbiga är bara att man måste hålla igång ...iaf. är det så för mig. Lägger jag av ett tag så ser alla hinder för höga ut. :S !

Lycka till !!!

Jag är precis likadan...jag bara älskar att hoppa men är döskraj om jag inte hoppar ofta. Nu har jag ny häst sedan ett par månader och vi har inte ens provhoppat än...behöver verkligen känna att jag litar på hästen först innan vi styr mot ett hinder!!
Det är trist att känna så när det är så kul, jag kan verkligen vara helt överlycklig flera timmar efter en lyckad hoppträning. Men samtidigt vara jättenervös innan och undra varför jag envisas med att hoppa när det är så läskigt :(.
Men jag har bestämt mig för att lägga mina krav på mig själv på hyllan och bara göra det om/ när det känns kul :).

Så mitt råd är att låta höjderna komma när det känns bra...hoppa på det som känns tryggt så kommer du efter ett tag vilja höja "lite" och sen "lite till" osv. Sedan är man på g :D !

Det jobbiga är bara att man måste hålla igång ...iaf. är det så för mig. Lägger jag av ett tag så ser alla hinder för höga ut. :S !

Lycka till !!!
Exakt amma som mig ju! men ja, tack för tipset! :idea:

Men vännen, 70 cm är ju jättebra!

JAg själv har ingen direkt hopprädsla, snarare svalt intresse för hoppning, så hoppar sällan 70 cm ( om jag inte hoppar terräng, för det är så jäkla roligt :p). Mitt tips dig dig : ta det som det kommer! Känn inga krav på höjder, utan hoppa små hinder och höj när du känner dig 100% säker och inte rädd. Höjden är inte allt som räknas, i själva verket är det kontroll som gör det.

so what??? jag sjalv har aldrig varit in mot hoppning, inte ens under ponnyaren da man var tvungen att flyga over hindren.. ok sa de var inte sa hoga men i alla fall. Ar jag i skogen gar jag hellre runt an over. Om det gar forstas.
Sa hoppa dina 70cm som ar jattebra och tank inte mer pa det, alla ar inte hoppsugna folk, och det ar helt ok. Tycker personligen det pressas lite for mkt pa ridskolor etc om hoppning.. lar folk grunderna i stallet.. som hur man kontrollerar en hast UTANFOR ridhusets vaggar...

so what??? jag sjalv har aldrig varit in mot hoppning, inte ens under ponnyaren da man var tvungen att flyga over hindren.. ok sa de var inte sa hoga men i alla fall. Ar jag i skogen gar jag hellre runt an over. Om det gar forstas.
Sa hoppa dina 70cm som ar jattebra och tank inte mer pa det, alla ar inte hoppsugna folk, och det ar helt ok. Tycker personligen det pressas lite for mkt pa ridskolor etc om hoppning.. lar folk grunderna i stallet.. som hur man kontrollerar en hast UTANFOR ridhusets vaggar...

tack så mycket! alla som har svarat har ändrat min åsikt mycket! tack tack tack! :bow::bow:

Bah! 70 cm är ju jättehögt!

Jag har aldrig tyckt om att hoppa, när det var 4 vecka var hoppning på ridskolan så fick jag rida ensam i ett annat ridhus för att jag inte ville hoppa.
Min förra häst älskade att hoppa. I full fräs. Tyvärr så hade han absolut ingen talang för hoppning :o. Men det hindrade inte honom, så en gång 'flög' vi faktiskt över 85 cm, men då blundade jag hela tiden och höll i den lilla stubbman som fanns. (grov fjording)
Annars fick en orädd kompis hoppa honom ibland för han tyckte det var så kul.

Nu kan väl jag och tant ibland skutta över små stockar i skogen. Men min kära pålle tycker också att det är jättekul så hon tar världens skutt över den lilla 10 cm pinnen. Mycket läskigt. Men jag är precis lika stolt när jag vågat göra det som andra skulle vara när de hoppade 1.40. :)

Min dotter däremot är helt galen och älskar att hoppa och går på ridskola inriktad på hoppning. Fast de har inte hoppat så högt än som tur är, annars skulle nog hennes mamma behöva mycket lugnande. ;)

Jag tycker 70 cm är jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 504
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 676
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31