Hoppsadel eller?

_Peplis_

Trådstartare
Håller på o köpa häst nu o måste ju såklart ha sadel också. Det är en unghäst som är tänkt för hoppning o fälttävlan.. Hon är inriden och löshoppad. (men inte hoppad m ryttare) så vad skulle ni köpt för typ av sadel?

Jag funderar på o köpa en bättre beg. allroundsadel eftersom dom växer och jag inte kommer hoppa så mkt i början inte heller sitta o harva i ett ridhus. Så kan man köpa hopp/dressyrsadel senare...

Vad skulle ni ha köpt för sadel? o vad har ni för sadlar till era unghästar?
 
Hej!

Jag tycker att du kan köpa en begagnad sadel nu när hästen ännu inte vuxit färdigt. Om du köper en beg hopp eller allroundsadel är väl upp till dig, men allroundsadlar brukar ju vara billigare!!!! När hästen sen vuxit färdigt så kan du ju köpa en ny hoppsadel och kanske en dressyrsadel också.

Lycka till med hästen :)
 
..eller så köper du en wintec ny eller begagnad så är det bara att byta koppjärn medans din häst växer.. skulle jag absolut köpt om det va unghäst ja haDE..
 
Jag har precis köpt en treåring som jag ska tävla dressyr på så småningom.

Eftersom jag (liksom du antar jag) inte har råd att köpa två sadlar på en gång, har jag faktiskt köpt en hoppsadel till henne. Den dressyr som jag rider på henne nu i början kan jag precis lika gärna rida i en hoppsadel (man sitter ju inte ner på dem och så vidare). Däremot är det ju svårt att hoppa i en dressyrsadel, och jag föredrar också hoppsadel när jag rider ut. När ekonomin har stabiliserats kan jag ju köpa till en dressyrsadel.

En allroundsadel skulle jag inte köpa! Jag tycker snarare att det är varken-eller-sadlar. Mitt råd är att du satsar på en hoppsadel som du trivs med, den kommer att räcka långt inom markarbetet också!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp