K
Kiefer
Någon som vet några hoppsadlar som brukar passa araber? Har en zaldi royal super men den har för svängd bom. Tack på förhand!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om din arab har väldigt rak rygg så kolla om en Jacson santa cruz Celine passar...! superskön att rida i o kostar inte allt för mkt...köpte min för (om ja inte minns fel...) 6.800:- av Granngården, Östersund...!Kiefer skrev:Någon som vet några hoppsadlar som brukar passa araber? Har en zaldi royal super men den har för svängd bom. Tack på förhand!
Diabolical_Kitten skrev:Det som brukar vara mer regel än undantag hos araber är att de har väldigt kort rygg och de har ofta problem med att sadlar åker fram.
Hur ser din häst ut? Rakryggad? Överbyggd? Hög/låg manke?
Diabolical_Kitten skrev:Om han höjer ryggen vid arbete kanske en Albion kan passa.
Annars rekommendera jag Clincher (finns hos ingdams), Globus, Arabian (www.landrsaddles.com) och Frank Baines.
Diabolical_Kitten skrev:Hopp och allroundsadlar hamnar i regel lite längre bak än dressyrsadlarna, så problemet blir väl om de är för långa. Alllroundsadlarna har ju kilbossor så de är som dressyrsadlarna, men hoppsadlarna med foampaneler är något mer böjda. Den med ullstoppning har jag inte provat.
Frank Baines passar raka och relativt raka ryggar som kan vara lite överbyggda och passar upp till en normal manke. Passar låg manke också, men jag kan inte tänka mig att det finns plats för en riktigt hög manke.
Spalding Chapman kan också passa. http://www.spaldingsaddlery.a-i-s.co.uk/
Diabolical_Kitten skrev:Ja, var det inte FB's allround och hoppsadlar du frågade om?
Om du vill veta vad som skiljer mellan allround och hoppsadlar måste du prova de olika märkenas modeller, det finns ingen generell skillnad i passform.
FB's sitsstorlekar är små så man måste oftast gå upp en storlek.