Hoppsadel till arab

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kiefer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 581
K

Kiefer

Någon som vet några hoppsadlar som brukar passa araber? Har en zaldi royal super men den har för svängd bom. Tack på förhand!

Sv: Hoppsadel till arab

Det som brukar vara mer regel än undantag hos araber är att de har väldigt kort rygg och de har ofta problem med att sadlar åker fram.

Hur ser din häst ut? Rakryggad? Överbyggd? Hög/låg manke?

Kiefer skrev:
Någon som vet några hoppsadlar som brukar passa araber? Har en zaldi royal super men den har för svängd bom. Tack på förhand!
Om din arab har väldigt rak rygg så kolla om en Jacson santa cruz Celine passar...! superskön att rida i o kostar inte allt för mkt...köpte min för (om ja inte minns fel...) 6.800:- av Granngården, Östersund...!
Bild: http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id961894.html den är mkt snygg som brun också...två färg dessutom...! :love:

Senast ändrad:

Jag har upplevt att araber skiljer ganska mycket från individ till individ (gäller iofs de flesta raser) men rent generellt så har araberna kort och ofta ganska rak rygg med mkt manke.

Lite rundare och smalare arabryggar brukar Hubertus passa på, stubben brukar också passa många araber.

Märken som går bort på min arab (som är ngt längre i ryggen än "normalaraben", liite rak och mkt manke) är prestige (för svängd), KenTaur, globus, griffin och Wintec.

Min nuvarande sadel är av märket Jeremy rudge

Diabolical_Kitten skrev:
Det som brukar vara mer regel än undantag hos araber är att de har väldigt kort rygg och de har ofta problem med att sadlar åker fram.

Hur ser din häst ut? Rakryggad? Överbyggd? Hög/låg manke?

Han har rak, kort ganska bred. Lite överbygd med ganska låg manke.

Diabolical_Kitten skrev:
Om han höjer ryggen vid arbete kanske en Albion kan passa.
Annars rekommendera jag Clincher (finns hos ingdams), Globus, Arabian (www.landrsaddles.com) och Frank Baines.

Vad är karaktäristiskt för Frank Bains, vilka typer av hästar brukar de passa? Är allrounden och hoppsadel likvärdig för hästen (ligger den lika)?

Hopp och allroundsadlar hamnar i regel lite längre bak än dressyrsadlarna, så problemet blir väl om de är för långa. Alllroundsadlarna har ju kilbossor så de är som dressyrsadlarna, men hoppsadlarna med foampaneler är något mer böjda. Den med ullstoppning har jag inte provat.

Frank Baines passar raka och relativt raka ryggar som kan vara lite överbyggda och passar upp till en normal manke. Passar låg manke också, men jag kan inte tänka mig att det finns plats för en riktigt hög manke.

Spalding Chapman kan också passa. http://www.spaldingsaddlery.a-i-s.co.uk/

Btw, kolla på engelska sadlar helt enkelt. De är i regel kortare, finns i bredare bomvidder och är oftast också rakare än italienska eller tyska sadlar.

Diabolical_Kitten skrev:
Hopp och allroundsadlar hamnar i regel lite längre bak än dressyrsadlarna, så problemet blir väl om de är för långa. Alllroundsadlarna har ju kilbossor så de är som dressyrsadlarna, men hoppsadlarna med foampaneler är något mer böjda. Den med ullstoppning har jag inte provat.

Frank Baines passar raka och relativt raka ryggar som kan vara lite överbyggda och passar upp till en normal manke. Passar låg manke också, men jag kan inte tänka mig att det finns plats för en riktigt hög manke.

Spalding Chapman kan också passa. http://www.spaldingsaddlery.a-i-s.co.uk/

Finns Frank Bains även som allround? Hurdana är de i stl, stora, små?

Ja, var det inte FB's allround och hoppsadlar du frågade om?

Om du vill veta vad som skiljer mellan allround och hoppsadlar måste du prova de olika märkenas modeller, det finns ingen generell skillnad i passform.

FB's sitsstorlekar är små så man måste oftast gå upp en storlek.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, var det inte FB's allround och hoppsadlar du frågade om?

Om du vill veta vad som skiljer mellan allround och hoppsadlar måste du prova de olika märkenas modeller, det finns ingen generell skillnad i passform.

FB's sitsstorlekar är små så man måste oftast gå upp en storlek.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 324
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form