Hoppsadel till denna häst *bild*

Dennerstahl

Trådstartare
https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG

Försöker med en tråd med bild.
Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag söker efter en hoppsadel till.
Förutom att sadeln ska passa honom, vilket inte är det enklaste, så behöver jag en hoppsadel som passar ryttare med långa ben. Gärna en hoppsadel som i grunden har rätt framåtskurna kåpor så att man inte behöver gå upp i tum på säte. Han har ju inte så mycket rygg att spela på menar jag.

Vad man inte kan se på denna bild, som för övrigt är från innan jag fick honom så han har ju ändrats en aning, är att han trots allt har väldigt rund och fin rygg, dvs ej takformad. En sadel med bra bogfrihet, plats för en del manke, något svängd och med kort anläggningsyta efterlyses. Kanalen måste vara minst 3 fingrar bred, gärna 4.

Sadlar som jag har provat.

- Crown Impala Professional. Medium wide. Satt som gjutet förutom vid manken där det tyvärr inte gick alls. Bommen däremot låg väldigt fint längst med hela ryggen.
- Equippe Linnea. Normal mot vid. Var ett omöjligt alternativ pga hur den klämde över bogen.
- Albion Legend. Normal mot vid. Tyvärr samma historia som med Equippen.
- Kieffer Donau. Normal och 17". Tyvärr alldeles för lång anläggningsyta vilket gjorde att den klämde på ländryggen.

Förslag någon?

Har fått ett erbjudande om att eventuellt byta någon av mina sadlar mot en cliff barnsby, någon som vet hur de sadlarna är?
 
Prova lite olika Prestigemodeller om du får möjlighet. Tänker mest på Versailles men även Meredith. Även Amerigo CC och DJ hade jag testat:).
 
Prova lite olika Prestigemodeller om du får möjlighet. Tänker mest på Versailles men även Meredith. Även Amerigo CC och DJ hade jag testat:).

Tack snälla för svar!
Ska till s*delmagasinet imorgon och såg sist jag var där att de hade en hel del prestige inne, bland annat ett par versailles. Ger de bra med utrymme för manke?
Såg även att de hade ett par Amerigo CC men tyvärr bara i normal bomvidd, vilket jag tror blir alldeles för litet på honom. Får kanske ragga på h*stnet bland alla annonser efter en sådan sadel :D
 
Jag misstänker att bilden är missvisande såtillvida att ryggen blir rakare vid arbete. Ser sänkt ut med hänsyn till uppställningen.

Hade letat efter rundbossa, relativt rak. Kanske kan Passier vara värt att prova? CB tycker jag har stora sadlar, men det är ju alltid värt att prova.
 
prestige och bates kan nog vara värt att testa. min häst har också en ganska rund och rak rygg, de flesta sadlar med långa ortspetsar får helt fel passform på min häst pga detta, dvs dressyrsadlar är ett helvete att hitta. men prestige arezzo är väldigt bred i kanalen och låg fint på min häst,dock så var priset för högt, är också ok sadel för ryttare med långa ben.
bates momentum och elevation är också sadlar ger rätt utrymme för hästens rygg och bog.

elevationen är djupare i sätet och har mer stöd än momentumen, men de ska ha liknande bommar.
 
@Buck Om Prestige Arezzo passar din häst så testa Doge. De är byggda på samma bom. Kan dock inte svära på om ortspetsarna är utformade exakt lika.
 
Tack allihop för tips och idéer!
Igår så kom jag på mig själv med att drömma mardrömmar om sadlar efter en tupplur :D Dessa jäkla sadlar!
Jag insåg då att det enda säkra kortet var att ringa upp en sadelutprovare och boka en tid för utprovning. Lyckligtvis fick jag tid till redan idag och jag fick en sadel utprovad som passade så väl mig som Exet, hästen alltså :)

Det blev en Jaguar XJS! :banana: Halleluja people!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har för närvarande ingen möjlighet att ta ut en person som kan prova ut en sadel till min häst de närmaste månaderna. Tänkte av den...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Rumbla
·
Utrustning Hej hopp! Har en unghäst med markerad manke, bred över ryggen, stora bogblad och överbyggd bak.... Söker nu en hoppsadel till att börja...
Svar
6
· Visningar
3 461
Senast: trolltindra
·
Utrustning Har precis köpt ny hopphäst, med precis samma besvärliga sadelläge som min gamla - jättekort, rak rygg med markerad manke och en bred...
Svar
3
· Visningar
2 552
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: ameo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp