Sv: Hoppsadel?
*Knapplån*
Den enda som verkligen kan säga att en sadel ligger bra på en häst är ju egentligen en kiropraktor efter det att man har ridit med sadel första gången kan han säga om sadeln ligger bra. Veterinärer bör verkligen inte uttala sig, för sådan var ute några dagar förre jag tog ut min sadelutprovare och den veterinären sa jo men den häs sadeln ligger bra. Måste jag då poängtera att den var för small för min häst? Lika en sadelutprovare som inte var ordentligt utbildad sa att en sadel som jag hade först på min häst, passade ju när jag köpte hästen min, märket passar fortfarande dock med en bra mycket vidare bom, sa att sadeln låg bra trots att den hunnit bli för smal. Jag var lite orolig hästen hade hunnit få sådana där knutor som dom får när sadeln klämmer någon nerv just för att sadeln hade hunnit blir för small. Så jag tog ut kiropraktorn som iaf sa precis som det var.
Till trådskaparen: Ska du ta ut en sadelutprovare så försök gärna att få ut den som rekomenderaas från både privatryttare, ridskolor och folk som är inriktade på hästens rygg (som vissa veterinärer och kiropraktorer). Jag tog ut denna som finns i närheten av oss å den människan är kannon. Och om din häst passar i prestige skulle jag inte rekomendera Golden Star om du vill ha stöd, det är ingen dierekt stöd givande sadel ur min synvinkel. Jag har ridit i den i ett år nu. Ska köpa ny sadel till det andra märket hon kan ha å går helt kannon i just för att både hästen och ryttaren trivs i den. Hon går juförsig bra nu oxå, men kan ge ytterligare det vet jag om.