Hoppsadel?

Sv: Hoppsadel?

Det var nog bara utgångsbudet. Den kostar 23 här i sverige iaf.
Vet man att jaguar funkar och att det är rätt sitsstorlek så är det ju världens kap ;)

Hur ser en sån sadel ut då? är inte så jätte grym på hoppsadlar och ur dom ser ut.. Ni får jätte gärna lägge ut bilder på dom sadlar ni föreslår:)

Jaguar passar böjd rygg, och går att ställa om bomvidden på.
Jag har haft både jaguars dressyrsadel, och den vanliga hoppsadeln. Har varit jättenöjd, och skulle jag skaffa häst igen skulle jag absolut köpa jaguar.

Prestige passar också böjd rygg, och har flera olika modeller i olika prisklasser. En stor fördel är att du kan ändra bomvidden på dem med!
Det är en smaksak vad man gillar (jag gillar dem inte t.ex.) så bäst för din del är om du kan prova så många märken som möjligt och verkligen rida i dem, inte bara sitta i dem på en bock.

Det är inte så himla enkelt. Det är bara om de har flera olika bommar, alla märken har inte det. Och det finns nog inget märke som är så villigt att tillverka en helt ny bom, då det kostar för mycket.

Så länge ni var nöjda så.. Dock tror jag att om den verkligen passade att han höjde ryggen en del vid arbete. För bara för att en häst går bättre med en viss sadel betyder inte att den är optimal... Den kanske bara var bäst av vad utprovaren hade att erbjuda...

Guud vad negativ du är! Snälla, snälla, snälla säg något positivt!! Enligt dig passar typ inga sadlar egentligen fastän hästarna går bra och att det ser bra ut-det är ändå inte optimalt...
Nu ska min hoppsadel säljas i alla fall så vi får väl se vad för vacker dressyrsadel det blir istället och vilka märken som passar...

Din häst har jag inte sett så kan ej uttala mig om hur den passar din, men en Kieffer skulle aldrig kunne passa trådskaparens häst! Kieffer är helt raka och därpå långa med kilbossor, den skulle ligga som en brygga på det här lilla stoet. Det går bara inte.

Om du nu menar att din sadel passar din häst så är ju det bra, men då kan den inte se ut som den här.

(Och dessutom tycker jag Kieffer är skitsadlar för den delen. Och skulle aldrig rekommendera en sån. har hästen rak rygg finns det andra bra märken, tex Albion. Men det skulle inte heller passa den hästen.)

Min kieffer är ganska gammal-typ tio år. Den har inte särsklit långa kilbossor som jag sett att deras nyare dressyrsadlar har. Kanske därför den passar? Det är en Kieffer Inn AT jag har. Dessutom älskar jag att rida i den-tycker väldigt mycket om sadlar med stooora stöd.

Den låg helt enkelt bra, som sagt tyckte min veterinär, tränare, mm att den också låg kanon på honom. Därför så jag tror inte sadelutprovaren lurade på mej nått som inte satt bra på hästen.

Mina veterinärer och tränar vet inte en brökdel så mkt om sadlar som jag gör, och så är nog oftast fallet. det är inte deras områden. Så det är i almänhet inget att lyssna på, att tränare, hovslagare, veterinär etc tycker sadeln passar...
Kanske finns några som är särskilt kunniga inom sadlar men jag har iaf till goda att träffa nån sån..

Min veterinär är särskilt kunnig på ryggar och kan nog se någolunda om en sadel sitter bra eller dåligt.
Min massör till hästen samt tränare har gått en hel del sadelutprovar utbildningar. Så ja, de kan nog lite om hur en sadel ska sitta ;) .

Det är snarare så att du inte förstår hur komplicerat det är! Därför ska man prova MÅNGA sadlar för att konstatera vilken sadel som ligger optimalt.

Precis, bara för att en vet tror sig kunna en del om sadlar betyder inte att det är så. Jag har fått höra en del från tränare som jag tycker är häpnadsväckande. Även om de har hållit på med hästar i 30-40-50 år betyder ju inte att de kan ett skit om sadlar. Bl.a. tyckte min förra tränare att sadeln köper man till ryttaren, sedan är det inte så svårt att lägga den på vilken häst som helst... Hon blev dessutom arg på mig när jag stod i lättsits i galoppen för att sadeln var helt ny... Hon tyckte det bara var skitsnack att man behövde det... Jag kanske ska nämna att jag inte lyssnade på henne, för i det ögonblicket märkte jag hur lite hon faktiskt kunde.
Min tränare som jag skaffade efter det kunde däremot en del, men av någon anledning la han alltid tjocka filtar under sadlarna... Vet inte varför...

Bättre att lära sig själv...

*Knapplån*

Den enda som verkligen kan säga att en sadel ligger bra på en häst är ju egentligen en kiropraktor efter det att man har ridit med sadel första gången kan han säga om sadeln ligger bra. Veterinärer bör verkligen inte uttala sig, för sådan var ute några dagar förre jag tog ut min sadelutprovare och den veterinären sa jo men den häs sadeln ligger bra. Måste jag då poängtera att den var för small för min häst? Lika en sadelutprovare som inte var ordentligt utbildad sa att en sadel som jag hade först på min häst, passade ju när jag köpte hästen min, märket passar fortfarande dock med en bra mycket vidare bom, sa att sadeln låg bra trots att den hunnit bli för smal. Jag var lite orolig hästen hade hunnit få sådana där knutor som dom får när sadeln klämmer någon nerv just för att sadeln hade hunnit blir för small. Så jag tog ut kiropraktorn som iaf sa precis som det var.

Till trådskaparen: Ska du ta ut en sadelutprovare så försök gärna att få ut den som rekomenderaas från både privatryttare, ridskolor och folk som är inriktade på hästens rygg (som vissa veterinärer och kiropraktorer). Jag tog ut denna som finns i närheten av oss å den människan är kannon. Och om din häst passar i prestige skulle jag inte rekomendera Golden Star om du vill ha stöd, det är ingen dierekt stöd givande sadel ur min synvinkel. Jag har ridit i den i ett år nu. Ska köpa ny sadel till det andra märket hon kan ha å går helt kannon i just för att både hästen och ryttaren trivs i den. Hon går juförsig bra nu oxå, men kan ge ytterligare det vet jag om.

Samtidigt så tycker jag inte att man ska stirra sig blind på varken tränare, sadelutprovare eller veterinärer. Bara för attde säger att den ligger bra så är det inga garantier. Viktigast är att lyssna på hästen, och ofta är det ju en själv som känner hästen bäst. Såvida man har den kunskapen att kunna läsa vad hästen "säger".

När jag skulle köpa ny hoppsadel så provade vi jaguar (som vi visste låg bra), prestige som också passar hästar med böjd rygg och så butet.

Hela hästens min ändrades när de la på prestigesadlarna, hans mule blev som ett russin, och han blev struttig och stretade mot handen. Trots det så låg sadeln bra, både när han sog till och när vi longerade honom. Provade då Paris, paris d och någon till modell som var ny.
Sadlade om till jaguaren, och hästen var som vanligt igen ;) Buteten reagerade han inte heller på, utan tyckte att allt var frid och fröjd. Köpte buteten sen, eftersom jag tyckte det var kul att prova nått nytt :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka